גלוטן הוא חלבון המצוי בחיטה, שעורה, שיפון, כוסמין ודגנים שונים.
שמו, בא מהמילהדבק GLUE)), והוא המרכיב שמעניק ללחם את גמישותו ואת מרקמו המיוחד.

מחלת הצליאק(Celiac disease) - הנקראת דגנת (ובעבר כרסת), היא מחלה אוטואימונית, אשר בה חשיפה לחלבון גורמת להיווצרותה של דלקת ברירית המעיותגובה דלקתית הפוגעת בסיסי המעי הדק ובבסיס הסיסים. כתוצאה מכך, קטן שטח הספיגה של המעי ולא מתאפשרת ספיגה נאותה של רכיבי המזון.ישנה השערה, כי המחלה התפתחה עם תחילת עיבוד הדגנים כמזון,אך לעיתים המחלה הינה גם תורשתית.

למחלת הצליאק ישנן דרגות חולי שונות - החל מחולים אסימפטומטים (ללא תסמינים) ועד חולים עם תסמונת קשה של שלשולים, בטן תפוחה, תת ספיגה וחסרים תזונתיים.

 

פסטה נטולת גלוטן. צילום: shutterstock

מלבד החולים בצליאק, בשנים האחרונות ישנם דיווחים רבים על תחושות ותסמינים דומים גם אצל אנשים אשר כלל אינם צליאקים. התסמינים כוללים פריחה, בעיות עור, חוסר הצלחה בירידה  במשקל, קשקשים, הפרעות קשב וריכוז, כאבי ראש, נפיחות, חוסר פוריות ולעיתים אף דכאון וחרדה. התסמינים הללו עלוליםלהצביע על אי סבילות לגלוטן או אלרגיה לגלוטן. בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים עוברים לתזונה ללא גלוטן בכדי להרגיש טוב יותר, להפחית נפיחות ולהימנע מאותן תחושות, בעיות ותסמינים.
 

דעתי היא, שאם אין בעיה בכך, אין צורך להימנע מאלו לחלוטין אך המעטה בכמות הגלוטן יכולה רק לתרום למערכת העיכול, לתסמינים ולתופעות הלוואי, וכמו כן לנקות את הקיבה מכמויות הקמח התעשייתי.

בנוגע לתזונה ללא גלוטן - חיים ללא גלוטן הם חיים נפלאים, שלווים ולא קשים כמו שהרבה חושבים לעצמם- הקושי היחיד שיש לפעמים בתזונה ללא גלוטן הינה שאין לחם מתאים, אך כיום כשיש את תחליפי הלחם ללא גלוטן בשוק, אין בעיה כלל.

 

פיצה ללא גלוטן. צילום: shutterstock

אז מה אוכלים כשנמנעים מגלוטן?
בבוקר אפשר לאכול דייסת צ'יה, עם פרי וחמאת בוטנים, או כריך ללא גלוטן עם אבוקדו, טחינה או גבינה. חילופין, ניתן לאכול יוגורט עם פרי ואגוזים, צ'יה וסילאן ועוד.
בנוסף, ניתן לאכול בשרים, דגים, עופות, ירקות, אורז,סושי, אטריות אורז, סשימי, מוקפצים, ביצים, שקשוקות, לחם ללא גלוטן, טוסט ללא גלוטן, בטטה, קטניות, טחינה ועוד.

ומה עושים אם מתחשק לנו קצת מתוק? הרי לפי הדעה הרווחת, הכל מכיל גלוטן. אז מסתבר שלא בהכרח- היום כל חטיפי האנרגיה האיכותיים מכילים פירות יבשים ואגוזים. אלו המכילים דגנים גם מכילים סוכר ודגנים לבנים וממילא אלו אינם הטובים והאיכותיים לגופנו, עם קשר לגלוטן או בלי.
ואם מעוניינים מתוק: חטיפי שוקולד על בסיס אגוזים, כדורי תמרים, שייק חמאת בוטנים, לחם ללא גלוטן עם ממרח שקדים, שוקולד או ריבה, עוגות על בסיס קמח שקדים, מוסים ואף מעדנים לילדים מתאימים ובריאים.

בימינו, ללא גלוטן לא אומר סבל, אלא איזון וסדר – למידה והטמעה אלו שמות המשחק כשרוצים להרגיש טוב. תמיד.