ברצוני לפתוח ולברך על קיום הכנס ששם זרקור על נשים בעולם התעסוקה, נשים יזמיות ובעלות עסקים. כנס שכל כולו פרי יוזמה ברוכה של עיריית ירושלים, אתר onlife, והרשות לפיתוח ירושלים.

 

בימים אלו, כשאנו מציינות את חודש האישה הבינלאומי, נדמה שהדיסוננס בין יכולתן המוכחת של נשים להצליח, להשפיע ולשנות את המציאות בה אנו חיות – לבין הפערים העצומים שעדיין קיימים בחברה שלנו – גדולים וצורמים.

 

אנו חיים היום בעולם שבו נשים הן מדעניות, זוכות פרס נובל, מנכ"ליות ומנהלות בכירות, הן אוחזות בתפקידי מפתח בממשל, הן אסטרטגיות מובילות, מעצבות דעה ומתוות דרך, ומצד שני יש לא מעט נשים שלא מצליחות לפרוץ את תקרת הזכוכית או אף גרוע מכך, סובלות מאפליה וחוסר שוויון ששורשיו תרבותיים ומגדרים.

 

בשבועות האחרונים אנו עדים למתקפה של גורמים שונים על בנות שמשרתות בצבא. כאמא לחיילת טרייה, אני מרגישה שהמתקפה הזו מכוונת גם אליי ואל ב??תי – חיילת שבחרה לעשות שירות משמעותי במסגרת חיל חינוך כמפק"צית של חיילי מקא"םמרכז קידום אוכלוסיות מיוחדות) בחוות השומר.

 

מיכל שלם, ראש הסגל של עיריית ירושלים בכנס וועידת נשים ועסקים. צילום: בני גם-זו לטובה

 

לא היתה מאושרת ממנה כשבישרה לי ששובצה לשם וזכתה בתפקיד הנכסף. את החיילת שלי מגיל צעיר חינכתי לשאוף ולא לוותר. להילחם על האמונות והערכים. ולתת. כי כל תרומה קטנה כגדולה הנה משמעותית וחשובה לחברה בה אנו חיים. ולא – אני לא חוששת שחלילה לא תתחתן או שמא נשיותה תיפגע. אני אמא גאה לחיילת שלוקחת אחריות ומשרתת את העם והמדינה. נשים צעירות כמו החיילת הפרטית שלי הן התקווה להווה ועתיד טובים יותר ושוויוניים יותר. הן הדוגמא ליכולת לחלום, לשאוף ולהגשים, לתרום ולהיתרם. 

 

די במבט אחד בכן – נשות עסקים נמרצות ומוכשרות שהגיעו לכאן היום; וברשימת המרצות והפאנליסטיות; כדי להיווכח בכך. השיאים והפסגות שנשים יכולות להגיע אליהם ולכבוש אותם היום – הם גבוהים ונישאים מתמיד.

 

אך לצד ההישגים האדירים האלה, הבלתי מבוטלים, גם היום בשנת 2017, הדרך לשוויון מגדרי עוד ארוכה. פערים בשכר, ייצוג הולם במגזר הציבורי ובמשרות בכירות – הסוגיות הבוערות הללו עדיין מונחות לפתחנו.

 

במעלה הדרך הזו, רצופת האתגרים, מובילות את השינוי נשים עצמאיות ובעלות תושייה כמוכן; נשים שבוחרות לממש את מלוא הפוטנציאל שלהן, לחלום וגם להגשים חלומות. גם אני בחרתי לא לוותר ולהמשיך ולדחוף את המעטפת.

 

מיכל שלם, ראש הסגל של עיריית ירושלים בכנס וועידת נשים ועסקים. צילום: בני גם-זו לטובה

 

מנסיוני אני יכולה לספר שהשמיים הם הגבול. ואני רוצה לשתף אתכן באחד ממקורות ההשראה שלי. ג'יי קיי רולינג בנתה את עצמה כסופרת, כאשת עסקים וכמשפיעה חברתית, בזכות הכישרון העצום שלה, כוח ההתמדה שלה והאמונה המוחלטת בעוצמה שיש בה. בטקס הסיום של אוניברסיטת הרווארד, שאליו הוזמנה כדי לשאת דברים, היא אמרה את השורות הבלתי נשכחות הבאות:

"יצאתי לחופשי כי הפחד הגדול ביותר שלי התגשם ועדיין נשארתי בחיים; עדיין הייתה לי בת שאהבתי אהבת נפש, ומכונת כתיבה – ורעיון גדול. וכך הדיוטה התחתונה (שבה הייתי) הפכה לבסיס המוצק שעליו בניתי מחדש את חיי".

זהו הסוד שלנו: לעולם לא לוותר, להאמין בכוחנו ולהביא לשינוי עמוק – שלנו ושל העולם. זה גם השינוי שעוברת ירושלים.

 

ירושלים התברכה בנשים מובילות בתחומים רבים, תרומתן עצומה ומבורכת ויש להן חלק חשוב בפיתוח העיר.בברכתו ובעידודו של ראש העיר, מר ניר ברקת, אנחנו מובילים בשנים האחרונות מדיניות שמטרתה לאפשר ולעודד יותר ויותר נשים לנצל את כישוריהן, לפתוח עסקים קטנים, ולצאת לעצמאות כלכלית. בסיוע של מעטפת שיווקית וה?כשרות, עשרות נשים ניצלו את יתרונה התחרותי של ירושלים בתחומי התיירות האומנות והיצירה ופתחו בכל רחבי העיר עסקים קטנים כל אחת בתחום עיסוקה או התמחותה.

 

בירושלים פועלות לא מעט נשים בתפקידי מפתח, בתחומי העסקים, התרבות והתיירות. תחומים אלו נמצאים בפריחה ומאפשרים כר נרחב ליזמויות, אותן מובילות לא אחתהנשים. לא מעט מהמאבקים החברתיים בירושלים ומהנהגת השכונות בשכונות מו?ב?ל?ים על יד נשים צעירות כמוכן – שקמו ועשו מעשה. אנחנו מלאות רצון, צורך ויכולת להשפיע על המציאות בעיר ולתרום לפיתוחה ולשגשוגה.

 

 אני מאמינה גדולה בעשייה של הנשים הירושלמיות ונשים בכלל. אנחנו לוקחות אחריות, עושות ומתקדמות. נשים יכולות לפרוץ את הדרך, לעודד שיתוף פעולה ויצירתיות ולהכניס דרך חשיבה אחרת.

 

אתן, שנמצאות בחזית העיסקית, מסוגלות ליזום, להתקדם, לפרוץ עוד מחסום ולנתץ עוד מיתוסים וקלישאות. בעשייה היומיומית של כל אחת מכן אתן משמשות דוגמה והשראה לנשים נוספות שיגדלו, יתקדמו, יצמחו וישגשגו – ובכך ימשיכו לדחוף את תקרת הזכוכית.

כניסת נשים נוספות ומוכשרות כמוכן לשוק התעסוקה, היא מנוע לצמיחה כלכלית בישראל בכלל ובירושלים בפרט. תפקידכן חשוב יותר מאי פעם. כניסתכן למעגל התעסוקה ותרומתכן העתידית לצמיחה כלכלית מואצת בעיר, קריטית ומשמעותית.

אנחנו בעיריית ירושלים מאמינים בכוח הנשי, מחויבים להמשיך ולקדם נשים, ופועלים להפוך את המערכות למאפשרות ומפרגנות על מנת לאפשר ליותר ויתר נשים לממש את עצמן ולהשפיע. את טביעות האצבע של נשים תוכלנה לראות היום בכל רחבי העיר – והיד עוד נטויה.

אני מקווה – ויודעת – כי מירושלים תצא התורה והבשורה לכל רחבי הארץ ולעולם כולו.

לכל השותפות והמשתתפות; לנשים מעוררות ההשראה שידברו כאן היום; ובעיקר לכן – נשות העסקים שהגעתן לשמוע, להשמיע ולקחת חלק. אתן ההוכחה לכך שאין דבר העומד בדרכנו.

אני מאמינה בכן ומאחלת לכולנו המשך יום מלא השראה.