זה ידוע שבני נוער וצעירים מקיימים יחסי מין, וטעויות קורות, אמצעי מניעה לא תמיד בהישג יד, (ההורמונים, ההורמונים), וגם אם כן יש פשלות. 

עצם הידיעה שקיים פתרון, זול, נגיש, שלא דורש עירוב של גורמים נוספים יכול להקל באופן משמעותי על ההתמודדות של צעירים עם סימן שאלה בבוקר שאחרי ולמנוע מצב של חרדות, אי וודאות שבסופם ייתכן שמישהי נכנסה להריון. 

זהו מוצר  בעל חשיבות עצומה, שמקל, מכוון, מסייע, נותן חלופה לסיוט הנוראי של כל בחורה או זוג שלא תכנן להכנס להריון ולא מוכן לאופציה הזו. 


 בישראל משווקות שתי גלולות ליום המחרת-  פוסטינור מבית תרימה ונורלבו מבית כצט.  בדומה לאירלנד, צרפת, קנדה, אוסטרליה , אנגליה , אוסטריה וארה"ב, גם בישראל מוגדרות הגלולות ליום המחרת כתרופה ללא מרשם רופא ולכן ניתן לרכוש אותן בקלות בכל בית מרקחת.

לאחרונה חברת כצט, המשווקת את נורלבו, הודיעה כי על מנת להמשיך ולהנגיש את הגלולה ליום המחרת לציבור ירד מחירה כמעט ב-50% והיא מוצעת כיום  ב-55 ? (לעומת פוסטינור ו- פוסטינור לייף! שנמכרת ב-97.80 ?), ובכך, לראשונה מזה עשור, מציעה חלופה זולה יותר לנשים בשעת חירום.

 


 

 

לכן, ארגוני בריאות ברחבי העולם וה-WHO   (ארגון הבריאות העולמי) בראשם, פועלים להפוך את הגלולה לנגישה יותר, ובכך לסייע בעיקר לצעירים ו/או למיעוטי יכולת באוכלוסייה למנוע היריון לא רצוי שעשוי להיות בעל השלכות כלכליות וחברתיות מרחיקות לכת.

 

בעבר, התריע מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA  ) וציין כי ניכר חוסר במידע אודות השימוש באמצעי מניעה לשעת חירום בקרב צעירים, ולכן פסל מכירת גלולות ליום המחרת מחוץ לבית המרקחת. בעקבות כך, הקולג' האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה ערך לאחרונה מחקר שבחן את התנהגותם של  2,117 בני נוער: לחלק מהמשתתפים ניתנה גישה לגלולות ליום המחרת ללא מרשם רופא, חלקם קיבלו מראש 3 חפיסות במתנה והשאר נדרשו להגיע למרפאה לקבלת מרשם רופא. לאחר מכן ובמשך חצי שנה, נמדדו פרמטרים שונים בהתנהגות המינית שלהם בהם שימוש באמצעי מניעה  וכן נערכו להם בדיקות הריון ובדיקות לזיהוי מחלות מין.

 

ממצאי המחקר שפורסמו במגזין Obstetrics & Gynecology   הראו כי בני הנוער שניתנה להם נגישות גבוהה לאמצעי מניעה לשעת חירום לא שינו כלל את הרגלי השימוש שלהם באמצעי מניעה אחרים ולא חל כל שינוי בהתנהגותם המינית או באופן נטילת הסיכונים המיניים שלהם. מממצאים אלה עולה המסקנה: נגישות הגלולות ליום המחרת מקדמת בטיחות ואינה גורמת להתנהגות מינית בלתי אחראית.

 

 

 

היכן וכיצד מנגישים את אמצעי המניעה לשעת חירום

באירלנד למשל, הנגישו את גלולת היום למחרת על ידי הגדרתה כתרופה ללא מרשם רופא; בצרפת מסובסדת באופן מלא גלולת היום למחרת לבני נוער מתחת לגיל 18 ובנוסף, לאחיות בריאות הציבור ניתנת האפשרות להעניקה בחינם למעוטי יכולת.

ספרד  מסבסדת באופן מלא את הגלולה בהצגת מרשם, באנגליה ניתנה האפשרות לרוקחים/אחיות בריאות הציבור וצוות רפואי שאינו רופא לתת את הגלולה בסבסוד מלא ובבלגיה הגלולה ליום המחרת נמכרת במחיר השווה לכל כיס.

 

חשוב מאוד שתעבירו את הנושא הלאה, גלולה אחת קטנה יכולה לשנות מסלול חיים והרבה עוגמת נפש...