זה לא נעים, אבל מישהו צריך להגיד את זה: קשקשים הם מטרד לא קטן. לדברי ד"ר אכי פרידמן, מומחה ברפואת עור,  מומחה ברפואת עור ויועץ למותג head&shoulders    שליש מהאוכלוסייה סובלת מהתופעה. לא רק זאת, מחקרים מהתקופה האחרונה, מצביעים על העובדה כי 75 אחוזים מהסובלים מקשקשת מדווחים על פגיעה משמעותית באיכות החיים, שנובעת מתחושת אי נוחות ובעיקר בושה ומבוכה.

 

לדבריו, קשקשת וקרקפת שומנית הם מצבים כרוניים הגורמים מטרד ועגמת נפש, ומהווים מכשול אסתטי עבור רבים. כמו העור בגוף, גם עור הקרקפת "סובל" פגעי גיל, כמו גם מניפולציות (צבע,פן וכד') וחשיפה למצבי מזג אויר (חום, קור, לחות, יובש וכד').

 

"כדי להתמודד עם התופעה  צריך לשמור על "תנאים סביבתיים חיוביים" כמו ניקוי קבוע ויעיל של הקרקפת ושימור סביבה לחה ובריאה. הפיזיולוגיה והביוכימיה של הקרקפת מובנים לנו כיום הרבה יותר מבעבר, בין השאר בזכות הבנת מנגנוני פעולה של סמנים ביולוגיים הקיימים בגופנו.

 

סמנים אלו עשויים להצביע, בין השאר, על מצבי בריאות על או תהליכים משתנים של אברי הגוף השונים. שמירה על איזונם וויסותם של סמנים אלו בקרקפת ושמירה על אחידות ובריאות עור הקרקפת מושגים בין השאר על-ידי אצירת ושמירת רמת לחות אופטימלית".

 

גם העובדה שמדובר בתופעה נפוצה שרבים סובלים ממנה לא מצליחה להקל על הסימפטומים הנפשיים: "כמעצב שיער, אני נתקל בתופעה הזו לא מעט", אומר מעצב השיער ארז אלון. "למרות שהיא לא מדבקת או מסוכנת, היא פשוט לא נעימה. הרבה לקוחות שלי מדווחים על תחושת אי נעימות גדולה ומבוכה".

איך נוצרים קשקשים?

התחלפות תאי עור מתים. בעוד שאצל רוב האנשים, התחלפות תאי העור המתים (המכונים בעגה המקצועית קרטין) באלה החדשים היא בלתי נראית, במקרים חמורים התחלופה מאיצה ומתחדשת אחת לשבוע, במקום אחת לחודש, ומדובר במשהו שמתרחש בעיקר באיזור הקרקרפת.

 

פטרייה. קשקשת יכולה להיגרם מפטרייה בשם מלסזיה שנמצאת בקרקפת של כולנו ומאיצה את חילוף החומרים של האורגניזמים שנמצאים על העור. התוצאה של התהליך הזה היא היווצרותן של חומצות שומן על העור ואלה מאיתנו שאלרגיים לחומצות האלה, יפתחו קשקשים.

 

גורמים פיזיולוגיים. עור שומני, נטייה גנטית תורשתית, חילופי עונות (בחורף ישנה נטייה בולטת יותר לקשקשים בגלל היעדר הלחות באוויר), רגישות ספציפית לחומר כלשהו שהקרקפת שלכם נחשפה אליו, לחץ נפשי או רמות גבוהות של טסטוסטרון.

 

תזונה לא  מתאימה. דיאטה דלה מדי או המעטה בשתיית מים עלולה לגרום להתייבשות העור, שמובילים להיווצרות קשקשים.

 

אלרגיה למוצרי טיפוח לשיער. "חלק מהאנשים, לרוב קטן יחסית, הוא גם אלרגי למוצר שיער מסוימים והמצב הזה כשלעצמו עלול לגרום לקשקשים", מסביר אלון.

 

"אם לאחר שימוש במוצר שיער חדש מתחילים קשקשים- כדאי להפסיק באופן מיידי את השימוש בו ואם לאחר שבועיים שלושה הקשקשים עוברים, סימן שהמוצר לשיער כנראה היתה הסיבה. אם הקרקפת שומנית, רצוי להימנע בכלל ממוצרי שיער שומנים, מרכך או מסכה לבוא במגע עם הקרקפת, כדי לא לעודד את השומניות שלה", אומר אלון.

סוגי טיפול נפוצים

 

1. טיפולים אלטרנטיביים.

  • עיסוי הקרקפת בשמן רוזמרין, שממריץ את זרימת הדם לקרקפת ומסייע בהזנת העור.
  • עיסוי בתמצית סרפד שידוע בהשפעותיו החיוביות על בלוטות השומן בעור.
  • מריחת הקרקפת לפני השינה בשמן זית.
  • שמן שומשום או שמן עץ התה.
  • פיזור זרעי פשתן טחונים על הקרקפת שעוזרים להיפתר.
  • שתיית חליטת צמחים מסרפד או רוזמרין.

 

2. חפיפה בשמפו נגד קשקשים. "הפתרון הפשוט ביותר הוא להשתמש בשמפו נגד קשקשים", מסביר אלון. "אחרי שאני כמובן שולח אותם לרופא עור כדי לוודא שאכן מדובר בקשקשת ולא בבעיית עור חמורה יותר – זה מאוד חשוב משום שלפעמים מדובר בסבוראה או פסוריאזיס שרק נראות כמו קשקשים אך דורשות טיפול מיידי ואחר לגמרי".

 

לדבריו, בשמפו נגד קשקשים הנפוץ, שניתן לרכוש בחנויות הפארם ובבתי המרקחת ישנו רכיב הפועל נגד פטריית המלסזיה. "במקרים קיצוניים, רופא העור ימליץ לכם להצטייד בשמפו טיפולי רפואי שהחומרים הפעילים בו מצויים בריכוז גבוה יותר והוא בעל פעילות אנטי פטרייתית.

 

"אני תמיד מציע ללקוחות שלי להחליף מדי פעם את סוג השמפו ולגוון, משום שלקרקפת יש נטייה 'להתרגל' לחומרים הפעילים של השמפו ולבסוף היא מפסיקה להגיב אליו".

 

3. טיפול משלים בקונדישינר. "השימוש בקונדישינר חיוני לשיער, משום שהוא בונה שכבת הגנה מפני זיהום סביבתי, שימוש במייבש שיער, סירוק חוזר ונשנה, מתיחה מופרזת ושימוש בכימיקלים שונים", מסביר ד"ר פרידמן.

 

הוא ממליץ על שני צעדים: "קודם כל תנו לשיער קצת מנוחה – סרקו אותו בעדינות ומעט ככל האפשר, הימנעו משימוש במייבש שיער ואל תמתחו אותו. שנית, טפלו בו בעזרת תכשירים איכותיים, וסיימו כל חפיפה במריחה של קונדישינר מתאים, כזה שמשלים את פעולת השמפו ולא סותר אותה".

 

לדברי אלון, "כדאי להימנע מאיסוף השיער כשהוא רטוב אחרי חפיפה ולא להשאיר את השיער בקוקו מתוח לאורך זמן, כדי לאפשר לקרקפת לנשום. בנוסף, חשוב לשטוף היטב את שאריות השמפו, המרכך או המסכה מהשיער. בהרבה מקרים, קשקשים יכולים להיווצר בגלל שיער לא נקי".