כשפונה אלינו אישה או נערה לקו הסיוע המתלבטת האם כדאי לה להגיש תלונה, להגיש תביעה אזרחית או לחשוף את סיפור הפגיעה שחוותה בפני קרובי משפחה וחברים אני תמיד שואלת אותה "האם את מרגישה שאת מסוגלת להתמודד עם כל ההשלכות של חשיפת הסוד? האם את בתקופה בחייך שיש לך מספיק כוחות לעמוד בזה?".

 

התשובה ברוב המקרים היא "לא". לא במקרה מחקרים מראים שכ- 90% מהפגיעות המיניות לא מדווחות לעולם לשום גורם רשמי. כי אין שום זמן "מתאים" לחשוף פגיעה מינית.

 

היא בדיוק התחילה זוגיות חדשה ומפחדת ממה שזה יעשה לבן או בת הזוג, היא בתקופה קשה עם המשפחה ומפחדת שלא יתמכו בה אם תחשוף את הסוד עכשיו, הפוגע בדיוק עומד בפני קידום בעבודה והיא חוששת שזה יראה כניסיון לנקמה, הפוגע התגייס ליחידה קרבית ונושא נשק והנפגעת חוששת לחייה אם תחשוף את מה שקרה.

 

גם כאשר הנפגעת מוכנה להתמודד עם תגובות הסביבה הקרובה, היא כמעט אף פעם לא מוכנה לתגובות החברה. החשודות המיידיות הן כמעט תמיד הנפגעות עצמן. היא בטח מתחרטת על ש"הלכה" איתו מרצונה, היא בטח רוצה לנקום בו על שלא קידם אותה בתפקיד, היא תמיד נראתה לי קצת מוזרה בטח היא גם שקרנית ובכלל ? מה נזכרת עכשיו?!

 

כך 90% מהנפגעות והנפגעים טומנים את הסוד שלהם עמוק באדמה בתקווה שיום אחד ימצאו את הזמן המתאים לספר את מה שקרה. הם צופים בפוגע שלהם מתקדם בעבודה, מקים משפחה חדשה, זוכה לפרסום או פשוט ממשיך בחייו כאילו לא קרה דבר. בעוד שבשביל נפגעת טראומה, גם אחרי 15 שנים היא ממשיכה לחיות את הטראומה יום-יום.

 

אבל לשמחתנו, ישנן הרבה סיבות שבגללן נפגעות ונפגעים מחליטים לשבור את קשר השתיקה, שנים אחרי שהאירוע חלף. חלקן מרגישות מספיק חזקות אחרי שנים של עבודה טיפולית ואישית, חלקן רוצות להגן על קרוב משפחה או חברה שעלולים להיפגע מאותו אדם, חלקן רוצות לספר לנו כחברה את הסיפור שלהן כדי שלא נשאר אדישים למצב.

 

אני לא באה לקבוע האם נכון וראוי לפתוח בחקירת פרטי המקרה הנוכחי. אני רק אזרחית במדינת ישראל שרוצה לדעת האם נבחרי הציבור שלי ראויים לכהן בתפקידם. אני אזרחית שחרדה למעמדו של תפקיד נשיא המדינה ורוצה לוודא שכשיבחרו חברי הכנסת באדם הבא לתפקיד יעמוד לרשותם מלוא המידע הנדרש כדי לקבל את ההחלטה הראויה. עבירות מין הן מהעבירות החמורות בספק החוקים הישראלי. אם יאספו די ראיות כי להצביע על כך שאחד המועמדים ביצע עבירת מין בעברו, נסכים כולנו שמי שחשפה את הפרטים האלה עשתה לכולנו שירות חשוב ביותר. אחרי הכל ? די לנו בעבריין מין מורשע אחד במשכן הנשיא.

 

קווי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: לנשים 1202 לגברים 1203