השבוע צוין ברחבי העולם ?יום ללא בשר?. בסקר שנעשה בבריטניה נחשף כי בשנה האחרונה, שליש מהבריטים צמצמו משמעותית את צריכת הבשר שלהם. 9% אמרו שהם שוקלים לצמצם את צריכת הבשר או להפסיק לאכול בשר לחלוטין, ו3% מהנשאלים כבר היו צמחונים או טבעוניים. הנשאלים נשבעו לנטוש את הסטייקים וההמבורגרים לטובת אורח חיים צמחוני מסיבות שונות, חלקם מסיבות מצפוניות ואתיות, וחלקם מתוך חששות בריאותיות מצריכת בשר אדום.

 

עוד באון לייף:

 

אכילת בשר

מה יקרה לגוף שלנו ביום שנפסיק לאכול בשר? צילום: Shutterstock

 

אז מה בעצם קורה בגוף כאשר אנחנו מפסיקים לאכול בשר?

 

1. ירידה במשקל 

צוות מחקר באוניברסטת ג?ורג? וושינגטון לרפואה בוושינגטון בדקו כמה אדם מאבד ממשקלו לאחר שעבר להיות צמחוני. המחקר הראה כי אדם מוריד בממוצע 4.5 ק?ג, כאשר לא חל כל שינוי בתפריט מלבד הורדת הבשר. ניל ברנדר, החוקר הראשי ופרופסור לרפואה אומר: ?המסר שאותו צריך לקחת, הוא שתזונה צמחית (צמחונות) יכולה לעזור לרדת במשקל בלי ספירת קלוריות או בלי שינוי שגרת האימונים שלכם?.

 

2. שינוי חיובי בחיידקי המעיים

יש פתגם שאומר ?אתה מורכב ממה שאתה אוכל?, ויש להתייחס למערכת העיכול כמו לכל איבר אחר בגוף. בשנת 2014, יצא לאור מחקר שבדק את ההבדלים בין חיידקי המעיים בין אוכלי כל, טבעונים וצמחונים, ובין כל השלוש נמצאו הבדלים:

החוקרים מצאו כי הטבעונים היו יותר מוגנים מחיידקים במעיים.

 

3. ניתן להחסיר חומרים מזינים

תזונה צמחונית או טבעונית מאוזנת יכולה לספק חומרים מזינים בעזרת תכנון מוקדם, למרות שאכן קשה יותר להשלים מחסור בברזל, ויטמין D, וויטמין B12.

 

מומלץ לאכול קטניות (כגון שעועית ועדשים), אגוזים, פירות וירקות (בדגש על ירקות בצבע ירוק), חיטה מלאה ודגנים. ויטמין B12 ניתן להשלים על ידי דגני בוקר מועשרים, ומוצרי סויה, ביצים ודגני חלב מסוימיים, יכולים להיות מקור לויטמין D.

 

4. ירידה בסיכון לחלות בסרטן 

דו"ח ארגון הבריאות העולמי האחרון סיווג את הבשר המעובד כחומר מסרטן,  וכמו כן מוצרים כגון בייקון וסלמי מסווגים לצד קרינת גמא וסיגריות. גם בשר אדום היה תחת כותרת ש"ככל הנראה" הוא בעלי תכונות מסרטנות. החוקרים עוד הגיעו למסקנה כי אכילת 50 גרם של בשר מעובד ביום מעלה את הסיכון לחלות בסרטן המעי ב-18%.

 

5. ירידה באחוז הסיכון למחלות לב

מדענים מצאו לאחרונה כי אכילת בשר אדום קשורה למחלות לב. מחקר ממכון לרנר בארה"ב הראה כי קרניטין, רכיב מזין המצוי במזון, יוצר תגובות של חיידק מעיים אשר תורמות להתפתחות של מחלות לב. “נמצא קשר מתחזק בין אכילת בשר אדום, בליעת קרניטין ופיתוח מחלות לב," אומר סטנלי הייזן, מחבר המחקר הראשי במכון לרנר, וראש המחלקה לקרדיולוגיה לשיקום, על פי דיווח של המרפאה לבריאות קליבלנד.