מחקר חדש קובע כי בכל 5 ימים מת בארה"ב ילד בתאונה הקשורה לבריכה. על פי הנתונים, 94% מהילדים שנפגעים במקרי טביעה הם מתחת לגיל 5. הסכנה רבה בעיקר בקרב תינוקות ופעוטות, שעלולים לטבוע אפילו במים שעומקם 10 סנטימטרים ופחות. זאת מכיוון שראשו של ילד קטן כבד ביחס למשקל גופו, והוא עלול להתהפך לתוך דלי מים, אמבטיה או גיגית.

 

גם בארץ הסכנות לא מרפות. מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה, כי בקיץ 2010 טבעו  למוות 12 ילדים למוות ובשנים 2008 – 2010 טבעו למוות בחודשי הקיץ (יוני-אוגוסט) 23 ילדים. בנוסף לכך, המודעות של ילדים בגיל הרך לסכנה היא נמוכה, ויכולתם להתמודד עם מצבי מצוקה ולהיחלץ מהם מוגבלת מאוד.

 

עוד ב-Onlife:

 

מהמחקר עולה שבנים נתונים בסיכון גבוה להיפגעות מטביעות יותר מבנות. בארה"ב ובאירופה כ-70% מקורבנות הטביעה הם בנים. כמו כן 73% מהטביעות מתרחשות בבריכה מתנפחת בחצר האחורית, ו-81% מהמקרים קורים בקיץ.

 

על פי ד"ר גארי סמית', החוקר העיקרי, "מכיוון שבריכות ניידות הן בד"כ קטנות, זולות וקלות לשימוש – הורים לא מעריכים נכון את פוטנציאל הסכנה שהן מהוות". הוא מדגיש כי "מספיקות כמה דקות וכמה סנטימטרים של מים כדי שילד יטבע, חשוב שהורים יבינו שבריכות מתקפלות מסוכנות לא פחות מבריכות רגילות". בנוסף המחקר מעלה שהשגחה חשובה, אך היא לא מספיקה: 40% ממקרי הטביעה אירעו כשמבוגר השגיח על הילדים.

 

אילו עוד סכנות אורבות בבריכה, ומה אפשר לעשות כדי להתגונן מהן?

טביעה

תוצאות הטביעה

  •  איבוד הכרה מתרחש בתוך 2 דקות מרגע הטביעה, נזק מוחי בלתי הפיך בתוך 6-4 דקות.
  • כ-20% מהילדים השורדים טביעה סובלים ממוגבלויות נוירולוגיות חמורות קבועות ומטראומה רגשית ופסיכולוגית.
  • רוב הילדים שמתו מטביעה נמצאו עשר דקות לפחות מרגע הטביעה.

 

המאפיינים העיקריים של היפגעות ילדים מטביעה בעולם

ילדים בגיל הרך (בני  4-0) הם בקבוצת הסיכון להיפגעות מטביעות. הסיבה לכך היא שילדים קטנים נמשכים למשחק במים.

רוב מקרי הטביעה מתרחשים בסוף השבוע ובתקופת הקיץ (עונת הרחצה).

 

התייבשות

תסמיני ההתייבשות כוללים כאבי ראש וסחרחורות, יובש, הזעה מוגברת, שלשולים, הקאות, יובש בשפתיים, שתן כהה מהרגיל וחום גוף גבוה.
 

  • במקרים חמורים נוצרים עיגולים מתחת לעיניים, הלשון מתייבשת והמצח שוקע.
  • משרד הבריאות ממליץ להימנע משהייה בשמש בשעות 00:10:00-16.
  • אם בכל זאת נמצאים בשמש חשוב לשהות באזור מוצל, להתגונן מקרני השמש ולשתות הרבה.
  • אם ילד התייבש יש להושיבו במקום מוצל ולתת לו לשתות נוזלים בלגימות איטיות, רצוי מים עם סוכר.
  • אם תופעות הלוואי נמשכות יש להגיע בהקדם לבית חולים לקבלת עירוי נוזלים.
  •  כדי להוריד את טמפרטורת הגוף, כשהיא עולה מעל 37.7 מעלות, מומלץ לטבול את הילד באמבטיה.
  •  בכל הנוגע לתינוקות מתחת לגיל שנה כדאי לנקוט משנה זהירות ולהימנע משהייה בשמש.

החלקה

הנזקים שעלולים להיגרם בעקבות החלקה בבריכה רבים ומגוונים. החל מחבלות יבשות בכל חלקי הגוף, חתכים בעור, שברים בגפיים, חבלות ראש, כוויות ועוד.

 

בריכת שחיה, מעצם היותה מלאה במים, טומנת סיכון של החלקה. לכן, על מנת לנסות ולצמצם ככל שניתן את הסיכוי להחלקה בסמוך לבריכה, חייבים בעלי הבריכה להדביק על הקרקע בסמוך לבריכה פסי הדבקה מיוחדים אשר מונעים החלקה של מתרחצים. עם זאת, למרות קיומם של פסי ההחלקה, עדיין יכולות לקרות תאונות החלקה בשטח הבריכה ולכן חשוב מאד לנהוג בזהירות בהליכה ליד הבריכה.

 

כוויות

קרינת השמש עלולה לגרום לכוויות ברמות שונות. הדבר נכון במיוחד לגבי תינוקות וילדים, עורם רגיש במיוחד לקרינה ואפילו חשיפה קצרה עלולה להסתיים בכוויות קשות. שימו לב גם לכוויות ממתקני שעשועים: המתקנים מתחממים מאוד במהלך היום והמתכות נשארות חמות גם כשהטמפרטורות יורדות, ואם הילד לובש בגדים קצרים הוא חשוף לכווייה.

 

  • כדי למנוע כוויה חשוב להשתמש בקרם הגנה בכל חשיפה לשמש. בדקו את התקן הישראלי או חפשו את התקן האוסטרלי שהוא מהמחמירים בעולם.
  • חשוב למרוח קרם הגנה אחרי כל טבילה במים מפני שהמים מחלישים את העמידות של מסנן הקרינה.
  • במקרה שמבחינים בכוויה שמתבטאת בעור אדום וצרוב יש למרוח מייד ג'ל אלוורה על האזור. אם מבחינים בשלפוחיות כדאי לפנות לטיפול רפואי.
  • תרופות סבתא כמו מריחת לבן ואשל מקלות רק על הכאב ולא מטפלות בכוויה.

 

זיהומים

למרות ההשגחה הקפדנית של משרד הבריאות על בריכות השחייה, אתם עלולים לחטוף שם זיהום. הפרשות אדם מוצקות או נוזליות, כולל דם או הקאה, עלולות לזהם בריכה שלמה למשך שעות ארוכות, ולעיתים אף לימים. גם בשגרה הבריכה אינה מקום נקי. חלק מהחיידקים שורדים ימים ארוכים גם במי בריכות שעברו חיטוי יסודי.

 

זו הסיבה שמומלץ מאוד להימנע מבליעת מים בזמן השחייה. אבל זו עצה טובה תיאורטית, אך כמעט בלתי ניתנת ליישום, במיוחד כשמדובר בילדים. הבעיה השכיחה ביותר בבריכות היא הדבקה במחלת מעיים הגורמת לשלשול. מתרחץ החולה במחלה כזו ונכנס למים עלול להפריש מאות מיליונים עד מיליארד חיידקים.

 

 המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ממליץ לשוחים בבריכה להתרחץ עם סבון לפני הכניסה למים, כדי למנוע מעבר חיידקים מהגוף למים. להורים לילדים צעירים המתרחצים בבריכה, מומלץ לקחת אותם לשירותים לעיתים תכופות או לבדוק את החיתולים שלהם בזמן הרחצה.

 

גם חיטוי המים בבריכה עלול להיות בעייתים: הכלור והחומצה המלחית שנועדו לשמור על צלילות המים ועל ניקיונם עלולים לגרום נזק לעיניים במינון לא נכון.

איך מונעים טביעה של ילדים:

לימוד שחייה – מומלץ שילדים ילמדו לשחות מגיל 5 ועד לרכישת המיומנות, אך לא לפני כן מכיוון שאז עדיין אינם בשלים בהתפתחותם ללימוד השחייה. בנוסף, לימוד לפני גיל 5 עלול ליצור אצל ההורים הרגשת ביטחון כוזבת, וכתוצאה מכך להשגיח פחות על הילד.

 

גידור בריכות שחייה פרטיות – גדר מפחיתה את הסיכון לטביעה במידה ניכרת. גדר הכוללת נעילה אוטומטית של שער הכניסה לבריכה יכולה למנוע 90%-50% ממקרי הטביעה. יש למנוע מהילדים גישה לבריכה כשהיא לא בשימוש (נעילת האזור, כיסוי הבריכה באמצעות רשת וכד'). שחיות ליליות בבריכה - רק  כאשר הבריכה כולה מוארת.

 

 

בריכות מתנפחות וגיגיות למיניהן:

  • בעת רכישת הבריכה המתנפחת הקפידו לבדוק שהיא מצויידת בדפנות וקרקעית מרופדים.
  • מלאו את הבריכה במים, כך שגובהם יתאים לגובה הילד ולא יותר מגובה מותניו בזמן ישיבה.
  •  הניחו את הבריכה המתנפחת על משטח דשא, למניעת החלקה בעת יציאה מהמים.
  • אם אתם ממקמים את הבריכה במרפסת, הניחו אותה הרחק מהמעקה. דאגו למנוע החלקה כשהפעוט יוצא מהמים. הניחו מגבת או שמיכה סביב הבריכה.
  • מיד בתום השימוש בבריכה המתנפחת רוקנו אותה ממים, הפכו אותה ואחסנו אותה הרחק מהישג ידם של ילדים

 

 

אביזרי ציפה – שרוולים וגלגלים מתנפחים:

יש לזכור כי אביזרי ציפה אינם מהווים תחליף להשגחה ואף לא כאמצעי הצלה. הם עשויים לתת אשליית ביטחון ובעקיפין להעלות את הסיכון לטביעה. שימו לב גם לכך שגלגל מתנפח, המיועד לציפה במים, מסוכן בשל העובדה שראשו של הפעוט גדול  וכבד ביחס לגופו, כך שהפעוט עלול להתהפך עם הגלגל ולטבוע במים.