סטארט אפ בסאן פרנסיסקו בשם אמברוסיה (Ambrosia) מוכר עירויי דם של אנשים צעירים לאנשים מבוגרים עבור 8,000 דולר. החברה ממוקמת בסאן פרנסיסקו והיוזמה שייכת לרופא בשם ג'סי קרמזין, צעיר בן 32, שסיים לאחרונה את התמחותו בסטנפורד. לדם החדש יש תכונות אנטי אייג'ינג. הטיפול הזה הוא, לדבריו, "כמו ניתוח פלסטי מבפנים החוצה".

 

הסטארט אפ הוצג בשבוע שעבר בכנס קוד. יותר מ -100 בני אדם שילמו מכיסם כדי להשתתף בניסוי קליני במהלכו הוזרקו לגופם שני ליטרים וחצי ליטר של פלזמה (נוזל שקוף בגון צהבהב הזורם בכלי הדם) והתוצאות היו מעודדות. לדברי קרמזין, המשתתפים נראו טוב יותר לאחר טיפול אחד בלבד.

 

אף כי קרמזין הדגיש כי מטרתו איננה למנוע הזדקנות בבני אדם, הוא מדווח כי לקוחותיו ראו בבירור שיפור חיובי בכל הקשור לתפקודי הלב, סוכרת, סרטן ומחלת אלצהיימר. "אני לא רוצה להגיד את המילה 'תרופת פלא', אבל הנה משהו על בני נוער", אמר קרמזין לניו-סיינטיסט. "כל מה שנמצא בדם צעיר גורם לשינוי שנראה כמו תהליך ההזדקנות הפוך. אני לא מאלה שטוענים שזה עשוי למנוע מוות אבל אני חושב שזה די קרוב לזה".

 

תרומת דם מצעירים למבוגרים

 

הניסוי מבוסס על מחקר שבוצע ב-2014 בו הוזרקו לעכברים מבוגרים פלזמה שנלקחה מעכברים צעירים וזו שיפרה את הזיכרון ואת יכולת הלמידה. יחד עם זאת, מדענית המוח שערכה את המחקר הזה, ד"ר טוני ויס-קוריי מסטנפורד, טוענת כי אין כל הוכחה קלינית שהטיפול של קראמזין אכן יעיל לבני אדם. "אתה בעצם פוגע באמון של אנשים ובהתרגשות הציבורית סביב נושא מניעת ההזדקנות והמוות", אמרה בכעס.

 

גם חוקרים מזהירים כי ההליך לא הוכח וטרם סיפק עדויות קליניות שייתמכו בטענות של קרמזין. כמו כן נמתחה ביקורת על כך שהניסוי לא הכיל קבוצת פלצבו (נחקרים המקבלים במקביל תרופת דמה, במקרה הזה- עירוי דמה) ושהמשתתפים נאלצו לשלם כדי להשתתף במחקר.

 

דם בעמק הסיליקון

אמברוסיה רוכשת את הדם מבנקי הדם, כשהתורמים האידיאליים הם צעירים בגילאי 16-25. לאחר מכן מופרדת הפלזמה מהדם ושניים וחצי ליטרים של עירוי  – תערובת שנלקחת ממספר תורמי דם - מוזרקים לגופם של אנשים שגילם הממוצע הוא 60. מן הסתם, לא כל אדם יכול לקנות דם. דם נחשב לתרופה תחת מרשם שרק רופאים יכולים לרכוש.

 

טופס הסכמה מדעת של אמברוסיה, עליו נדרשים לחתום כל המשתתפים,לא מבטיח תוצאות או שיפור של מחלות הקשורות לגיל, אך קובע כי יש "נתונים רבים ממחקרי עכברים המצביעים על התחדשות הלב, המוח ואיברים אחרים".

 

מרבית המשתתפים בניסוי הראשון של קרמזין הם אנשי הייטק מעמק הסיליקון, אולם קרמזין מדגיש כי אלה לא הלקוחות היחידים של אמברוסיה, וכי כל אדם שחצה את גיל 35 מתאים לקבלת עירוי ומוזמן להשתתף בניסוי. "אני חושב שהנתונים מבעלי חיים והנתונים הרטרוספקטיביים שהושגו עד היום משכנעים, ואני רוצה שהטיפול יהיה זמין לאנשים", אמר קרמזין ל- MIT Technology Review.

 

בריאיון למגזין 'ניוזוויק' אמר קרמזין: "הזדקנות היא בעצם כל מה שקורה לנו כשאנחנו מתבגרים- אנחנו עייפים, לא חזקים, המוח פחות פונקציונלי... הזדקנות היא גם השורש של רוב מחלות הלב, אלצהיימר, סוכרת ויש קשר ישיר בינה לבין היכולת להחלים מפציעות. זו הסיבה שרבים מנסים להאט את התהליך הזה, שלא לדבר על למנוע אותו. אני מבין שאנשים רוצים לראות נתונים נוספים. אבל זה אמיתי. אני גם יודע שמדובר פה בדם, נוזל שנמצא מחוץ לטווח הנוחות של אנשים רבים. אבל עבור מי שחושב שזה שימוש הולם בנוזל הזה טמונה כאן הזדמנות אמיתית".

 

לאנשים יש תגובה חזקה לדם

קראמזין עבד במעבדות ההזדקנות לאורך כל הקריירה שלו. "כשקראתי על המחקרים שבוצעו בבעלי חיים התעורר אצלי עניין אמיתי. המחקרים האלה עשו הרבה רעש כמה שנים לפני שסיימתי את לימודיי. חשבתי לעצמי "וואו! אנשים היו מוציאים אלפי דולרים בשביל זה!. כשסיימתי את הלימודים ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות עם החיים שלי ואז הקמתי את החברה".

 

הוא עצמו מעולם לא קיבל את העירוי שהוא עצמו מספק כי הוא צעיר מדי. "בדיונים עם הקבוצה הרגולטורית שלנו, הסכמנו ש-35 זה גיל סביר להתחיל. ברגע שאהיה מבוגר מספיק, אעשה את זה", הוא מבטיח.  

 

מי הם הלקוחות שלך? מה המניע שלהם לקחת את הסיכון הזה?

"המטופל הממוצע הוא סביב גיל פרישה, אזור 50-60, אם אם כי יש לנו שניים שהם בני 92 כרגע. זה משתנה. הייתי אומר שיש שתי קבוצות עיקריות. ראשית, פציינטים שפשוט שרוצים להישאר בריאים. אלה נוטים להיות הצעירים בחבורה. בקבוצה השנייה יש פציינטים עם מחלה מסוימת- אלצהיימר, סוכרת וכו'. אנחנו מטפלים בשניהם כשהרעיון הוא לאסוף נתונים על השימוש הטוב ביותר בטיפול זה".

 

תרומת דם מצעירים למבוגרים

 

8,000 דולר זה לא מעט כסף. אדם שהוציא סכום כזה ירצה לראות תוצאות.

"יש תוצאות. חלק נכבד מהאנשים האלה שבו לטיפולים חוזרים. הייתי שמח אם המחיר היה נמוך יותר. אבל אין לנו באמת איך לקצץ בעלויות. אני באמת לא עושה מזה הרבה כסף. פשוט זה מה שעולה לבצע ניסוי קליני".

 

האם יש סיכונים בריאותיים?

"בטח. יש מיליוני עירויי דם מדי שנה בארה"ב. ואתה חייב לוודא שהדם נבדק כראוי. אם אתה עושה את זה, זה הופך להיות הליך בטוח מאוד. זה חלק מהסיבה שמותר לנו לעשות זאת - עירויי דם נחקרו בעבר היטב והם אחד ההליכים הבטוחים ביותר שקיימים ברפואה. תמיד יש את הסיכון התיאורטי של מחלה מידבקת. אנחנו לא בנק דם - אנחנו לא אלה שאוספים את הדם מאנשים. אבל בנק הדם בודק את הדם היטב לפני שהוא מעביר אותו כדי למנוע העברה של מחלות מדבקות. יש סיכון אבל כל העסק הזה כל כך מוסדר. בארה"ב, אספקת הדם שלנו נחשבת לאחת הבטוחות בעולם".

 

מה לגבי אנשים שרגישים למראה של דם? הם יוכלו לקבל את הטיפול הזה?

"בוודאי. אנחנו לא משתמשים בדם עצמו אלא בפלזמה אז זה לא ממש נראה כמו דם. זה לא אדום. בכלל. גם עבור אנשים שרגישים לדם, זה הליך נוח יותר ממה שהם עשויים לחשוב".

 

עוד כעשור מהיום קראמזין מקווה שהטיפול יהפוך לנפוץ ומקובל חברתית. "זה תלוי בתגובה של אנשים לזה, בשאלה האם יהיה להם נוח עם הרעיון של שימוש בדם עבור טיפול", הוא מסביר, "לאנשים יש תגובה חזקה לדם וזה כנראה מה שיגביל את אפשרויות השימוש בו".