גם אם אתם שלמים עם הגוף שלכם במאת האחוזים, עודף משקל יכול להיות מכשלה לא קטנה בדרך לחיי מין מספקים ותקינים, ולאו דווקא בגלל הממד הפיזי. כך עולה ממחקר חדש.

 

עוד ב-OnLife:

 

במחקר שנערך באוניברסיטת דיוק  בפנסילבניה בארה"ב, השתתפו 134 נשים ו-91 גברים, כולם בעלי עודף משקל שלא מפריע לתפקוד המיני שלהם. ענו על שאלון מעמיק שבדק האם הם מתעוררים מינית ממחשבות, חלומות או פנטזיות והאם הם מרוצים מחיי המין שלהם. עוד מסרו הנשאלים פרטים על הדחף המיני, העוררות המינית, הסיפוק, האורגזמות, ההתנהגות במיטה, הנורמות, היחסים, האוננות, וגם הבעיות בכל הקשור למין.

 

תוצאות המחקר הוכיחו כי הנשאלים עם עודף המשקל נהנו פחות ממין ודיווחו על פחות סיפוק מיני, מאשר שאר האוכלוסייה. כמוכן, נשים דיווחו שהן פחות מסופקות מאשר גברים בעלי משקל עודף.

סקס מתחיל בראש

לדברי מנהל השירות להפרעות אכילה ומשקל באוניברסיטת דיוק, דיוויד סרבר, מדובר בבעיה של דימוי גוף ולא תפקוד מיני בפועל. "לאנשים הסובלים מדימוי גוף נמוך, פתיחות ואינטימיות היא אתגר," הוא אומר. "אנשים כאלה צריכים להבין שמיניות לא מתחילה במיטה, וכי יש יתרון אדיר לרגש ומגע ידיים או חיבוק. הרומנטיקה היא מפתח חשוב לאינטימיות".

 

נעמי ברזילי-תאני, דיאטנית קלינית, MSc, יועצת לתזונה נכונה ואורח חיים בריא וטיפול בבעיית עודף משקל במבוגרים וילדים מחזקת את נושא דימוי הגוף הנמוך אצל אנשים עם עודף משקל: "אדם שמבין כי אינו מסוגל לטפל בבעיית עודף המשקל שלו, מבין כי אינו מסוגל לשלוט בדברים נוספים ומיד מאבד את הביטחון העצמי". ואיך היא מסבירה את השוני בין תגובת הגברים והנשים? "מדובר בעניין חברתי: גבר שמן יתקבל בהבנה בחברה, הרבה יותר מאישה שמנה. הכרס הגברית נסלחת יותר מהכרס הנשית. לעומת זאת, אישה שרק אגן הירכיים שלה מלא, עשויה להצטייר כסקסית. הכול נובע מתפיסה חברתית", היא אומרת.

"החברה מקבלת יותר גברים שמנים מאשר נשים שמנות"

"בלא מעט מקרים בהם מטופלים מגיעים עם סימפטומים מיניים כמו חוסר חשק, אימפוטנציה או קושי להגיע לאורגזמה, אנו מגלים במהלך האבחון כי המקור לבעיה היא עודף משקל", אומרת גאולה פלדמן, מטפלת זוגית ומינית מוסמכת, במרפאה לשיקום מיני מרכז רפואי "רעות" ובמרפאת ד"ר אלוני לשיקום מיני. "גם הפן הפיזי שבהשמנה יכול לגרום לבעיות בתפקוד המיני. ידוע למשל שלגברים עם השמנה בטנית יש ירידה ברמת הטסטוסטרון - ההורמון הגברי, מה שמשפיע כמובן על תפקוד וחשק מיני".

 

פלדמן מצביעה גם על הצד החברתי בו, היא טוענת, השמנה היא סוג של נכות חברתית. "מטופלת שעברה ניתוח לקיצור  קיבה  והשילה 50 ק"ג ממשקלה סיפרה לי שלפני הניתוח היא  הרגישה שהיא בלתי נראית לגברים למרות שמבחינה פיזית הייתה מאוד גדולה, באופן אירוני , דווקא כשרזתה  וממדי גופה קטנו, דווקא אז  התחילו איתה ללא סוף והיא הרגישה שרואים אותה".

 

לדבריה, צריך בשלב הראשון להבין את הקשר בין הסימפטום המיני ובין עודף המשקל, ולהבין גם כי עודף המשקל הוא סימפטום לבעיה עמוקה יותר. הרבה פעמים האכילה היא במקום ביטוי רגשי, כך שבסופו של דבר הטיפול הוא במרכיבים נפשיים פסיכולוגיים או זוגיים.