ייתכן שכבר שמעתם על שכונת וויליאמסבורג הברוקלינאית, מרחק תחנת רכבת ממנהטן. אם כן, בוודאי שמעתם באותה נשימה גם את המילים "היפסטרים" ו"ג'נטריפיקציה", הכל נכון ובהכל יזדמן לכם לחזות בביקור הזה. את המסלול הבא אני עושה עם כל חבר או חברה שבאים לביקור בניו-יורק, אני דוחקת בהם לעזוב ליום אחד את מנהטן ולנסוע אלי, מזרחה, לוויליאמסבורג. אנחנו מתחילים בבראנץ' תענוגות, ממשיכים בטעימות אומנות, קניות יד שנייה ומקנחים בשקיעה על הנהר. אין מי שלא הודה בסוף היום, שזה היום הכי מוצלח שהיה לו בניו-יורק.

      

קצת היסטוריה מקומית: 

מסוף המאה ה-19 ועד מלחמת העולם ה-2 הייתה שכונת וויליאמסבורג איזור מסחרי משגשג, מפעלים רבים התמקמו שם, ואיתם בנקים שנועדו לספק את שירותיהם הפיננסים. בשלב מסוים וויליאמסבורג אף התחרתה עם וול-סטריט על הבכורה כמרכז הפיננסי של ניו-יורק. לא מעט ממבני התעשיה עוד נשארו, אלא שרובם המכריע הוסב לסדנאות אמנים או לברים ומסעדות, תוכלו להבחין בהם ככל שתתקרבו לנהר (East River). אם תבחרו לטייל על גשר וויליאמסבורג הציצו למטה ותוכלו לראות את מבני הבנקים הישנים המעוצבים בסגנון ניאו-קלאסי.

 

אחרי מלחמת העולם השנייה, פליטים מאירופה אשר נהרו לארה"ב, החלו לאכלס את וויליאמסבורג (כך נוסדה קהילת חסידי סאטמר בדרום השכונה). אליהם הצטרפו מהגרים מאמריקה הלטינית, ולאט לאט השכונה איבדה מחוסנה הכלכלי והפכה במהלך ארבע העשורים הבאים לאיזור מוכה עוני ופשיעה.


מיותר לציין שערך הנדל"ן צנח, ומי שהיו הראשונים לזהות את הפוטנציאל של השכונה הזולה והקרובה למנהטן הם אמני הסוהו והאיסט-ווילג', שלא יכלו לעמוד במחירי הדיור הנוסקים בשכונותיהם. נדידת האומנים לוויליאמסבורג החלה כטיפטוף קל בשנות ה-70', ובשנות ה90' הפכה לגל של ממש ששינה את פני השכונה משכונת מצוקה לשכונה בוהמיינית. סדנאות אומנים וגלריות צצו בכל פינה, סצנת מוסיקת האנדרגראונד פרחה, איתם ברים ובתי קפה טרנדים, חנויות והכל באווירה המחוספסת שנותרה מוויליאמסבורג המתועשת. 

 

אומנות רחוב בוויליאמסבורג (צילום: עדי לוי)

 

בתחילת שנות האלפיים, לאחר שהאמנים "ניקו" את השכונה מ"תחלואיה", גילו היאפים את השכונה שמעבר לנהר המשקיפה לקו הרקיע של מנהטן. מחירי הדירות האמירו ומיזמי בנייה למגורי יוקרה החלו להבנות. וויליאמסבורג היום נמצאת בתהליך מואץ של התברגנות, מרגישים את זה בכיס, רואים את זה בבניינים הבוהקים שלאורך הנהר ובאוכלוסיה. אז האמנים הצעירים ממשיכים לנדוד מזרחה, לשכונת האמנים בהתהוות ? בושוויק. 

 

בושוויק במידה רבה עדיין מרגישה כמו גטו, רחובות של אוכלוסיה דלת הכנסה המורכבת ברובה מלטינים ושחורים. אבל בד בבד ניתן לחוש בשינוי המתרחש: מוסיקאים, אמנים, ציירים ופסלים משכירים שם סדנאות עבודה ומוצאים שם את משכנם, שוק האומנות מגלה אותם ופותח גלריות, אנשי העסקים מגלים את הפוטנציאל המסחרי ופותחים שם מסעדות, ברים וחנויות חדשות. 

      

הסיור שלנו יהיה מעין מסע בזמן: מבושוויק הדומה לווילימאסבורג בעברה, להווה (וויליאמסבורג) ועד לעתיד- מגורי היוקרה שעל שפת הנהר, שם אפילו ווילאמסבורג מתחילה להדמות למנהטן. 

      

בראנץ' במסעדת ROBERTA?S

פנו לכם יום בסוף השבוע, ובשעת בוקר מאוחרת עלו  על רכבת ה-L לכיוון ברוקלין ורדו בתחנת Morgan Ave. במרחק חמש דקות הליכה משם תמצאו את המסעדה. מבחוץ היא נראית כמו מחסן, וגם מבפנים היא מזכירה מפעל לעיבוד עץ גולמי שבטעות נתקעה בו מסעדה, אבל זה חלק מהקסם שלה. בלי הרבה יומרה, פשוט מגישים שם אוכל מצוין ובמחירים שלא יחוררו לכם את הכיס.

 

רוברט?ס נפתחה בשנת 2008 ונפלאותיה נודעו רק למקומיים. המפנה התרחש בשנה שעברה, אז הרחיק מבקר המסעדות של הניו-יורק טיימס עד לבושוויק וכינה אותה "אחת המסעדות יוצאות הדופן בארצות הברית", מאז נוהרים אליה מכל רחבי העיר , ואין רגע שהיא לא מלאה. 

 

גולות הכותרת הן הפיצות הנאפות במקום בתנורי אבן, אבל גם אם אינכם חובבי פיצות תמצאו שם מנה שתערב לחיכם, החל מפנקייקס וכלה בנקניקיות הבית. חלק מהתבלינים והירקות גדלים בגינת המסעדה, כשתצאו אליה תוכלו להבחין מולכם בקיר זכוכית ממנו משודרת תחנת רדיו מקומית.

 

 

החיסרון של רוברט?ס הוא שלא ניתן להזמין בה מקומות מראש, ובגלל הפופולריות שלה זמן ההמתנה גבוה. ייתכן שתגיעו ותתבקשו להמתין כ-40 דקות עד שיתפנה שולחן. אבל אל תמהרו לברוח, התרווחו לכם בבר שבגינה, שתו משהו ונצלו את ההזדמנות להתערות בסצנה הצעירה שבאה כמוכם, לפתוח את סוף השבוע. 

      

(כתובת: 261 Moore St פינת Bogart St )

 

הגלריות של בושוויק 

פעם אחר פעם מוכתרת בושוויק על ידי מבקרי האומנות כסצנת האומנות המתעוררת של ניו-יורק, אם יש לכם שמץ של יומרה תרבותית אסור לכם להחמיץ את הגלריות. הקרובות והמומלצות ביותר נמצאות בבניין 56 Bogart St, פינת Harrison, המאכלס תשע גלריות מבטיחות. הגלריה ENGLISH KILLS, נודעת כגלריה המצליחה ביותר מסחרית בבושוויק 114 Forrest St. (היא אינה פתוחה כשתערוכות אינן מוצגות, לכן כדאי לוודא מראש בטלפון 718-366-7323, או לבדוק באתר האינטרנט שלהם). סניף של הגלריה היוקרתית מצ?לסי  LUHRING AUGUSTINE נמצא ב Knickerbocker Ave 25 

      

אחרי שטעמתם אומנות, חזרו לתחנת הרכבת ב Morgan Ave, לכיוון מנהטן (מערב) ורדו בתחנת Bedford Ave - השדרה המרכזית של ווילימאסבורג. 

      

BEDFORD AVE  ועד ל EAST RIVER

שדרת בדפורד של וויליאמסבורג היא השדרה החמודה ביותר להסתובב בה בניו-יורק, במיוחד בסופי השבוע כשדוכני התכשיטים והספרים נפתחים לאורכה ומצטרפים לברים ההומים, לחנויות הקטנטנות ולנחילי הצעירים המקושטים בקעקועים  וג'ינסים צבעוניים. אבל רגע לפני שאתם עוצרים לדבר עם מישהו או נכנסים לחנות, הביטו למעלה - בשבילי מה שהופך את השיטוט בבדפורד לכל כך נעים, הם הבתים הנמוכים המאפשרים לנתח שמים גדול וכחול להיפרש מעל ראשך, ולרגע לגרום לך להרגיש שאת מתהלכת בציור של רנואר. 

 

 שדרות ברדפורד. (צילום: עדי לוי)


בבדפורד וברחובות הסמוכים לה תוכלו למצוא חנויות בגדים, עיצוב פנים, מוסיקה, ספרים, מעדניות ועוד ועוד. הרשו לעצמכם ללכת לאיבוד ביניהם. אם אתם אוהבי קניות יד-שנייה, וויליאמסבורג היא גן העדן שלכם ולא תתקשו למצוא חנויות יד-שנייה בכל פינת רחוב.

 

שוק הפשפשים. (צילום: עדי לוי)

 

אם אתם לא אנשים של מסעות קניות ארוכים, קצרו את הדרך ולכו הישר לשוק הפשפשים של ווילימסבורג, אשר נמצא בקצה הרחובות  N    6 ו N    7 למרגלות הנהר, ובהחלט יסכם עבורכם את חוויות הג'אנק והעיצוב בטעם אישי (אף על פי ששם הקהל כבר מאוד מבורגן).

 


שוק הפשפשים. (צילום: עדי לוי)



שדרות ברדפורד. (צילום: עדי לוי)

 

שתי אטרקציות נוספות שכדאי לכם לבדוק בדרככם לנהר הם אולמות הבאולינג המקומיים. שכחו מאולמות הבואלינג המשמימים שאתם מכירים מהמרכזים המסחריים בארץ, וקבלו חוויית באולינג שלא תמצאו בשום מקום אחר. האולם הגדול יותר, הוא ה BROOKLYN BOWL    , אשר הוקם במבנה רחב ידיים ששימש בעבר כמפעל לעיבוד ברזל. הוא אפלולי וגס, אך בטעם משובח. לצד 16 מסלולי הבאולינג תמצאו גם בר, מסעדה וגולת הכותרת היא במת הופעות, אותה פוקדת בכל ערב להקה אחרת עם רחבת ריקודים המספיקה ל-600 איש. הכתובת היא  61 Whythe Ave    ., הכניסה מגיל 21, קחו בחשבון שאם תגיעו לשחק בזמן הופעה תתבקשו לקנות כרטיס להופעה בכניסה.

 


Brooklyn Bowl


     THE GUTTER     קטן יותר ונושא אווירה של בר שכונתי. הוא משחזר בהצלחה את אולמות הבאולינג של שנות ה-60, ומסלולי העץ  שלו הינם מסלולים מקוריים מאותה תקופה, שנעקרו מאולם עזוב שעמד בפני הריסה והושתלו בהצלחה במבנה הנוכחי. גם בו יש בר נאה, מכונות משחק ושולחן בליארד, בקיצור, כל מה שצריך כדי להעביר כמה שעות מהנות עם חברים. הכתובת היא 200 N14 St    ., כניסה מגיל 21. 

 

כשסיימתם לחקור את פינות וחנויות החמד של ווילאמסבורג, זה הזמן לעלות ברחוב N    9 עד סופו ולעצור לנוח בפארק שעל שפת הנהר. מולכם השמש תשקע על גורדי השחקים של מנהטן. אבל הביטו לרגע מעבר לכתפכם השמאלית דרומה, לא רחוק מכם, על אותה גדת נהר ניצבים שני בנייני יוקרה עם חלונות כסופים הנוגעים לשמיים, בדיוק כמו במנהטן שלפניכם. זאת ההתחלה של וויליאמסבורג החדשה, השונה בתכלית מהבתים הצבעוניים נמוכי הקומה של בדפורד ורחוקה שנות אור ממבני התעשיה המחוספסים של בושוויק, שגם היא, בעוד עשרים שנה תשיק גורד שחקים כסוף משל עצמה. 

      

ונצואלה  

אם נשאר לכם עוד קצת כוח, ייתכן שתרצו להישאר לשתות משהו באחד הברים או לאכול ארוחת ערב. בוודאי כבר נתקלתם בלא מעט ברים ומסעדות טובות בדרככם, אבל הרשו לי להמליץ על האהובה עלי במיוחד CARACAS, Arepa Bar    . היא נמצאת מרחק רבע שעה הליכה מהנהר ברחוב Grand      מס' 291.

 

זהו בר-מסעדה וונצואלי, המגיש מנות ארפאס שיגרמו לכם ללקק את האצבעות. מה זה ארפה? נראה כמו פיתה, אבל מטוגן מקמח תירס וממולא בהרבה דברים טובים. מנת הדגל שאסור לכם להחמיץ היא הראשונה בתפריט Arepa De Pabillon     (בקר, שעועית שחורה, גבינה מלוחה ובננת פלאנטיין מתוקה). על השולחן תמצאו את רוטב הבית, חריף וחמצמץ. העובדים אינם מסגירים את המתכון הסודי, כל מה שמותר לכם לדעת הוא שהרוטב מכיל פסיפלורה.

 


 

הבר במקום מפנק וקוקטייל הבית מאוד מומלץ, בנוסף, על כל הזמנת בירה תוכלו להזמין שוט רום בדולר. קחו לתשומת ליבכם שבסופי השבוע המקום הומה ולא ניתן להזמין מקומות מראש. עם זאת, גם אם המארחת תתריע בפניכם על זמן המתנה של 40 דקות, אני יכולה להגיד מנסיון אישי, שלרוב היא רק מנסה להבריח אתכם ולדלל את התור, ובפועל זמן ההמתנה הוא לרוב חצי ממה שהיא ציינה.

 

 

לפוסטים נוספים על מקומות בעולם: 

     

5 המקומות הכי רומנטיים בניו יורק שאתם לא מכירים 

 

5 בתי הקפה הכי שווים בכל טורונטו 

 

פריז דרך הלשון: הפטיסרי והשוקולטרי הכי טובים בפריז 

 

סוד שמור: החופים הכי יפים בתאילנד 

 

לבלות בלונדון בחינם: תרבות, אוכל ובילוי עם הילדים 

 

חנויות הוינטג' הכי שוות בברלין ? הוט קוטור במחירי זארה 

 

המקומות הכי שווים בברצלונה: לא לתיירים בלבד 

 

הסודות של אמסטרדם: הבילויים, הקניות והגראס שמותר להביא הביתה 

 

לוס אנג'לס למתקדמים: השווקים, האופנה והאוכל