הדיעה הקדומה על ילדים המוגדרים כבעלי קשיי למידה וחוסר ריכוז גרסה, בעבר,  כי הם לא משתדלים מספיק. עם השנים אנו מסירים את הלוט מעל בעיות אלו, ומבינים כי למעשה מדובר בילדים בעלי כושר הבנה ואינטליגנציה גבוהה מן הממוצע. למעשה מחקרים מראים כי אנשים בעלי דיסלקציה יכולים להיות חכמים בכ-20% יותר מילדים רגילים, והפרעת קשב וריכוז מלמדת על ילד בעל נפש עמוקה ורגישה לסביבה.

 

עוד באון לייף: 

 

מאין מגיעה בעיית הקשב והריכוז? לרוב היא קשורה בוויסות הדופמין במוח. מחסור בדופמין מוריד את יכולת הריכוז מחד ואת היכולת לקפוץ ממשימה למשימה בלי לאבד חוט מקשר מאידך. כאשר חסר דופמין האדם יגיב בצורה "מפוזרת" לגירויים סביבתיים, מה שאנחנו קוראים לו "ילד היפראקטיבי".

 

הורים רבים שוברים את הראש בכל יום מחדש על מנת למצוא פתרונות שיקלו על הקטנים. ובינינו, זו לא תמיד משימה פשוטה. מה עושים? הנה 7 טיפים שיכולים לעזור:

 

 

1. תנו להם כלים להתמודד עם קשיי ההתארגנות שלה

ביקשתם מהילד להתלבש ומצאתם אותו אחרי 20 דקות מתגלגל על הספה עדיין  בפיג'מה? הכירו בבעיה של הילד, ועזרו לו להצליח: פרקו את משימת התארגנות לתתי משימות, ובכל פעם תנו לו אחת. כדי לאמן את "שריר" ההתארגנות, הכינו לו רשימה קבועה, שתעזור לו להיזכר לבד במשימות הבוקר: לצחצח שיניים, להתלבש, לארגן את התיק וכו'. לילדים שעדיין אינם קוראים, ניתן לצייר את המשימות, ולתלות על דלת האמבטיה.

 

2. שמרו על קשר עין

כשאתם מבקשים מילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז לעשות משהו - ודאו שהוא אכן שומע ומבין אתכם. הפסיקו את מה שאתם עושים, התקרבו אליו, צרו קשר עין ואפילו הניחו עליו יד כדי למשוך את תשומת ליבו. הם אומנם נמצאים פיזית לידנו,  אבל פעמים רבות הראש שלהם נמצא במקום אחר לגמרי.

 

3. שקט ויזואלי

עצבו את החדר ללא הרבה גירויים: העדיפו צבעים מרגיעים, המעיטו בתמונות רבות או ציורי קיר מלאי פרטים. בחרו יחד עם הילד פינה קבועה להכנת שיעורי הבית, והרגילו אותו להתחיל את השיעורים בסידור השולחן, כדי שיוכל להתרכז בדף שלפניו.

 

לפרטים על תוסף אומגה 3 טבעי המופק מאצות לחצו כאן >>

 

4. וודאו שהוא צורך מספיק אומגה 3

אומגה 3 אינה טובה רק לילדים עם קשיי למידה וקשב וריכוז –אלא היא עוזרת בכל שנות חיינו המוקדמות לתפקוד תקין ובריא של מוחנו. מחקרים אשר נערכו בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מצאו, כי אומגה 3 יעילה בטיפול בהם, מכיוון שחל שיפור בחומרת התסמינים בקרב הילדים שקיבלו אותה לעומת אלה שקיבלו פלסבו. המחקרים מראים שנטילה של אומגה 3 מגיל צעיר יעילה וטבעית לטיפול ואף מונעת בעיות קשב וריכוז וליקויי למידה אצל ילדים.

 

מזונות עשירים באומגה 3

תפריט עשיר באומגה 3

 

5. יותר ברוקולי פחות קטשופ

פיצה, צ'יפס ושוקולד אולי טעימים, אבל ילד שמרבה באכילתם, נוטה להתעייף יותר, כיוון שרמת הסוכר בגופו עולה מהר וגם צונחת באותה מהירות. סביר להניח שיהיה לו קל יותר להתרכז כשהתזונה שלו תהיה מאוזנת יותר.

 

6. קבעו יחד עם המורה והילד "כללי קשקוש"

לא מעט ילדים מתקשים פשוט לשבת ולהקשיב. מישהו אחד יצייר, אחר יתעסק בשרוך המכנסיים שלו - כל אחד מוצא את הדבר שעוזר לו להתרכז כדי להקשיב למורה או למבוגר שמדבר אליו. קבעו עם הילד "כללי קשקוש" - מה מותר ומה אסור לו לעשות במסגרת המאמץ שלו להקשיב בכיתה, ודברו על כך עם המורה על מנת לסכם התנהגות שלא תפריע לכיתה ולא תתפרש כמזלזלת.

 

קוביית Fidget Cube

קוביית Fidget Cube  שמעסיקה את הידיים. צילום: shutterstock

 

7. היו מודעים למספר התגובות השליליות כלפיו ביום

אין ספק שלפעמים ההתמודדות עם ילד שסובל מהבעיה, עלולה להיות מורטת עצבים המעמידה את הסבלנות של ההורים עומדת במבחן לא קל. "אי אפשר לסמוך עליך", "נמאס לי מההתנהגות שלך", "למה אתה לא יכול להיות כמו כולם" – הם משפטים שעלולים להיאמר וכדאי לצמצם בהם, כדי לא ליצור בעיות נוספות כגון יחסים עכורים או בטחון עצמי ירוד.

 

ייעוץ מקצועי לכתבה:

פרופ' סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים; מיה בן אפרים- דיאטנית קלינית, גלית יצפאן, דרמה תרפיסטית וראש תחום קריאייטיב, ' קווים ומחשבות' העמותה הישראלית להפרעת קשב, ד"ר רפאל פרטר, כירופרקט מומחה, מפתח שיטת "חילוץ עצמות" והמנהל הקליני של מרכז רפאל לרפואה משלימה.

_____________________________________________________________

מיוחד לגולשות און לייף: 10% הנחה על תוסף אומגה 3 טבעי המופק מאצות מבית ecosupp. לרכישה לחצו כאן

 

קוד קופון: onlife10