אם עברת את גיל הארבעים ואת מתגוררת בארה"ב, באירופה או בישראל, סביר להניח שאת מתכננת לעשות או כבר עשית, בדיקת ממוגרפיה -  אבל כנראה עוד לא בדקת מה שלום העורקים הכליליים שלך.

 

חיפוש בגוגל מעלה 190.000 תוצאות בעברית של "סרטן השד", ורק 20.600 תוצאות של "אוטם שריר הלב", בהקשר הנשי. נשים בישראל טועות לחשוב, שמחלות לב הן טריטוריה גברית, והן לא לבד. במחקר שנעשה באחרונה בקרב נשים אירופאיות, ענו 34 אחוזים מהנשאלות, שסרטן השד הוא הבעיה האקוטית ביותר של נשים בימינו. לעומתן 61 אחוזים מהמשתתפות בסקר, סברו שמחלות סרטן הן גורם התמותה מספר אחד בקרב נשים. אלא שזו טעות נפוצה. בעצם - מחלות לב וכלי דם, הן האיום הגדול ביותר על בריאותן ועל חייהן של נשים במערב. במחקר Framingham נמצא כי הסיכון שנשים יפתחו מחלות לב גבוה פי 3 מהסיכון לפתח סרטן שד. 

 

יותר ממחצית ממקרי התמותה בקרב נשים, נגרמים כתוצאה ממחלות לב וכלי דם, ושלושה אחוזים בלבד כתוצאה מסרטן השד. ככלל, נשים מתות ממחלות לב פי 2.5 יותר מאשר ממחלות סרטן. בסיכום סופי, אחת מתוך שלוש נשים בעולם המערבי תמות כתוצאה מנזק ללב ולכלי הדם.

"ממחלות לב מתים פי 20 מתאונות דרכים"

 

 הנתונים מהעשור האחרון הם חד משמעיים, הבורות מעוררת תמיהה, וכך גם ההתייחסות של רשויות הבריאות בעיקר לאור העובדה שלא מדובר בגזירת גורל. מחלות לב ומחלות עורקים וכלי דם ניתנות למניעה ואפשר לגרום לנסיגה של ממש בטרשת עורקים", אומר פרופ' שמואל בנאי, מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי בתל אביב. "אבל בהחלט אין מספיק מודעות ולא נעשה מספיק לגילוי ולמניעה, בפרט בקרב נשים".

 

לדבריו, הציבור, התקשורת, וגם מערכת הבריאות מתייחסים ברצינות רבה יותר לתאונות דרכים ולסרטן, ולא לבעיה מסכנת החיים המשמעותית ביותר, שממדיה הם פי 20 מתאונות דרכים. "לקרדיולוגים יש כיום יכולות מרשימות לפתוח סתימות בעורקים, אבל סטירת הלחי שגברים ונשים חוטפים אחרי שההתקף כבר מגיע היא מיותרת", הוא מסביר ומוסיף, "שינוי אורח החיים, תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה מפחיתים משמעותית את גורמי הסיכון".

 

בין השנים 1970-2000 עלתה תוחלת החיים בעולם המערבי בשש שנים. "הגורם המרכזי לעלייה בתוחלת החיים אינו ההתפתחות בטיפול ובריפוי של מחלות סרטן", אומר פרופ' בנאי. "אלה העלו את תוחלת החיים בסך הכל בשלושה חודשים. השיפור בטיפול במחלות לב וכלי דם, תרמו לנו ארבע שנות חיים נוספות. אפשר רק לדמיין כמה עוד היתה עולה תוחלת החיים, לו היינו מקבלים את התקציבים הנאותים".

 

נשים פוריות מוגנות ממחלות לב

 אבל במערכת הבריאות הישראלית חושבים אחרת. רק 11 אחוזים מתקציב סל הבריאות בשנת 2010 מופנים לטיפול במחלות קרדיולוגיות. במשרד הבריאות מודים, כי "אין תקציב ייעודי להסברה אודות מניעת מחלות לב באופן כללי ואצל נשים בפרט. התפיסה של משרד הבריאות היא שכל קמפיין המעודד אורח חיים נכון, פעילות גופנית ותזונה נכונה – מעלים את המודעות לבריאות האישה ולמניעת תופעות כמו מחלות לב וכל השאר".

 

מחקרים מצביעים, כי לאורך תקופת הפוריות, לנשים יש הגנה טובה יחסית מפני מחלות לב וכלי דם בשל שפע האסטרוגן שהן מייצרות. עם ירידת רמת האסטרוגן עולה בהתמדה הסיכון לפתח מחלת לב כלילית. גברים עלולים ללקות במחלת לב בשנות ה-40 לחייהם. ואילו נשים, עם התמעטות האסטרוגן בגופן, ילקו במחלה 10-15 שנה מאוחר יותר, אבל  ישתוו לגברים באחוזי התחלואה אחרי גיל שישים. ולא, טיפול הורמונלי לא עוזר במקרה הזה, יש עדויות על כך שהוא אפילו מזיק ללב.

 

גורמי הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם, דומים בין גברים לנשים- עישון, יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם, השמנה, חוסר פעילות גופנית, גנטיקה. אולם מחקרים מצביעים בכל זאת על כמה הבדלים בולטים: בין היתר, יש קשר חזק יותר בין עישון והתפתחות מחלות לב בקרב נשים לעומת גברים, ולנשים יש סיכוי כפול ללקות במחלות לב, אם הן חולות בסוכרת, לעומת הסיכון בקרב גברים.

התקף לב נשי: סימפטומים מבלבלים

 

 מחלות לב, בקרב נשים עלולות להתפתח באופן חרישי, ובשלב שכבר אי אפשר להתכחש לקיומן – מדובר בהיצרות של למעלה משבעים אחוזים של העורק, ובמסלול ישיר לשולחן הצנתור או לניתוח המעקפים. ואלה לא כל החדשות הרעות: שיעור הסיבוכים והנכות לאחר התקף לב גבוה יותר בקרב נשים, מאשר בקרב גברים.

 

נשים לוקות באחוזי השמנה גבוהים יותר מאשר גברים, לפחות בעולם המערבי עתיר הג'אנק פוד, וגם עושות פחות פעילות גופנית. אבל הן יודעות לעתים קרובות מעט מדי ומאוחר מדי, על הליקויים בלבן. "נשים נוטות להגיע הרבה יותר מאוחר מגברים לבית החולים, גם אחרי שהתקף הלב כבר התרחש", אומר ד"ר יואל ארבל, מנהל מחלקת טיפול נמרץ לב, בבית חולים מאיר. "בין היתר, משום שהסימפטומים של אוטם שריר הלב אצל נשים, הם לא תמיד הסימפטומים הקלאסיים אלא הם רכים יותר. נשים לא מדווחות בדרך כלל על כאב בחזה אלא על קוצר נשימה, מיחושים בבטן ואפילו על כאב בלסת". הסימפטומים המבלבלים, היעדר המודעות, ולפעמים גם היעדר דחיפה מצד בן הזוג, גורמים לנשים לדחות את הגעתן לבית החולים. לפי נתוני משרד הבריאות, אגב, נשים מהוות רק -20% מהמאושפזות ב במחלקות הקרדיולוגיות וטיפול נמרץ לב.

 

לפי נתוני האיגוד הקרדיולוגי, הגבר הישראלי מגיע לבית החולים בתוך 105 דקות בממוצע מהרגע שהוא - או אשתו - מזהים את הסימפטומים. זאת לעומת שעתיים, הרות גורל לפעמים, שיחלפו עד שאישה תגיע לחדר מיון. "לאיחור הזה יש משמעויות חמורות", אומר ד"ר ארבל, "ברגע שמזהים התקף לב- חסימה או היצרות בעורק אחד או יותר מהעורקים המזינים את שריר הלב, הטיפול המיידי הטוב ביותר הוא פתיחה מיידית של העורק באמצעות צנתור. ככל שמאחרים לעשות זאת הנזק הבלתי הפיך גדול יותר".

 

אבל לא תמיד נשים מובהלות לבית החולים עם מיחושים בלבן בשל התקף לב. ד"ר ארבל מדווח על תסמונת  קרדיולוגית ייחודית לנשים בגיל העמידה: "תסמונת הלב השבור". היא מופיעה אצל נשים שנמצאות בלחץ נפשי גדול, לעתים בעקבות גירושין, או מוות של אדם קרוב. במקרה הזה מופיעה תמונה קלאסית של התקף לב, שנגרמת כנראה כתוצאה מעודף של אדרנלין בדם שפוגע בכלי הדם הקטנים. שלא כמו בהתקף לב, במקרה הזה, הסוף תמיד טוב - השיקום הוא ספונטאני ומלא.

 

כל הכללים לשמירה על בריאות בלב

 

 הקרדיולוגית ד"ר בלה קויפמן, מנהלת המרפאה לבריאות לב האשה במרכז הרפואי תל-אביב, מסבירה איך ניתן להישמר ולנסות למנוע את התקף הלב.

 אל תתעלמי מהכאב. תעוקת חזה או התקף לב בנשים עלול להתרחש גם כאשר אין מחלת לב כלילית או שהיא אינה משמעותית כלל.

 

הקפידי על פעילות גופנית. פעילות אירובית ובונה שריר, באופן סדיר, מסייעת בהפחתת כל גורמי הסיכון למחלות לב.

 

היבדקי באופן סדיר. אחת לשלוש שנים, מומלץ כי כל אישה מעל גיל 25 תבצע בדיקת לחץ דם, גובה, משקל, מדידת היקפים ובדיקות דם סטנדרטיות לאבחון מצבה הרפואי. מעל גיל 45 מומלץ לבצע בדיקות אלו אחת לשנה.

 

שימי לב לתחלואה המשפחתית. אם אחד מהאחים או ההורים שלך עבר/ה התקף לב או ביטוי אחר של מחלת לב - יש לשים לב כפליים, להיות במעקב רפואי קבוע כבר מגיל צעיר ולהפחית גורמי סיכון.

 

הקפידי על לקיחת תרופות נכונה. נטילת גלולות למניעת הריון בצד עישון מובילים להיווצרות קרישיות יתר בעורקים, העלולה לגרום להתקף לב בקרב נשים צעירות.

 

בדקי את רמות הכולסטרול. ידוע כי "הכולסטרול הרע" הינו מסוכן. אולם דווקא בקרב נשים שילוב שלרמות "הכולסטרול הטוב" נמוכות ויתר טריגליצרידים בדם, מסוכן אף יותר.

 

 נסי להפסיק לעשן. נשים מעשנות הינן בסיכון גבוה יותר מגברים מעשנים. לכן, יש להפסיק או להימנע מעישון כבר מגילאי העשרה, גם אם מדובר בסיגריות בודדות ביום. עישון כפוי (פאסיבי), אף הוא מהווה גורם סיכון מהותי להתפתחות מחלות לב.

 

שימי לב לסימנים. להתקף לב נשי, עלולים להיות תסמינים שונים מאלה של הגברים. לכן, כל כאב בחזה או קוצר נשימה בזמן מאמץ, כאבים ממושכים בחזה, בצוואר, בידיים, בגב, במרום הבטן או באזור הלסת,שאינם קשורים למאמץ ואף כאב ממושך המלווה בזעה, קוצר נשימה, דפיקות לב או בחילות, מחייבים פנייה דחופה לאבחון רפואי.