יש המון משפטים שאומרים לנשים בהריון, המפחידים ביניהם קשורים לפעולות, או תזונה או התנהגות בהיריון שעלולות לסכן את העובר. הצטיידנו בפטיש גדול והחלטנו לנפץ, לפחות את רובם. צפו והחכימו:

 

 

#מיתוס 1: חומצה פולית מומלץ ליטול כבר בגיל הפוריות, גם אם לא מתכננת הריון

נכון. חומצה פולית, מסייעת בהפחתת הסיכון שהעובר יפתח מומים במערכת העצבים. ומאחר שכחמישים אחוז מההריונות אינם מתוכננים, נהוג להמליץ לכל אישה בגיל הפוריות ליטול חומצה פולית על בסיס יומי, בהנחה שהיא אכן מתכננת הריון בשלב כלשהו בחייה. ואם זה גדול עליכן, תוכלו להתחיל עם העניין כ – 3 חודשים לפני תכנון ההיריון. בכל מקרה, לא כדאי לוותר על זה. חשוב לזכור שלא כל סוגי החומצה פולית זהים ומומלץ להעדיף חומצה פולית נוזלית וטבעית, מאשר סינטתית.

 

#מיתוס 2: אכילת דגים מסייעת לפתח את מוח התינוק

לא נכון. דגים אמנם מכילים אומגה 3 שעשירה בשתי חומצות השומן EPA ו-DHA, שכל כך חשובות להתפתחות מוח העובר, אך בנוסף לאומגה 3 דגים מלאים גם במתכות כבדות, במיוחד בכספית שידועה כרעילה מאוד. ה-FDA האמריקאי ממליץ לנשים בהריון ולנשים מינקות למעט מאוד באכילת דגים, מכיוון שהכספית עוברת גם דרך חבל הטבור לעובר וגם דרך חלב האם. 

 

אמנם קיימת המלצה לצרוך אומגה 3 בתקופת טרום ההיריון, ההיריון עצמו ובתקופת ההנקה, אך כדאי לעשות זאת ע"י נטילת תוסף תזונה המופק מאצות ולא מדגים. כך מקבלים אומגה 3 נקייה ללא טעם וריח של דגים, וללא כספית ושאר מתכות כבדות

 

לפרטים על תוסף אומגה 3 טבעי המופק מאצות לחצו כאן >>

 

#מיתוס 3: אסור לאכול דבש בהריון

ממש (אבל ממש) לא נכון. אין כל הנחייה כזאת, לא בהריון ולא במהלך ההנקה. מה שכן, חשוב שתדעי שלא מומלץ לחשוף את התינוק הנולד למאכל הזה עד גיל שנה, וזאת מחשש להימצאות של רעלן העלול לסכן אותו.

 

#מיתוס 4: אם העובר בועט הרבה, זה אומר שיהיה תינוק פעלתן

לא נכון. אין כל קשר בין הדברים. גם אם נדמה לך שאת עומדת ללדת את רונלדו, והתינוק שלך לא מפסיק לבעוט ולהשתולל, את יכולה להירגע. באופן כללי, תינוקות יכולים להיות מאוד פעילים בתוך הרחם בטרימסטר השלישי, כך שסביר להניח שתרגישי לפחות 5 תנועות כאלה בכל חצי שעה.  בכל מקרה, אין קשר בין תנועות רבות לבין מצב בריאות העובר או למידת ההיפראקטיביות שלו בעתיד.

ועדיין, נשים מסוימות עלולות להרגיש עוצמות שונות של תנועות. הסיבות לכך רבות ומגוונות: החל ממיקום השיליה, כמות המים, מספר ההריונות הקודמות ואפילו משקל האישה.

 

#מיתוס 5: אסור לעבור טיפולי שיניים בהריון מחשש להאטת התפתחות העובר

לא נכון. לא הוכח שטיפולי שיניים גורמים לנזק לעובר. ובכל זאת, נשים רבות סובלות מבחילות ומתחושה כללית לא טובה במהלך הטרימסטר הראשון, עובדה שעלולה להקשות על טיפול מהסוג הזה. בנוסף, בשלב זה נבנים איברי העובר ולא מומלץ לבצע צילומי שיניים בתקופה רגישה זו, אם כי אין איסור כזה. גם בטרימסטר האחרון קשה יותר לשכב על הגב ולכן מומלץ להימנע מטיפולים במהלך תקופה זו.

בכל מקרה, רצוי שתיידעי את רופא השיניים שאת בהריון, כדי שיימנע משימוש במשככי כאבים שאסורים לשימוש במהלך התקופה, וישתמש באמצעים שונים על מנת להגן על אזור הבטן במקרה שנדרש לבצע צילום.

 

#מיתוס 6: מחסור בברזל בהריון עלול להשפיע גם על מחסור בברזל אצל העובר

נכון. נשים שסובלות ממחסור בברזל, עלולות ללדת תינוק אנמי. מצב זה שכיח בעיקר בקרב נשים צמחונות שאינן צורכות די חלבון. לכן, שתקפידי על ביצוע בדיקות דם, ועוד יותר – אם בשר לא כלול בתפריט שלך.

 

#מיתוס 7: אסור לרוץ בהריון

נכון חלקית: ריצה אמנם מותרת, בהנחה שההריונית עסקה בכל באופן קבוע לפני ההיריון, שאינה בהריון בסיכון, וכל עוד היא חשה בטוב ואינה מעלה מעל 70% מהדופק המרבי במהלך הריצה, מחשש לפגיעה באספקת הדם לעובר.

 

עם זאת, חשוב להיזהר מפני מעידות שעלולות לגרום לחבלות בבטן, ולנזק לעובר שיכול להיגרם כתוצאה מהיפרדות שלייה. בנוסף, בכל מקרה של צירים או כאבים, הפסיקי את הפעילות וגשי לרופא.

 

#מיתוס 8: אסור לאכול כבד בהריון

לא נכון: עוד סברה רווחת היא שאכילת כבד עלולה ליצור בגוף עודף של ויטמין A – שעלול להזיק לעובר. האמת: את צריכה לאכול כמויות ענק של כבד (בערך כל יום וכל היום), כדי שמצב כזה יקרה. לכן, אם יש לך קרייבינג לכבד קצוץ, לכי על זה בכיף שלך, אבל תזכרי שבכל מקרה לא מומלץ להפריז באכילת מאכל זה, מחשש לפגיעה בבריאות הכללית.

__________________________________________________________________

ייעוץ מקצועי לכתבה:

  • ד"ר דורית רביד, אחראית מחלקת יולדות ומומחית לסוכרת הריון בבי"ח מאיר
  • סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון
  • ד"ר דורון שמיר, מנהל מרפאת שיניים מומחים  "ד"ר דורון שמיר"
  • מיה בן אפרים קליין, תזונאית קלינית ובעלת רשת קבוצות הרזיה און ליין