הנה סיבה נוספת מדוע כדאי להתחיל דיאטה: מתברר שלגברים צעירים הסובלים מהשמנת יתר יש ספירת זרע נמוכה. כך על פי מחקר, שהתפרסם בחודש אוגוסט בירחון הרפואי לפוריות ועקרות (Fertility and Sterility ).

 

במחקר השתתפו 2,157 גברים בגילאי 17-67 שפנו למרפאת פוריות לצורך בדיקת זרע, בין השנים 1999-2005. המחקר נועד כדי להעריך את השפעת מדד מסת הגוף (BMI) כמו גם גילם של המשתתפים על מידת פוריותם של גברים.

 

אחת מתוצאותיו של המחקר הייתה, כי אצל גברים שמנים וצעירים, בגילאי 20-30 ספירת הזרע נמוכה יותר בהשוואה לגברים בעלי משקל תקין באותה קבוצת גיל. משמעות סיכויי האבהות של הגברים הצעירים והשמנים, כפי שעולה מהמחקר, עדיין אינה ברורה, משום שהחוקרים לא הצליחו להגיע למסקנות חד משמעיות בנוגע לשאלה אם השמנה אכן פוגעת בפוריות של גברים. ואולם במחקר שפורסם חודש לפני כן, בגליון חודש יולי של אותו הירחון, ושבוצע באוניברסיטת קהיר, קשרו החוקרים השמנה עם פגמים נוספים בזרע: צורה (מורפולוגיה) ותנועתיות.

 השמנה משפיעה גם על איכות הזרע

 ספירת זרע, היא בדיקת מעבדה בה בוחנים במיקרוסקופ את מספר הזרעונים המשייטים בסמ"ק נוזל זרע. כל פליטה של נוזל זרע יכולה למלא כפית (2-5 סמ"ק), בתוכה יכולים לשחות 50 עד 100 מיליון תאים, כמות שיכולה להפרות את כל נשות האיחוד האירופי בגילאי פוריות (15-40).

 

בספירת זרע תקינה, צריכים להימצא לפחות 20 מיליון זרעונים. אך לא רק הכמות משחקת תפקיד, אלא גם האיכות, משום שלכמחצית הזרעונים בכל פליטת נוזל זרע יש צורה או יכולת תנועה פגומות שלא מאפשרות להם להגיע רחוק. גם למחצית המוצלחת יש סיכויים דלים: מתוכם רק כ-100 יצליחו להגיע ליעד, ואחד יכבוש אותו. במלים אחרות: ככל ככל שכמות הזרע ואיכותו נמוכות יותר, הסיכוי להפריה ולהריון נמוך יותר.

 

על פי המחקר המצרי, הסיבה האפשרית לירידה באיכות הזרע בגברים שמנים הינה ההורמון לפטין. זהו הורמון שמיוצר בתאי השומן וברקמות שומניות ואחראי על בקרת צריכת הקלוריות, ויסות האנרגיה והתיאבון ועוד. ללפטין יש גם תפקיד בתהליך היווצרות הזרע. רמות הלפטין גבוהות יותר ככל שיש בגוף יותר מאגרי שומן. "שני המחקרים תומכים זה בזה, בשניהם מסקנות החוקרים הן, שהשמנה מהווה גורם משמעותי המשפיע על פוריות הגבר", מדווח ד"ר אלי גבע, מומחה לפוריות והפריה חוץ גופית.

 

נשים בעלות משקל עודף סובלות מהפרעת ביוץ ומתקשות להיכנס להריון. לכן רופאים רבים ממליצים לנשים הסובלות מאי פריון להפחית ממשקל לפני שהן נכנסות לטיפולים. עוד ידוע, שלעתים קרובות הפחתת משקל משפרת את הסיכוי להרות באופן ספונטני או מעלה את סיכויי הצלחתם של טיפולי פוריות. עכשיו מצטרפת המלצה, להוריד במשקל גם לגברים שרוצים להפוך לאבות.