הרבה נשים סבורות כי לאחר ההיריון הלידה אפשר לוותר על ביקורים אצל רופא הנשים.המעמד לא נעים, יש המדווחות על תחושות קשות ועל בדיקה מעיקה וכואבת.אולם שגרת הביקורים אצל רופא הנשים חשובה.

 

"אני פוגש נשים רבות", מספר ד"ר ישראל בן ברוך, רופא נשים, מומחה בגניקולוגיה עם כ-30 שנה ניסיון, "שמבקרות אצלי החל משנות העשרים לחייהן, והיום הן כבר בנות 40 פלוס, אחרי לידות וטיפולים.ההכרות האישית והמעקב הממושך חשובים מאוד לאבחון וטיפול כשמתעוררים קשיים או תסמינים, ואפילו שאלות."

 

עוד ב-Onlife:

 

ד"ר בן ברוך לא מדבר רק על מחלות אקוטיות הדורשות התערבות רפואית כי אם גם על דימומים לא סדירים, הפרשות, בריחת שתן אחרי לידה, ועוד."הביקור אצל רופא הנשים הרבה יותר מורכב מבדיקת"PAP, אומר ד"ר בן ברוך , "עם כל החשיבות שיש לבדיקה זו.חשוב שהמחשבה לפיה לאחר תקופת ההריון ומשכב הלידה בה היה קשר מאוד קרוב בין הרופא/ה לאישה אין צורך בביקור שנתי אצל רופא הנשים שלך תשתנה."

 

 

"נשים רבות סבורות כי אם אין סמני מחלה או תופעות הדרושות בירור או טיפול, אין צורך לבקר אצל רופא הנשים, וזה פשוט לא נכון."

 

האיגודים המקצועיים של רופאי הנשים במדינות המפותחות כמו ארה"ב וארצות האיחוד האירופי מאמינים כי מעקב שגרתי הכולל בדיקות שונות מטיבים עם בריאות האישה לטווח הארוך והמיידי ומשפרים גם את התחושה האישית של אותה אישה שחשה שיש מי שער לבריאותה הנשית.כמו כן מדובר ביתרון ברור במניעת מחלות ואבחון מוקדם.

 

אילו בדיקות לבקש מרופא הנשים?

הסיכוי לחלות בסרטן השד עולה דרמטית מגיל 50. ביטוח AIG LADY מעניק לך פיצוי כספי במקרה וחלית בסרטן באיבר נשי – סרטן צוואר הרחם, סרטן השד או סרטן באיברי הרביה. בנוסף, אם אובחנת בסרטן באיבר נשי, תקבלי פיצוי על ימי אשפוז ותגמולים חודשיים במשך שנה מיום האבחון.

 

בביקורת השנתית בזמן הביקור השנתי שלך אצל רופא הנשי את צפויה לעבור מספר בדיקות חשובות."השלב הראשון של הביקור", מסביר ד"ר בן ברוך, "הוא שיחה, דרכה אני יכול להסיק מסקנות לגבי ההתרחשויות במשך השנה שחלפה. חשוב שבאותה שיחה תהיה פתיחות וכנות.האישה נשאלת לגבי המחזור החודשי, הפרשות, תחושות, כאבים, זאת אומנם שיחה אנטימית אבל חשובה מאוד."

 

בדיקת PAP

הפאפ מאפשרת אבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם.זוהי הבדיקה הטובה ביותר לאבחון שינויים בתאי צוואר הרחם בשלבים מוקדמים. הבדיקה לא נותנת מידע לגבי שינויים בשחלות, בנרתיק או בפנים הרחם.במהלך הבדיקה, רופא הנשים "מגרד" את פני צוואר הרחם ולוקח דגימה של התאים. הדגימה נשלחת למעבדה שם היא נבדקת. הבדיקה מונעת את הצורך בנטילת ביופסיה לשם זיהוי נגעים טרום סרטניים ובגלל זה יתרונה הגדול.זיהוי ואבחון מוקדם של התפתחות המחלה יוביל לטיפול פשוט ויעיל יחסית.

 

בדיקת אולטרסאונד של הרחם והשחלות

במהלך הבדיקה מבצע רופא הנשים בדיקת הדמיה של הרחם והשחלות ולעיתים ניתן להבחין בציסטות. "ציסטות הן גידולים שכיחים יחסית שעשויים להופיע בכל גיל", מסביר ד"ר בן ברוך, מעקב שגרתי אחרי אותן ציסטות חשוב ולעיתים אפילו קריטי לבריאות האישה.ישנם סוגים רבים של ציסטות והאבחנה חשובה לטיפול שתלוי לעיתים בגיל האישה, תסמינים נלווים, הסטוריה משפחתית, גודל, השתנות, מיקום ועוד.בדיקה שגרתית ומעקב הוא תנאי מחייב למניעה, אבחון מוקדם ולעיתים טיפול."

 

 

בדיקות דגימה של רירית הרחם PIPELLE

אחת השאלות הנפוצות שנשאלות ע"י רופא הנשים במהלך השיחה היא בנוגע לדימומים, הן במהלך המחזור אבל לא רק ולעיתים לאחר סיום הווסת. במקרים כאלה הרופא יכול לבצע בדיקה הנקראת, lePipel , ומטרתה לקחת דגימה, ביופסיה, מרירית הרחם, מאותו חלק פנימית במטרה לוודא שאין תהליכים לא תקינים.הבדיקה נעשית בעזרת צינורית דקה שדרכה נשאב חומר אותו שולחים לבדיקה ואבחון במעבדה.

 

היסטרוסקופיה

בדיקה המבוצעת ע"י רופא הנשים ולעיתים, במקרה שאין ברשותו את הציוד, ניתנת הפניה למרפאה אחרת."יש שני סוגי היסטרוסקופיה", אומר ד"ר בן ברוך, "האחת אבחנתית המשמשת לאבחון חלל הרחם באמצעות סיב אופטי דק המחובר למצלמה והשנייה, היסטרוסקופיה ניתוחית, המתבצעת בהרדמה כללית ובה מוציאים מהרחם דגימת ממצאים חשודים. הבדיקה האבחנתית מתבצעת כשיש ממצאים חשודים בהדמיה, כשמתעורר חשד למום תוך רחמי או למבנה חריג של הרחם, כשיש הפלות חוזרות, דימום חריג או במצב של אי פריון."

 

טיפול בבריחת שתן

בריחת שתן, בעקבות לידה או כל דבר אחר עשויה להפוך את החיים לקשים ולא נעימים."חשוב שנשים ידעו שביקור אצל רופא נשים לא צריך להיות רק כאשר מדובר מחלות קשות או תסמינים שלא מותירים הרבה ספקות. גם בריחת שתן, לדוגמא, עשויה להפוך את חיי האישה לאומללים", חשוב לד"ר בן ברוך להוסיף.

 

"במקרים כאלה מומלץ וכדאי לשתף ולספר, במקרים רבים אפשר לעזור או לשלוח לאנשי מקצוע אחרים שיכולים לשנות את המצב מקצה לקצה. כשאנחנו מסתכלים על הביקורים השגרתיים כרפואה מונעת ולא רק מטפלת, היתרונות הבריאותיים גדלים."