שמש, ים, בריכה, אור וחופש - הקיץ ממלא אותנו באנרגיה, הימים האפורים של החורף מאחורינו לפחות ל-3 החודשים הבאים, נשמע כיף? לא אם אתם סובלים מדיכאון קיץ. זה אולי נשמע מוזר, אך דיכאון קיץ בהחלט קיים בחלק מהאוכלוסייה, שייתכן שעד כה לא ידעו למה לשייך את ההרגשה.

 

עוד ב- Onlife

 

הפרעה רגשית עונתית הנקראת SAD (SEASONAL AFFECTIVE DISOR) מתקשרת בעיקר לדיכאון החורף. הימים הקצרים, החשכה המוקדמת והחשיפה המועטה לאור מובילה לירידה בפעילות של חומרים מסויימים במוח שבין השאר משפיעים לרעה על מצב הרוח.  "דיכאון החורף מוכר יותר ונחקר יותר, אך אי אפשר להתעלם מדיכאון הקיץ, היום אנחנו רואים יותר אנשים שסובלים דווקא מהאח הקטן והפחות מוכר של הדיכאון העונתי", מספרת יעל שרון, פסיכולוגית רפואית מומחית, בעלים של המכון הישראלי לפסיכולוגיה רפואית.

תופעה ידועה בכל העולם

מסתבר שלמרות שאף אחד לא סיפר לנו - דיכאון המקושר לקיץ הוא תופעה ידועה. כך לדוגמה חוקרים מהמכון לפסיכיאטריה בלונדון מצאו ששיעורי ההתאבדות עולים בקיץ. החוקרים ניתחו נתונים שנאספו מ-50 אלף איש בין השנים 1993-2003, ממצאי המחקר הצביעו על עלייה בשיעורי האובדנות כשהטמפרטורה עברה את ה-18 מעלות צלזיוס. בכל פעם שעלתה הטמפרטורה במעלה נוספת צמח שיעור ההתאבדות במספר אחוזים.

 

מחקר נוסף שנעשה בגרינלנד, מצא כי שיא מקרי ההתאבדות אשר מתרחשים בימי הקיץ  קשורים לנידודי השינה הנגרמים בשל שעות האור הרבות באזור. החוקרים משערים כי האור המתמשך גורם לחוסר איזון באיזור מסויים במוח אשר בשילוב עם נדודי שינה מסביר את שיעורי ההתאבדות הגבוהים.

איך תזהו אם אתם סובלים מדיכאון קיץ?

סימפטומים ספציפיים של דיכאון קיץ כוללים לעתים קרובות: אובדן תיאבון, בעיות שינה, ירידה במשקל וחרדה. זאת, בשונה מדיכאון החורף שכולל שינה מופרזת,עלייה במשקל ועייפות.

 

אבל מדוע שינויים עונתיים יכולים לגרום לדיכאון - ומדוע בקיץ? "לא כל האנשים יכולים להתמודד עם החום",  אומרת שרון ומוסיפה, "אין ספק שאצלנו בארץ המצב משנה לשנה קשה יותר, כשחם לנו אנחנו עצבנים וחסרי סבלנות, אנחנו רואים זאת גם במספר התאונות הרבות".

 

בעוד שדיכאון החורף מקושר להיעדר אור השמש וחלק מהטיפול בבעיה כולל חשיפה ממוקדת לאור, לכן הגיוני להניח כי דיכאון הקיץ עשוי להיות קשור לחשיפת יתר לאור השמש. אך מלבד דברים ברורם למדי אלו מחקרים מראים כי יש כמה סיבות שיכולות להוביל לדיכאון קיץ ולא כולן קשורות לחום הכבד.

 

"הימים הארוכים משבשים את מנגנון השינה, הילדים שלנו יוצאים לחופש ולא תמיד זה דבר פשוט, פתאום קיים לחץ משפחתי, היציאה מהשגרה, לחץ כלכלי, דאגות פיננסיות מדובר במכלול דברים שיכולים להוביל לתחושה הרעה דווקא בקיץ".

 

לא כל דכדוך בקיץ הוא דיכאון

ד"ר ערד קודש, מנהל מערך בריאות הנפש המחוזי, מכבי שירותי בריאות, מסביר: "כדי לתת שם לתחושות הרעות שמופיעות בקיץ ולקבוע כי אכן קיים דיכאון שמצריך טיפול, צריך לבדוק האם קיימת ירידה משמעותית במצב הרוח לפחות במשך שבועיים. מעבר לכך, תחושה של יאוש, חוסר תקווה ומחשבות אובדניות מצריכות פניייה לרופא.  בקיץ, כשכולם מסביב מודעים יותר לשעות הפנאי ויש כאלו החשים אבודים והתחושות האלו יכולות להופיע."

 

לדברי ד"ר  קדוש, "כדי לקבוע כי אדם סובל מדיכאון עונתי צריך לראות כי הדיכאון מופיע פעמים ברציפות באותה העונה בצורה זהה, ברגע שאנו מזהים דיכאון אצל מטופל נבדוק את רמתו ונתאים טיפול".

האם נשים סובלות יותר?

האם יש הבדל בין האופן שבו גברים ונשים חווים את דיכאון הקיץ? דברי ד"ר קדוש,  גוף האישה מתחמם מהר יותר מאשר גוף הגבר, אך למרות זאת קשה לומר כי נשים סובלות יותר מהתופעה. "נכון שאנחנו רואים יותר נשים שמדווחות ופונות לקבל טיפול אבל ייתכן שהן פשוט מודעות יותר".

 

"קשה שלא לחשוב על סוגית דימוי הגוף בימים החמים ואם גם היא נכנסת למשוואה. כשהטמפרטורה עולה ושכבות הבגדים נופלות, עולה גם המודעות לגוף, בגדי ים גופיות ומכנסים קצרים יכולים לשבש את מצב הרוח. לכל נושא החיצוניות ישנה השפעה." אומר ד"ר  קדוש.

 

"כבר באמצע החורף רואים את ההתעסקות במשקל, צבע עור וכדומה. יש המון עיסוק בחיצוניות והסטנדרטים הופכים לבלתי אפשריים, כך שזה יכול להיות גורם סטרס וגורם מאיץ במידה וקיימת רגישות בסיסית". גם כאן מפריך קדוש את הדעה הרווחת שבעיות בדימוי הגוף הן בלעדיות לנשים. "לא נכון לחשוב שרק נשים נלחצות מכך זה נכון גם לגבי גברים שמאוד מוטרדים משיער גוף, משקל וגודל שרירים".

טיפולים מומלצים

 

להקדים תרופה למכה. דיכאון הקיץ מגיב לטיפול תרופתי נוגד דיכאון, ולאנשים בעלי נטייה ומודעות מומלץ להתחיל את הטיפול עוד לפני הופעת הסימפטומים, כלומר לפני תחילת הקיץ.

 

מודעות והתארגנות לחום. מודעות לבעיה והתארגנות נכונה יכולות לעזור. כמו למשל: מקלחות צוננות, שהייה במתחמים ממוזגים, פעילות גופנית, תזונה קלה ובריאה, אכילה של מזונות מרעננים כמו יוגורט וגלידה, ואכילה של מוצרי חלב בהם יש חומצות אמיניות שעוזרות לוויסות מצב הרוח.