מחקר חדש שמתפרסם היום בשיקגו, מעניק תקווה מחודשת לחולות בסרטן השד. על פי הפרסומים, המחקר מהווה התקדמות משמעותית בתחום סרטן השד ומציג דרך חדשה לטיפול המתמקדת בהרס התאים הסרטניים בלבד מבלי לפגוע בתאים בריאים בגוף.

 

התרופה החדשה, הנקראת T-DM1, כוללת רעלים הנקשרים לחלבונים הנגועים בתאים הסרטניים, ומספקת להם מטען רעיל באופן ישיר לתאים אלו. הרעלים אינם פעילים עד הגעתם אל הגידול, ולכן תופעות הלוואי מופחתות. בחברת התרופות Roch, שממימנה את המחקר, מתכננים להוציא את התרופה לשוק בשנה הבאה.

 

עוד ב Onlife:

 

ד"ר רותי לאופר, אונקולוגית בכירה, מנהלת מרפאת השד לנשים בסיכון מוגבר במכבי ומנהלת פורום סרטן השד בוויינט מציינת כי "התרופה הזו חדשנית מאחר שכרגע בעצם אין בשוק תרופה". ד"ר לאופר מספרת כי בעשור האחרון מנסים למצוא תרופות המכוונות ספציפית לתאים הסרטניים: "התרופה הזו היא שילוב של תרופה קיימת, הרצפטין, עם תרופה כימותרפית. הרצפטין מזהה את התאים הסרטניים הפגומים ונקשר אליהם. החלק הכימותרפי בתרופה תוקף את התא והורג אותו". 

 

התרופה לא תציל את כולן

התרופה רלוונטית רק לנשים הלוקות בסרטן גרורותי המכונה HER2 פוזיטיב, סוג סרטן המאופיין בגידולים בעלי רמה גבוהה של חלבון הנקרא HER2. התרופה החדשנית T-DM1כוללת את התרופה המוכרת רצפטין המסוגלת לטפל רק בחלבוני HER2.

 

"התרופה מתאימה רק לנשים שנמצאו מתאימות לטיפול ברצפטין ולוקות בסרטן המבוטא בחלבון HER2. סוג הסרטן הזה מהווה רק 20% מכלל סרטני השד. מדובר רק על קבוצה של אחת מחמש נשים. כלומר, מדובר על קבוצה קטנה שמשקיעים בה אנרגיה אדירה. בקבוצה הזו זיהו את המטרה הפגומה ולכן קל יותר לתקוף אותה. יש סוגי סרטנים שלא יודעים מה בתוך התא הוא סרטני, ולא יודעים לאתר את החלבון הפגום שאותו ניתן להרוג ואז להרוס את התא הסרטני", מסבירה ד"ר לאופר. עם זאת, גידולים מסוג HER2 נחשבים לגידולים אלימים יותר, שהסיכוי שיחזרו וישלחו גרורות, הוא גדול יותר. הרצפטין הקטין עד כה את הסיכון.

 

מחקר בסטנדרטים גבוהים

המחקר כלל ניסוי קליני בו השתתפו 991 נשים עם סרטן שד גרורתי, שבהן נצפתה החמרה למרות הטיפול עם התרופה, שבה משתמשים גם בארץ, הרצפטין. המחקר הוא מחקר השוואתי בו קיבלה מחצית מהנשים את התרופה החדשה T-DM1, והמחצית השנייה קיבלה תרופות שכיחות אחרות בהן משתמשים לטיפול בחולות כאלו. במחקר נמצא כי לנבדקות שהשתמשו ב - T-DM1 חל עיכוב בהחמרת המחלה של כשלושה חודשים.

 

עם זאת, מוקדם מדי לקבוע שהתרופה מאריכת חיים מכיוון שלא עבר מספיק זמן מאז הניסוי. אף על פי כן, החוקרים סבורים כי ניתן לצפות שזו תהיה התוצאה בהמשך. בבחינת המדדים של המחקר נמצא כי התרופה הקטינה את הסיכוי למוות ב - 38%. כמו כן, החוקרים ציינו כי התרופה היא בטוחה יחסית, מאחר שכ - 40.8% מהנשים שהשתמשו בתרופה סבלו מתופעות לוואי, לעומת 57% מהנבדקות שהשתמשו בתרופות אחרות. "התרופה היא חלק מטיפול ביולוגי שנחשב לטיפול בו יש פחות תופעות לוואי, כי הוא מכוון לתאים החולים ולא פוגע בתאים בריאים" מסבירה ד"ר לאופר.

 

מה זה אומר לגבי החולות?

T-DM1 נחקרת מזה כמה שנים. החברה כבר פנתה בעבר ל - FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, לאשר את השימוש בתרופה לנשים שלא צלחו טיפולים אחרים. אך הבקשה נדחתה משום שלא היו מספיק ממצאים, המחקר שהוגש לא סיפק הוכחה על הארכת חיים ונתונם נוספים היו חסרים.

 

ד"ר לאופר לא ממהרת לחגוג, ומדגישה כי יש לבחון את המחקר ותוצאותיו בזהירות: "תוצאות המחקר הן כביכול מרשימות, אך לא דרמטיות. התקדמות המחלה בקרב מי שהשתמשה בתרופה נדחתה ב - 3 חודשים, אולם אין ממצאים לגבי הארכת חיים, וזה מה שחשוב. סרטן השד נחשב למחלה שלרוב לא מתקדמת מהר. זו מחלה כרונית של שנים. לכן דחיית המחלה ב - 3 חודשים לא נחשבת עד כדי כך דרמטית. זו התקדמות, אין הרבה ממצאים כאלו, אבל זה לא מספיק", היא אומרת. "בנוסף, ייקחו לא מעט חודשים עד שה - FDA יאשר את התרופה, ועוד כמה חודשים עד שהיא תצא לשוק".

 

על אף ההבטחות בפרסומים על הוצאת התרופה לשוק כבר בשנה הבאה, ד"ר לאופר סקפטית: "אני בספק אם התרופה תאושר מהר ולו בגלל ניסיון העבר שאישרו את האווסטין, תרופה שדחתה את התפשטות המחלה בכמה חודשים אך התבררה כלא מאריכת חיים. ה-FDA הורה להוריד אותה לסרטן השד ובארה"ב פחות משתמשים בה. בארץ, היא כבר לא נכללת בסל הבריאות. והיא נחשבת לתרופה ניסיונית". גם אם תצא התרופה לשוק בשנה הבאה, גורמים לא רשמיים מוסרים שמחירה ירקיע שחקים, וכרגע מוערך בעשרות אלפי שקלים בחודש לכל מטופלת. נדבך נוסף שמקשה על השמחה המוקדת לנוכח הממצאים.

 

_________________________________________________

לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר מדריך סרטן השד של ד"ר לאופר