עת כניסת פייסבוק לחיינו, ושאר רשתות חברתיות, החלה תרבות ה"שיימינג".

מהו השיימינג, למעשה? בעיקר פירסום שמות לצד מעשה חברתי לא צודק כלשהו, בעיני המפרסמת. שיימינג הינו כלי פוליטי, שמאפשר סימון של אי צדק במרחב. אבל, לא רק. כאן לא מסתיימת התועלת שבו, וההשפעה שלו, בימינו, היא עצומה.

 

החל משיימינג כלפי מפלגות וכן הנבחרים שבהם, עם שלל יציאות מביכות, גזעניות, שונאות נשים והומופוביות, ועד לשיימינג אישי – נשים שמפרסמות את שמות התוקפים המיניים שתקפו אותן, את המתעללים רגשית והמטרידים מינית, מהחיים הפרטיים שלהן וכן מההודעות בפייסבוק – כל אלו הינם אקטים פוליטיים בימינו, וכאן אנסה להסביר מדוע.

 

כשהתחלתי את דרכי בעולם הפמיניזם הפוליטי ברשתות החברתיות, לפני הכל למדתי מהי האשמת הקורבן, ומדוע עלי לתמוך בנפגעות מינית. אחר כך, למדתי מהתקשורת ומהחיים, שאנסים תמיד מנצחים. שמטרידים מינית ממשיכים לשבת בכיסא הנוח שלהם בכנסת. אנסים ממשיכים את חייהם, מתחתנים, מביאים ילדים לעולם. מתעללים רגשית ממשיכים להתעלל בנשים במרחבים בהם אני נמצאת ולצאת ללא פגע – הרבה פעמים כי קיים קושי עצום של השורדת לשים אצבע על הבעיה שהיתה שם.

 

לא פחות – יש המון שנאת נשים, כן, גם בקהילות הפמיניסטיות, והאשמת הקורבן, ונטיה לטאטא הפגיעות והנשים שחוו אותן מתחת לשטיח.

 

אם נפגעת, הבעיה היא בך. אם אמרת את המילה "דוש", אולי את מגזימה. "צובעת את הדברים בצבעים עזים", כפי שנאמר גם עליי. אם הצבעת על מישהי או מישהו מתוך הקהילה האקטיביסטית, פמיניסטית, טבעונית, לאחר שנפגעת, לאחר שהושפלת, נאנסת, נצרבת, ואולי אפילו התקשית או הנך מתקשה להמשיך את חייך, ההון הפוליטי שנצבר, אולי אפילו בצדק ולא בחסד, ישאיר אותך לבד במערכה. שהרי, עדיין קשה לנו להאמין לכמות ה"דושים" שקיימים במרחבים שלנו.

 

בהעדר תמיכה של המשטרה ותמיכה חברתית נאותה, כפי שקורה היום, בתוך חברה שאוהבת את הקורבנות שלה אשמים,  את מקרי האונס "מורכבים", ועדיין מסוגלת לומר לאישה שלבושה או התנהגותה הובילה לאונס, ולא משנה כמה פעמים אמרה "לא", במצב שבו יש עדיין קורסים המלמדים גברים כיצד לאנוס נשים, או, "לפתות" אותן בדרכים מניפולטיביות – שיימינג הינו הכלי הכמעט יחיד שנותר לנשים.

 

כמובן, מדובר בכלי שמחזיקות בו נשים בעלות אמצעים מינימליים בחברה הקפיטליסטית. לא דרות רחוב ולא זונות בשבי יכולות להשתמש בכלי זה. וכן, ההפצה והאמון בך יגדלו לאור ההון הפוליטי שצברת. אם תגיע אנונימית לקבוצה אקסטיביסטית בפייסבוק – האפקט ידעך, לעומת מישהי שכבר ידועה. כך שלא מדובר בפיתרון היעיל ביותר לכל אישה באשר היא.

 

אבל, ישנן מספיק אושיות רשת פמיניסטיות, שמכירות באשמת התוקף, מבינות את חומרת המעשה ויכולות לתמוך בנשים על ידי הפצה של הדברים בעצמן. כמובן שזה חושף אותן לתביעות, לשנאה ואלימות.

 

רק השבוע הצטרפתי לסיקרט. האפליקציה החדשה שמשגעת את כל הפייסבוק, שלי, לפחות. בהתחלה, היה נדמה, שהאפליקציה יכלה להיקרא "ערה?". בהמשך הימים נוכחתי לגלות עוד ועוד שמות של "אושיות", גברים ונשים ומגדרים אחרים, עם רקורד מזעזע.

לא מעט אנשים מכירים אותי כשיימרית ידועה. אני מוציאה את השיחות ממעמקי הפייסבוק, מדברת על פגיעות של (בעיקר) גברים בנשים במערכות יחסים וממסדת את המילה "דוש" ככל יכולתי. אני תומכת במפגן של שיימינג. אני תומכת בנשים שמוציאות את הקישקע החוצה, ולו רק במשפט באפליקציה אנונימית. אני תומכת בנשים שעברו מספיק, כדי סוף סוף לשחרר את השמות החוצה. השמות שאנחנו לא שומעות בהקשרים אלה. השמות שגורפים הון פוליטי, חברתי, צל"ש בצורת עוגיות פמיניסטיות, על חשבונן של נשים אחרות.

ואני מיד מכניסה לבלוק. לא מסוגלת לעבור כבר על רשימת חברי בפייסבוק מבלי לתהות מי מהם הוביל איזו אישה שאני מכירה, או לא – זה לא משנה, למצב פיזי או נפשי קשה.

מלבד אמירת השמות, יש כאן אספקט של עידוד לקיחת האחריות. הנה כמה טיפים למי שחווה שיימינג על בשרו. הטיפים מובאים בלשון גבר, אבל בהחלט יכולים להיות תקפים לכל המגדרים.

1. אל תכעס – תבין. אם פגעת באישה והיא לא באה על מנת לדרוש ממך לקחת אחריות, כנראה היא מאוימת, מפחדת, אולי מרגישה שאין לך רצון לקחת אחריות.
2. אל תנסה לעשות שיימינג חזרה. לוקח המון כוחות להוציא את המשפט הקטן הזה החוצה. המון כוחות נפשיים, ואין לך מושג מה עבר עליה מאז שפגעת בה.
3. אל תנסה לגלות מי היא, אם אינך יודע. אם זה מסתובב בעילום שם כלפיך, דע שכנראה הפגיעה בה היתה עצומה.
4. תעשה חשבון נפש. עם עצמך, עם חברים שיכולים להוביל אותך לשם (ולא עם כאלה שיעשו לה רדוקציה בשניה וחצי), תחשוב מה מהתנהגותך תוכל לשנות. אל תטריד נשים, אל תנסה לקבל "אויש, לא נורא, אתה מקסים" מסביבתך הקרובה או הרחוקה. זה הזמן להתיישב מול קיר לבן ולחשוב.
5. תשפר את ההתנהגות שלך להבא. אם צריך טיפול, לך לטיפול, רצוי פמיניסטי. אם יש לך נטיה להתעלל, קח זמן התרחקות ממערכות יחסים. תעבוד על עצמך.