אמרו שתהיה היום סערה אבל הבוקר עדיין היתה שמש יפה, שעודדה אותי ועוד נשים רבות ללבוש חולצה לבנה ולצאת לרכבת. יש לי הרגשה שאחרי הקיץ האחרון שטלטל את כולנו לחלוטין - בכל תנאי ובכל מצב הייתי יוצאת הבוקר לרכבת.

 

בתחנת הרכבת. צילום: רחל הירש

 

אני הרגשתי שכבר אי אפשר לשבת בבית ולחכות שמישהו אחר יתחיל פה במזרח התיכון שיח חדש, ושלא כדאי לסמוך על אף אחד שיפסיק פה באזור שלנו את רוחות המלחמה. כדאי לנו לסמוך רק על עצמנו.

כל אחת מכן מוזמנת לבוא לדרוש שיהיה פה שלום, הקלישאה שאין פרטנר למשא ומתן היא לא באמת תשובה מספקת. להאשים אחרים זו חולשה להסתכל על עצמנו בראי, לקבל החלטות רציניות ולפעול זו העוצמה. האם אין פרטנר או שאנחנו לא שם?

 

שאלות כאלו ואחרות שאלתי את עצמי ברצינות גמורה במהלך הקיץ האחרון. הקיץ האחרון טלטל אותי לחלוטין, היה לי קשה להאמין למציאות שאנו חיים בה, טילים מעל ראשינו וילדינו נלחמים בעזה. בני אמנם לא נלחם, אבל היה מיואש מאחר ומתוקף תפקידו לא יכול היה להשתתף בלחימה בדרום, הוא הרגיש מתוסכל ודאג  לחבריו לצוות שלו שנלחמו שם.
הוא נשלח לבקר פצועים וללוות בדרכם האחרונה חברים שאיבד.
אבל הלוחמים שנלחמו שם הם חבריו כמו ילדיי, חוויתי את הפחד התסכול והכאב של כל האמהות.

 

עכשיו זה זמן לפעולה.
המלחמה כרגע נגמרה, זה זמן לשינוי פרדיגמה, והאחריות מוטלת על כל אחת מאיתנו לקום ולפעול.

 

צילום: רחל הירש

 

אתמול, החל משעות הבוקר, יצאו כאלף נשים מתחנות רכבת מכל חלקי הארץ בנסיעה לשדרות – רכבת השלום.

היה כל כך מרגש לעלות לרכבת ולפגוש נשים שאני מכירה ונשים שאני לא מכירה וכולנו הפסקנו הכל, לקחנו את הזמן והצטרפנו לכנס ההשקה של התנועה – נשים עושות שלום.

 

את הפחד התסכול והכאב של הקיץ החליפו חשמל באויר מהול בשמחה, שמחה שנובעת מלקיחת אחריות ולפעול, מאמונה שאפשר אחרת שאנחנו הנשים ללא תלות בפרמטרים חיצוניים כמו דת, איזור מגורים, השתייכות מפלגתית. כולנו היינו רקמה אנושית אחת, כולנו ביחד כולנו רוצות שלום.

 

מתחנת הרכבת בשדרות, הלכנו בטור ארוך ארוך למכללת ספיר, בקול שירה ושמחה השקנו את התנועה על הדשא בכנס שדרות לחברה. כולנו ביחד גאות שמחות לקחת חלק ומאמינות שאפשר גם אחרת. אנחנו לא יודעות מה יהיו הסעיפים ההסכמות ואיך זה יראה, אבל אנחנו יודעות שכדי שזה יקרה יש להתחיל. אנו לא נשקוט ולא נפסיק לפעול עד שהשלום יבוא.

 

זה היה יום מרגש. יום של התחלה חדשה וקריאה לנשים רבות טובות ונוספות – הצטרפו אלנו כדי שנקרא בקול רם יותר לשלום. כי כל אחת יכולה, כל אחת משפיעה.

 

צילום: רחל הירש