השבוע פורסמה רשימת השחקנים הרווחיים ביותר של 2016 לפי פורבס – אלו שליהוק שלהם לסרט גרף הכי הרבה רווח כלכלי. השנה, סקרלט ג'והנסן עומדת בראש הרשימה, כשלפי פורבס הסרטים שלה גרפו 1.2 מיליארד דולר ברחבי העולם. אבל זה שהיא השחקנית שהכניסה הכי הרבה כסף לקופות לא אומר שהיא השחקנית שהכניסה הכי הרבה כסף לכיס שלה. למעשה, הרווח הנקי של ג'והנסן מעבודתה מהווה אחוז קטן מאוד ביחס לרווח האסטרונומי שהיא אחראית לו.

מילה קוניס חושפת מדוע סירבה להצטלם בעירום

"פעם אמרתי לעצמי שכדי להצליח בתעשייה הזו כאישה אני חייבת לשחק לפי הכללים של הגברים. ככל שהתבגרתי הבנתי שזה בולשיט"

מילה קוניס

לכתבה המלאה

עד כמה קטן האחוז הזה? בדיקה של פורבס העלתה שעל כל דולר שג'והנסן מרוויחה, היא מייצרת 88.60 דולר לסטודיו שמייצר את הסרט. כך שבמקרה שלה, היא יכולה לומר ש'היא שווה יותר מזה' וגם להציג הוכחות אמפיריות.

המרוויחים הגדולים במקרה הזה הם יוצרי ומפיקי הסרט האחרון בסדרת הנוקמים, "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", בו ג'והנסן כיכבה בתפקידה בסדרת הסרטים כ'אלמנה השחורה'.

סקרלט ג'והנסן

מגיע לה הרבה יותר. סקרלט ג'והנסן, צילום: Shutterstock 

אז סקרלט ג'והנסן היא אולי השחקנית הרווחית ביותר, אבל לא השחקנית המרוויחה ביותר. את התואר הזה קטפה השנה ג'ניפר לורנס, לה שילמו השנה 46 מיליון דולר – מה שממקם אותה במקום השישי מבין כלל השחקנים, כשהראשון הוא דוויין ג'ונסון לו שילמו 64.5 מיליון דולר השנה. ההפרש בחישוב מהיר עומד על 18.5 מיליון דולר של פער בשכר בין נשים לגברים.

צריכים עוד הוכחות? לפי רשימה נוספת של פורבס, שהשווה את רווחיהם של שחקנים מיוני 2015 ועד ליוני 2016, אם מחברים את הרווח של עשרת השחקניות הכי מרוויחות מגיעים ל-205 מיליון דולר. שזה סכום נאה, אך לעומתם השחקנים מרוויחים 456.6 מיליון דולר. כן – זה פחות מחצי.

גם גיל מהווה פקטור שפוגע בשכר של נשים בקולנוע: כל הגברים ברשימת 10 השחקנים המרוויחים ביותר הם מעל גיל 40, כשברשימת עשרת השחקניות המרוויחות ביותר רק 5 מהנשים הן מעל גיל 40 ואף אחת מהן לא מעל לגיל 50.

נכון, מדובר בשכר בסכומים אסטרונומיים - גם 46 מיליון דולר זה ממש, ממש לא מעט. לא לורנס ולא ג'והנסן רעבות ללחם ולמעשה יכולות להרשות לעצמן לתרום סכומים נאים לאלו שכן. אולם הפערים האלו, שבסכומים כאלה מהדהדים פי כמה וכמה ומגיעים להפרשי ענק, מעידים על היחס העקום שמקבלות שחקניות בתעשיית הקולנוע – אפילו כשהן בפסגה.

אמי רוסום

מביאה רוח של שינוי. אמי רוסום, צילום: Shutterstock

ובכל זאת, יש סיבה לאופטימיות זהירה. יותר ויותר שחקניות מרימות את קולן בנושא פערי השכר שפוגעים בהן, ובשאר הנושאים בהם היחס אליהן שונה מזה שמקבלים הגברים המקבילים אליהן. אמי רוסום, כוכבת הסדרה המצליחה "חסרי בושה" (Shamelss), גילתה שהכוכב הראשי שלצידה, וויליאם אייץ' מייסי, מרוויח יותר ממנה (בעוד שכל מי שצופה בסדרה יודע שהיא נישאת לחלוטין על גבה). רוסום, בתגובה, סירבה לשוב לסט הצילומים לעונה השמינית של הסדרה עד ששכרה יושווה לזה של מייסי – ולא רק זאת, אלא דרשה גם פיצוי רטרואקטיבי על כל התקופה בה שכרה לא היה שווה לשלו. ונחשו מה? כל דרישותיה נענו. אז יש עוד תקווה, גם לסקרלט ג'והנסן.