היהלומים נחשבים לאבני החן היוקרתיות ביותר בעולם ולא בכדי, מדובר בחומר נדיר בכדור הארץ שמיוחסות לו תכונות של יופי, יוקרה, מלכותיות והדר, אך גם תכונות חוזק יוצאות מן הכלל. זהו החומר החזק ביותר הידוע לאדם. אין כמעט אישה בעולם שלא שואפת להתהדר בתכשיט יהלום.

ליהלום יש תחליף לגיטימי בתכשיטים: אבן הזירקון, אלא שפעמים רבות בעלי עניין שאינם לגיטימיים מנצלים את המראה הדומה וחוסר המקצועיות של המתעניינים ומוכרים תכשיטים משובצי זירקון בתור תכשיטים משובצי יהלום ובמחיר גבוה יותר בהתאם. אז מהו ההבדל בין זירקון ליהלום?

הנה התשובות עם מספר טיפים שימושיים שיעזרו לכם להבדיל ביניהם בפועל:

 

היהלום שבכתר

היהלום הינו החומר הקשה ביותר בטבע והוא מהווה סטנדרט לחומרים אחרים אשר קושיים נמוך משלו. היהלום מורכב כולו מפחמן וצורתו המולקולרית (תמניון או קוביה) המיוחדת גורמת לו להיות שקוף לחלוטין בצורתו הטהורה.

פעמים רבות בטבע, היווצרות היהלום אשר מתרחשת בלחצים ובטמפרטורות מסוימים ביותר, כוללת גם חדירה מסוימת של מולקולות נוספות לחומר, בהם החנקן, דבר אשר משפיע על צבעו של היהלום. ניתן למצוא יהלומים שקופים לחלוטין כמו גם יהלומים בצבע צהוב ואף אדום, כתלות בריכוז ה"מזהמים" אשר חדרו לתוכם בתהליך ההיווצרות או מפאת פגמים בצורה אשר שוברים את קרני האור ובאים לידי ביטוי בשינויי הצבע.

 

זירקון או זירקוניה? 

רבים מאיתנו נוטים לטעות בין הזירקוניה, שהינה זכוכית שקופה אשר מיוצרת בתהליכים מלאכותיים לחלוטין ומהווה תחליף זול למראה היהלום, לבין אבן הזירקון שהיא אבן טבעית בדיוק כמו היהלום, כלומר, מתגבשת בטבע בתהליכים אשר אינם כוללים מגע יד אדם או התערבות שלו. אבן זו עשויה מתרכובת של זירקוניום, סיליקה וחמצן והיא יכולה להיות שקופה לחלוטין, בדומה ליהלום הטהור, או בצבעים נוספים אשר אף הם נגזרים כתלות בריכוז "מזהמים" שונים, אך גם בהתאם לטמפרטורה שבה התפתחו האבנים.

משמעות הדבר היא כי אבן הזירקון אמנם מהווה תחליף ליהלום (שקוף או לא) אך היא בהחלט לא נחשבת כ"יהלום מזויף". היא עומדת בפני עצמה, טבעית ואלגנטית. אמנם, פחות יקרה מהיהלום, אך בהחלט מסוגלת לעטר כל תכשיט בגאון. ניתן למצוא אבני זירקון ממדינות שונות בעולם עם צבעים מיוחדים כגון מדגסקר, ארה"ב, סרי-לנקה, נורבגיה ועוד.

 

אז כיצד מבדילים בין זירקון ליהלום?

עין בלתי מזוינת תתקשה למצוא את ההבדל בין זירקון ליהלום. מסיבה זו יש לרכוש תכשיטים רק דרך ספקים בעלי מוניטין ולקבל תעודה רשמית על זהות האבן ומשקלה. ניתן להגיד כי משקל היהלום ליחידת נפח הינו קטן יחסית לזירקון אשר נחשבת לאבן כבדה יותר.

בנוסף, ניתן להשתמש בזכוכית מגדלת רגילה ולהסתכל אל תוך האבן בקפידה. אם מבחינים במעין אי-סדירות נראית לעין (הקרויה גם תכלילים) הרי שמדובר ביהלום. הזירקון היא אבן הנראית מסודרת ללא תכלילים. בכל מקרה של ספק, מומלץ לקחת את התכשיט לתכשיטן אובייקטיבי אשר יוכל לומר בקלות באיזו אבן מדובר ומהי דרגת האיכות שלה.