אנחנו שתי תלמידות תיכון ירושלמיות.כמו רוב הנוער בישראל, אנחנו בתחילת התהליך שייקבע איך החיים שלנו יראו במשך שנתיים ארוכות ומשמעותיות - תהליך המיון לצבא. באופן טבעי הנושא הזה יעסיק אותנו רבות עד למועד הגיוס. משיחה עם חברות הבנו שהמערכת הצבאית נגועה במגפת שוביניזם קשה. 

 

כששאלנו חברה על הצו הראשון שלה היא אמרה "הגעתי עם מוטיבציה בשמיים וחזרתי עם המוטיבציה ברצפה; כשאמרתי למאבחנת שאני רוצה להתגייס לקרקל, היא אמרה לי 'אבל יש לך עיניים כחולות ושיער בלונדיני, למה שתרצי תפקיד כזה?'" 
תודה על הדאגה, מאבחנת יקרה, אבל אנחנו מסתדרות. 

 

אנחנו חושבות שהצבא צריך להשתחרר מסטיגמות לגבי נשים. הערות והתייחסויות כאלו הן בדיוק מה שמונע מנשים להתקדם ולממש את עצמן בצבא.

 

עוד דבר שמונע מאתנו להתקדם בצבא זה חוסר מידע. שתינו לנמצאות כרבע לפני הצו הראשון והגענו למסקנה שאנחנו לא יודעות ולו חצי דבר על התהליך שלפנינו.

מה שאנחנו כן יודעות כרגע הוא ככה: בכיתה י"א נלך לצו ראשון, בכיתה י"ב נלך ליום המא"ה ולאחר מכן מועד הגיוס. זה הכל. לא קיבלנו שום מידע על התפקידים שיכולים להתאים לנו ועל הדרישות שלהם. וכמונו רוב הנערות.

 

לעומת זאת, אנחנו מרגישות שהדרך של הבנים לעבר הגיוס היא הרבה יותר ברורה. ברוב המשפחות עוברת מסורת בנוגע לשירות הצבאי ורוב הנערים יודעים מראש לאיזה תפקיד הם רוצים להתגייס ומה עליהם לעשות בשביל תפקיד זה.

 

למשל, אם נערה רוצה להתגייס לשירות קרבי, עליה לבקש ראיון אישי - בזמן שלבנים הראיון ניתן באופן אוטומטי. גם את המידע הזה לא מקבלות כל הנערות ומעבר לכך, לא כל הנערות שמבקשות ראיון אישי מקבלות אותו. המידע לגבי תהליך הגיוס, התפקידים ודרישותיהם צריך להיות נגיש לכולן ובצורה ברורה. זה יכול לקרות דרך ביה"ס, המחנכים ואפילו דרך הצבא עצמו.

נערות יוכלו לממש את הפוטנציאל שלהן באופן מלא אם המידע על התפקידים שבאפשרותן לבצע יהיה נגיש, והן יוכלו להתכונן לקראת הדרישות של המיונים לתפקיד זה.

 

כרגע, המסר שאנחנו מקבלות הוא שבצבא נשים מכינות קפה ואישה שבוחרת בתפקיד קרבי או תפקיד משמעותי אחר היא חריגה. כביכול, כל התפקידים בצבא פתוחים לנשים, אך אנחנו היינו רוצות שגם האווירה וההתנהלות הצבאית יאפשרו גיוס משמעותי לנשים.

 

כמעט בכל התחומים יש נשים משמעותיות. איך זה שבצבא ההגנה לישראל שירות משמעותי הוא עדיין נחלת הגברים בלבד?

 

גאיה בוגוט (בי"ס קשת, בת 17)  ושירה שמר (בי"ס סליגסברג, בת 17) -  לקראת דיון מיוחד של הועדה לקידום מעמד האשה בעיריית ירושלים, בראשות סגנית ראש העיר רחל עזריה, בנושא "שירות משמעותי לנערות בצה"ל". בוועדה ישתתפו נערות, טליה לביא במאית הסרט "אפס ביחסי אנוש", ותא"ל רחל טבת-ויזל, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים. יום א, 5.10.14, 19:30, אולם מועצת העיר ירושלים בכיכר ספרא.