"אני רוצה להיזכר כמי ששמה את הודו על מפת המדע העולמית, במושגים של חדשנות. אני רוצה להיזכר כמי שעשתה שינוי במצב בריאות הגלובלית, ואני רוצה להיזכר כמי שעשתה שינוי בהתפתחות הסוציו-אקונומית בהודו". לקיראן מזומדר-שאו יש שאיפות גדולות, אבל כשהיא הנשים העשירות בהודו, שפועלת גם למען אחרים, כנראה שהיא תצליח להגשים גם את השאיפות אלה די בקלות.

עוד באון לייף: 

מזומדר-שאו נולדה ב-1953 בבנגלור, הודו. היא סיימה את לימודיה בבית ספר תיכון לבנות ב-1968 ושאפה להיות רופאה, אך לבסוף סיימה תואר בזואולוגיה בהצטיינות מאוניברסיטת בנגלור ב-1973. לאחר מכן השלימה תואר שני באוניברסיטת מלבורן כמבשלת שיכר מוסמכת (BREWER).

את הקריירה שלה החלה מזומדר-שאו כמתמחה במשקאות קרלטון & יונייטד. לאחר שעבדה שם ארבע שנים, עברה למעבדות הביוכימיות ביוכון שנמצאות באירלנד. מאוחר יותר באותה השנה היא ייסדה את ביוכון בהודו, במוסך ביתה השכור ועם הון ראשוני של 10,000 רופי (כ-1,000 שקל). "אחת המטרות של בהקמת ביוכון הודו היתה להבטיח יצירת חברה שתבטיח את מקומן של מדעניות".

בתחילת הדרך היא נתקלה במכשולים בעיקר בשל קשיי מימון. כל הבנקים שאליהם פנתה מזומדר-שאו להלוואה היססו, מפני שתחום הביוטכנולוגיה לא היה מוכר בהודו באותו הזמן. "כאומה שבאופן מסורתי לא לוקחת סיכונים, נדיר שהודו היתה בקדמת החדשנות העולמית. חברות הודיות בעיקר חיקו חברות אחרות ונעשו ממש טובות בכך".

סיבה נוספת היתה מגדרית: אשה יזמת היה קונספט נדיר אצל ההודים, ובמיוחד אחת שמביאה להודו תחום חדש לחלוטין. היא אף התקשתה למצוא עובדים לחברה שלה. "ככל שאת יותר מצליחה, מחסומי המגדר נעלמים", אמרה בראיון לאחרונה. "אתגרי האמינות שמלווים אותך בתחילת דרכך נעלמים כשאת מתחילה להצליח". ואולם היא לא התייאשה מההתחלה הקשה. במקום זאת, היא עבדה קשה עם כל המשאבים המועטים שעמדו לרשותה כדי לבנות את החברה, שלימים נהפכה לאחת החברות המובילות בהודו בתחומה.

שתי התפתחויות שהתרחשו בשנות ה-90 שינו את מסלול חייה של מזומדר-שאו: הזדמנות עסקית וארוסה הסקוטי, שלימים נהפך לבעלה, ג'ון. ב-1998 היתה לה הזדמנות לקנות את חלקם של בעלי המניות בחברה שלה ולהפך לבעלי החברה הבלעדיים של ביוכון. ג'ון שאו, שהיה אז יו"ר של חברת טקסטיל שישבה בהודו, הצליח לגייס את 2 מיליון הדולר שנדרשו לקנייה, באמצעות שימוש בחסכונותיו, כולל מכירת ביתו שבלונדון. "לג'ון היה תפקיד מכריע בהשקעה בחברה ובי, כשזה היה נחוץ ביותר", סיפרה מזומדר-שאו ל-BBC. "זו היתה נקודת הכרעה, שבה החברה ניסתה להפך לעצמאית. הוא ויתר על כל חסכונותיו כדי להשקיע בביוכון, והוא טוען כי זו היתה ההשקעה הטובה ביותר שעשה". ההשקעה הזו אכן השתלמה, ומחברה שעסקה באנזימים תעשייתית, הוזז הפוקוס לאונקולוגיה, סוכרת ומחלות אוטו-אימוניות.

ב-2004, כשהונפקה החברה בבורסה, מזומדר-שאו נהפכה לאשה העשירה בהודו. "אני לא אוהבת את התואר 'האשה העשירה ביותר בהודו', אבל בזכותו קיבלתי את ההכרה במה שיצרתי כיזמת, וזה מביא לי גאווה עצומה".

בזכות הנחישות המתמדת שלה, הצליחה מזומדר-שאו – שמכונה כיום "מלכת הביוטק של הודו" - לכוון את החברה לגדילה ולהצלחה. היא הפכה את ביוכון למותג בינלאומי ופיתחה שווקים באמצעות רכישות, מתן רישיונות ושותפויות. ב-2007 דורגה ביוכון כאחת מחברות הביוטק הגדולות בעולם, וכמעסיקה השביעית בגודלה בעולם.

מזומדר-שאו אחראית ליכולות ההמצאה של ביוכון, לשם העולמי ולפרישה הבינלאומית ברמת השיווק ופעילויות ייצור. מזומדר-שאו אף ייסדה את קרן ביוכון, ארגון פילנתרופי שמפתח תוכניות סביבה ובריאות, כדי לסייע לחלקים החלשים בחברה. ב-2007 היא אף ייסדה מרכז לטיפול במחלת הסרטן בבנגלור. "אנחנו חייבים לבנות תרבות של פילנתרופיה", אמרה בראיון. "במדינה כמו הודו, אנחנו צריכים להיות רגישים ואכפתיים לחלקים היותר עניים ומוכי הגורל במדינה".

מזומדר-שאו קיבלה פרסים ותארים רבים על הישגיה בתחום היזמות, בהם פרס ניקיי אסיה לצמיחה אזורית ופרס ועידת מנהיגות הפרמצבטיקה עבור יזמות דינאמית. ב-2004 היא הוכתרה כאשת העסקים של השנה על ידי "אקונומיק טיימס". ב-2017 הונה הוערך ב-1.9 מיליארד דולר. כיום היא מדורגת במקום ה-80 ברשימת 100 הנשים המשפיעות של "פורבס". "למדתי שבעסקים חייבים להיות מונעים ומושקעים רגשית כדי להצליח, אבל גם להתנתק רגשית במקרים מסוימים - וזו למידה קשה וחשובה מאוד".