באיורוודה נאמר שכל חומר בעולם יכול להיות תרופה אך יכול באותה מידה להיות גם רעל. לכן כל כך חשוב לדעת איך להשתמש בו בצורה נכונה, באיזה מינון, איזה סוג של הכנה ובעיקר למי.

 

 עוד ב- Onlife

לכל חומר יש תכונות שונות שיכולות להתאים לאדם אחד אך לא בהכרח גם לשני לכן גם החלב כאחד החומרים הנפוצים בעולמנו, יכול לעשות נפלאות אך עלול גם להזיק. לצורך טיפול וטיפוח באמצעות החלב, מחלקת האיורוודה את האנשים לשלושה אבות טיפוס עיקריים הנקראים: ואטה, פיטה, קאפה.

 

בגלל אורח חיים לא נכון ותזונה לא מתאימה, יש ל"טיפוסים" אלה נטייה לצאת מאיזון ולהתחיל לגרום לבעיות שונות בין אם פיזיות ובין אם מנטאליות, והרעיון הטיפולי באיורוודה הוא להחזיר אותן לאיזון הנכון המתאים לאותו אדם – באמצעות תזונה וטיפול.

 

טיפוס ואטה. באופן כללי הוא בעל מבנה דק וצר יחסית, והתכונות האופייניות לו הן יובש, קור וקלות.לטיפוס זה יתאים לדוג' צריכת חלב מורתח עם תבלינים.

 

טיפוס פיטה. הוא בעל מבנה גוף בינוני, והתכונות שלו הן שמנוניות, חום וקלות ולכן יתאים לו חלב קר לדוג'.

 

טיפוס קאפה. הוא בעל מבנה רחב ובדרך כלל יש לו נטייה לעודף משקל ותכונותיו שמנוניות, קור וכבדות. לטיפוס זה בד"כ פחות יתאים החלב.

טיפולים חיצוניים

אדם שסובל מעודף חום בעיקר בקיץ, אפשר לעשות לו עיסוי בעזרת חלב צונן. מזרימים את החלב ישירות על גופו ביד אחת (מתוך כלי עם פייה ארוכה כמו קומקום או פינג'אן) והיד השנייה מעסה את הגוף.

 

את אותו הטיפול אפשר לעשות גם בהזרמה עדינה על המצח, טיפול שמכונה "נסך שמן" או "שירו דהארה" בסנסקריט, אך במקום שמן נשתמש בחלב. החלב בגלל קרירותו הוא מצנן ומרגיע את הראש והמוח וכתוצאה מכך את כל הגוף.

 

כעיקרון, באיורוודה מומלץ לשתות חלב חם, מורתח ומבושל לפחות 5 דקות עם תבלינים שונים העוזרים לעיכול שלו כמו ג'ינג'ר, קינמון, הל, אגוז מוסקט, כדי למנוע תופעות כמו אלרגיות לחלב ובעיות עיכול הנובעות מחלב.

שיטות לשימוש בחלב על טהרת האיור וודה:

ניקוי עור הפנים, הרגעה וליחוח

חלב מעורב עם מיץ מלפפון (כמויות שוות) מרכך, מלחלח ומנקה את העור. לשטוף את הפנים עם התמיסה הזו ולהשאיר לכמה זמן שאפשר, אחר כך אפשר לשטוף במים.

 

מסיכת חלב ודבר איורוודית

חלב ודבש בכמויות שוות מאד יעיל לאנשים שיש להם פצעונים, אקנה או עור יבש יהנו מאד מהתרכובת הזו. יש לערבב את שני המרכיבים בכמות זהה עד שהתערובת הופכת להומוגנית. למרוח על הפנים, להישאר כ- 20 דקות ואז לשטוף.

 

מסיכת זהר על טהרת החלב

חלב מעורב עם כורכום מעניק זוהר לעור. לערבב את הכורכום עם החלב כשהוא חם או לבשל אותם יחד, לתת לזה להתקרר מעט ואז לשטוף את הפנים.

 

חלב כטיפול טבעי לבעיית עצירות:

 לשתות 1/4 עד 1/2 כוס חלב מבושל וחם ולהוסיף 1/2 כפית עד 1 כפית של גהי (חמאה מטוהרת) ולשתות לפני השינה.

 

לבעיות שינה:

לשתות 1/2 כוס חלב חם מבושל עם אגוז מוסקט לפני השינה. את החלב יש לבשל לפחות חמש דקות לאחר הרתיחה ולשתות אותו חם.

 

חמאת גהי – זהב החלב:

חמאה מטוהרת משאריות של מוצקי החלב והמים שבה, נחשב לזהב שבשמנים. הגהי משמש פנימית לטיפולים רבים כמו חיזוק העיכול, הזנה, הרגעה ולתעשיית תרופות רבות.

 

גם חיצונית משתמשים בו לעיסויים, טיפול בבעיות עור מסוימות, טיפול חיצוני לטחורים (עם עוד חומרי מרפא לדוגמא כורכום ודבש), לתעשיית הקוסמטיקה, לטיפולים בבעיות עיניים שונות, למריחה של נחירי האף כדי למנוע אלרגיות הנובעות מנשימה, טיפול בבעיות אוזניים ועוד...

 

גם בנוגע לטיפוח העור,  החלב והגהי משחקים תפקיד חשוב מאד. עם הגיל העור שלנו נוטה יותר ליובש אך גם בגילאים צעירים יותר בגלל חשיפה רבה מדי לשמש, לרוח, למים הקשים הזורמים בברזים שלנו והסבונים שאנחנו מתרחצים בהם. לכן מריחה ועיסוי של עור הגוף – החל מתינוק ועד בוגר, עם גהי ורחצתו עם חלב, מעניקים לו שמנוניות ורכות ושומרים על האלסטיות שלו.