כבר מזמן לא מדובר ב- 1 מתוך 9. יותר מ- 4,000 נשים מאובחנות מידי שנה כחולות חדשות בסרטן השד בישראל. זהו אחד הסרטנים הנפוצים ביותר ברחבי העולם שחולים בו נשים וגם גברים. ככל שמתבגרים הולך וגדל הסיכון לחלות במחלה, אולם גילוי מוקדם ללא ספק מציל חיים.

למרות שמרבית המקרים לסרטן השד מאובחנים בגילאי 40 פלוס, אותם מקרים של מחלה אצל חולים וחולות מתחת לגיל זה מתגלים כאגרסיביים יותר, לכן גילוי מוקדם לא רק של שלבי המחלה אלא גם בגיל צעיר יותר חשוב ובמקרים לא מעטים, קריטי.

עוד באון לייף:

" 25% מהמקרים של סרטן השד שמתגלים בישראל מתגלים מתחת לגיל 50", אומר ד"ר ערן שרון, מנהל המרכז לבריאות השד במרכז הרפואי רבין בפתח תקווה, "נשים רבות מגיעות להבדק כי הן מרגישות משהו שלעיתים מתגלה בסרטן השד."

בשלביו הראשונים סרטן השד אינו גורם לכאבים ולכן ערנות והכרת הגוף חשובים, שכן עד הופעת גוש בשד שזהו למעשה הממצא השכיח ביותר לנוכחות המחלה עוברת המחלה מספר שלבי התקדמות ולעיתים אפילו מספר שנים וממצא שכזה מהווה סימן לשלב מתקדם של סרטן השד בתוך הגוף.

האגודה הישראלית למלחמה בסרטן יחד עם מקבילתה בארצות הברית, מפרסמים את הסימנים שדורשים בירור מעמיק יותר אצל רופא מומחה. חשוב לזכור שסימנים אלה אינם הוכחה חד משמעית שאכן מדובר בסרטן השד שכן הם עשויים להצביע על תופעות הורמונליות או בריאותיות אחרות, ולכן אבחון ומעקב אצל מומחה שיאשר או יפריך הוא הכרחי. הסימנים הבולטים הם: שינוי במבנה השד, הופעת גוש, רתיעה של העור או הפטמה ועוד. אולם ישנם סימנים לא שגרתיים שעשויים גם הם להצביע על נוכחות המחלה

1. גרד, אודם וכאב

כאבים בשד היא תחושה שדומה לרגישות בתקופת המחזור החודשי, אבל במקרה זה התחושה נשארת גם אחרי אותה תקופה חודשית. בנוסף, נפיחות וחום שמורגש למגע עשויים להצביע על סוג ידוע פחות של סרטן שד - סרטן שד דלקתי, שמאובחן בקרב 3% מכלל מקרי סרטן השד המאובחנים. אותו סוג של סרטן עלול לגרום לחזה להיות נפוח, מגורה וכואב. על העור יכולים להופיע קשקשים או סמנים כחולים הדומים לשטפי דם.

בגיל 28 גיליתי שאני לא מלכת העולם

שירי חיה רחמים גילתה שיש לה סרטן השד. בפוסט מרגש היא מספרת על הסיכוים הנמוכים לנצח את המחלה

jcrop preview

לפוסט המלא

בדפי העמותה האמריקאית למאבק בסרטן מספרות נשים על מראה הדומה לצלוליטיס על השד, כמו גומות. אישה אחרת מספרת על כך שחשבה שיש לה תגובה אלרגית על השד שבאה לידיי ביטוי בעיקצוצים וגרד שלא נעלמו אחרי מספר ימים.

חשוב לדעת, שמדובר בסוג של סרטן המאופיין בהתקדמות מהירה יחסית אשר חוסמת את כלי הדם המזינים את העור וזה מה שגורם למעשה לאודם, חום וגירוי.

"קיימת מודעות גדולה לסרטן השד, מספר ד"ר שרון, "כאשר מתפרסם בכלי התקשורת מקרה כמו האחרון של אנג'לינה ג'ולי, המרפאות ברחבי הארץ מוצפות בפניות של נשים. אבל לא רק, בגלל שסרטן השד כל כך שכיח מתקיימת מודעות חברתית, אישה ששמעה שלחברה גילו ממצא, לשכנה או לדודה הולכת לבדיקה רוטינית. במרבית המקרים אישה כזאת תישאר במעקב רפואי גם למשך השנים הבאות."

2. כאבי גב

במקרים רבים, לפני כל סימן אחר של סרטן שד, חשים החולים כאבי גב, כאבים ממוקדים שמורגשים בדרך כלל בגב העליון בין השכמות. כאב זה לרוב מיוחס בקלות לשרירים כואבים, דלקות בעמוד השדרה או מתיחה של גיד או רצועה בגב. אולם חשוב לדעת שלעיתים הגידולים המתפתחים ברקמות השד העמוקות נמצאים עמוק בתוך החזה ומורגשים למעשה בצלעות ובעמוד השדרה. סיכון נוסף במיקום זה הוא האפשרות לגרורות או התפשטות לצלעות או עמוד השדרה.

3. רגישות וכאבים בבית שחי 

על פי מחקרים, המקום הראשון שבו מתפשט סרטן השד הוא בלוטות הלימפה בבית השחי. ממש כמו שבלוטות הלימפה בגרון ובצוואר מהוות אישור לקיום מחלת השפעת, כך בלוטות הלימפה בבית השחי עשויות להיות הסימן הראשוני לקיומה של מחלת סרטן השד. נפיחות בבלוטות הלימפה בבית השחי או כאב ורגישות עשויים להצביע על נוכחות הגידול עוד לפני שהוא מורגש בשד עצמו.

כל כאב באזור בית השחי הוא סימן שראוי להיבדק, בתחילה בזהירות בצורה עצמית תוך כדי השוואה לבית השחי השני וכאשר מתעוררות שאלות או ספקות, על ידי איש מקצוע מומחה. מסיפורי מקרה מדובר על גוש קשה שמורגש בבית השחי וצמוד לרקמות הסובבות אותו כך שהוא לא זז כאשר נוגעים בו. עוד מדווח על רקמות מעובות וצפופות ביחס לבית השחי השני.

"רקמות השד האחוריות מגיעות קרוב מאוד לבית השחי", אומר ד"ר שרון. "כאב במקום עשוי להצביע על מספר דברים ולאוו דווקא על התפתחות של גידול סרטני, מה שמרגיש כאזור בית השחי מתברר למעשה בחלק מרקמת השד,  ולכן בירור רפואי במקרים הללו חשוב."

4. הפרשות או שינויים בפטמות

אחד המקומות הנפוצים ביותר לסרטן השד הוא מתחת לפטמה. נוכחות של גוש סרטני עשוי לשנות את מראה הפטמה, המרקם והתחושה (כמו גם שינוי צבע, רגישות וצורה). נשים מספרות על ירידה ברגישות למגע בפיטמה שמורגשת במיוחד בזמן יחסים אינטימיים. סימן נוסף הוא, הפרשות מהפטמה מסוגים שונים בהם: דימום, חלב, נוזל שקוף, שקורים לא בסמוך לזמן הנקה. ההסבר שניתן לכך נובע מהימצאות הגידול בצינורות החלב ליד או מאחורי הפיטמה מה שגורם לעור להדחף לאחד הצדדים, הגידול עצמו עשוי לגרום לגירוי ודלקת שמובילים להפרשות מסוגים שונים מהשד.

"נשים רבות מגיעות עם תופעה של הפרשה מהשד", מספר ד"ר שרון, "בעיקר הפרשה דמית או עכורה, כמובן שבירור רפואי נדרש, אולם חשוב לזכור שמרבית הגידולים הם שפירים מיסודם אבל איתור מוקדם ומעקב הכרחיים."

5. שינוי צורה: אליפסה במקום עיגול

האמונה הרווחת בקרה נשים בכל רחבי העולם היא שגוש קשה וגדול מספיק קרוב לפני השטח שמורגש למגע יהיה הסימן להמצאות גידול בשד. אולם לא מעט נשים מספרות על  כך שבמקום להרגיש גוש הן שמו לב ששד אחד הפך לאליפטי יותר מאשר השני. אחרות מדווחות על השתלשלות של רקמת השד בצד אחד למטה או לצד מסוים.

יש המספרות על כך שהרגישו שינוי בתחושה או במראה בזמן שלבשו חזייה.

בנוסף, נשים רבות הגיעו לבירור רפואי אחרי שבן או בת הזוג שלהן הפנו את תשומת ליבן לשינוי הצורה.

הדרך הטובה ביותר לזהות שינויים מסוג זה, שאינם מלווים בכאב או בתחושות אחרות, היא ללמוד ולהכיר את גודל וצורת השדיים שלך. ההמלצות של ארגוני המאבק בסרטן השד הן לשבת מול ראי ולהתבונן במבנה השד, ע"י הרמת ידיים ובחינה של השתנות העור במתיחה לשני הצדדים. שיגרה של מעקב הכרחית במצב זה בכדי שיהיו למה להשוואת את ההשתנות.

בכל הסימנים הללו נדרשת התייעצות עם רופא מומחה שיוכל לתת תשובה אמיתית לחשש, בתקווה כמובן שהכול בסדר, אולם מצד שני אם כבר מדובר בסרטן שד, אבחון מוקדם בשלבים ראשונים, עשוי להציל חיים.