כאבי ראש, בחילות, הקאות, עלייה בכולסטרול, קרישת דם, תסחיף ריאה, פטרייה חוזרת, דלקות בדרכי השתן, כאבים.

לא. אלה לא תסמינים של מחלה חשוכת מרפא או אפילו שפעת רגילה. אלה רק חלק מתופעות הלוואי של גלולות למניעת הריון. וזה אפילו בלי שהזכרתי את היובש בנרתיק והירידה המשמעותית בחשק המיני.

גלולות למניעת הריון נחשבות להמצאה החשובה ביותר עבור נשים בהיסטוריה האנושית כולה, ובמאה העשרים בפרט. פחות יודעות על כך, אבל הגלולה למניעת הריון לא הומצאה כדי לשחרר נשים או לתת להן שליטה על גופן. הגלולה למניעת הריון הומצאה על ידי כומר קתולי שביקש למצוא דרך טבעית, ביולוגית, לצמצום הילודה כדי להוריד את רמת העוני, ושתאושר על ידי הכנסייה. כך הומצאה הגלולה, בעידודה של הכוהנת הגדולה של תכנון משפחה ואמצעי מניעה, מרגרט סנגר, שקראה לתכנון משפחה כבר משנות העשרים ואף ישבה בכלא על חלוקת קונדומים בגטאות העניים ביותר בארה"ב.

הגלולה למניעת הריון הגיעה לחיינו בשנת 1960, ונחשבה למעשה מהפכני של ממש. פעם ראשונה לנשים הייתה היכולת לשלוט בהשלכות של יחסי מין, במסגרת הנישואין או מחוצה לה, ובמקביל למהפכה הפמיניסטית והמהפכה המינית, היא הביאה בשורה של ממש תחת הרעיונות של שוויון מגדרי, חופש מיני ושחרור האישה.

מה המחיר שאנחנו משלמות?

ואני שואלת את השאלה הבאה, האומנם הגלולה למניעת הריון נתנה לנו את החופש הזה? האם היא שחררה אותנו באמת מבחינה מינית, או שמא היא שיעבדה אותנו מחדש לרצונותיו המיניים של הגבר, הפכה אותנו לתלויות בחברות תרופות שעושות הון על גבינו, וגרמה לנו לשלם מחיר גדול בבריאות שלנו?

תופעות הלוואי הכתובות מעלה אינן מבוססות בהכרח על מחקרים רפואיים. לחלקן יש ביסוס מחקרי וחלקן מבוססות על סמך שיחות "רגילות" עם "נשים רגילות". ה', חברתי הטובה, הפסיקה עם הגלולות והכולסטרול צנח חזרה למקומו הנורמאלי כיאה לאישה בת 25. ע' הפסיקה עם הגלולות וכאבי הראש נעלמו. מ' הפסיקה עם הגלולות ובמקום למות מתסחיף ריאה, היא הבריאה לגמרי. ג' ממשיכה להסתובב עם טיפות עיניים כי הן מתייבשות לה מאז שהיא לקחה גלולות לפני כמעט עשור, ולמרות שהפסיקה לקחת אותן.

כמעט כל הנשים שאני מכירה, שאינן משתמשות באמצעי מניעה הורמונאליים, אינן נוטות לקבל פטרייה בנרתיק, וגם יש להן הרבה פחות דלקות בדרכי השתן. נשים עם כאבים בפות במהלך יחסי מין הפסיקו עם אמצעי המניעה ההורמונאלי, והכאבים פחתו משמעותית או נעלמו לגמרי. ה' הפסיקה להשתמש בגלולות והקיבה שלה הפסיקה לעשות לה צרות. אבל עיקר הנושא עליו אני רוצה לדבר פה, הוא ייבוש הפות וירידה בחשק המיני, שנ', חברתי הטובה, ידעה להבחין בהם בצורה משמעותית, לאחר שהפסיקה עם הגלולות.

הסוד הגדול מאחורי הגלולה

אחת מתופעות הלוואי העיקריות והמושתקות ביותר בנוגע לגלולות למניעת הריון ושאר אמצעי המניעה ההורמונאליים, הם הירידה בחשק המיני וגרימת יובש בנרתיק. לא רק שממציאי ומשווקי הגלולות מסתירים מאיתנו את תופעת הלוואי המרכזית הזאת, רופאי/ות הנשים משתפים/ות עם זה פעולה. הם רואים/ות לנגד עיניהם/ן מניעת הריון ולא מעבר לכך.

תעשיית התרופות מחפשת פתרונות בהם הגבר לא יצטרך לשים קונדום או לקחת איזושהי אחריות על מניעת הריון, אפילו במחיר של מחיקת הליבידו שלנו לחלוטין. נשים מסתובבות חודשים ושנים עם השאלה "לאן נעלם החשק המיני שלי?" כשהתשובה לכך נמצאת ממש לנגד עיניהן.

גלולות למניעת הריון מכילות הורמונים שמוציאים מאיזון את מצב החומציות הטבעי בפות ולכן הנטייה החוזרת לפטרייה. השינוי ההורמונאלי, המלאכותיות של ההורמונים, הם אלו שגורמים ליובש בפות. נשים רבות מתקשות להגיע לגירוי מיני כבעבר, מהרגע שהן לוקחות גלולות, ופשוט לא בא להן יותר סקס.

למה לא מספרים לנו?

נשאלת השאלה מדוע תופעת הלוואי של ירידת החשק המיני מוסתרת מאיתנו? האם באמת יושבות להן קבוצות אינטרס ומונעת מאיתנו את המידע הזה? האם לא נעשו על כך מחקרים שניתן לפרסם? או שאולי זה באמת לא מעניין אף אחד/ת? תחשובנה כמה כסף מגלגלת התעשייה הזאת על חשבון הליבידו שלנו. דמיינה איזה אושר יש לגברים שאינם צריכים להתמודד עם ההשלכות של המעשים שלהם?

כמובן שאין כאן רצון לשלול מנשים שבוחרות בגלולות למניעת הריון כאמצעי המניעה שלהן את חופש הבחירה. יש נשים רבות שהגלולות אינן משפיעות עליהן כלל, יש נשים שנטילת גלולה מסדירה את הווסת שלהן או מעלימה אותה לגמרי, או מנקה את הפצעונים מהפנים ומעלימה את השיער מהחזה והבטן. ועם זאת, חשוב שכל אישה תדע את כל ההשלכות של בחירתה.

האם אנחנו באמת "מוגנות ומשוחררות"?

למרות מה שמנסים למכור לנו, הגלולות אומנם מגינות עלינו מפני הריון לא מתוכנן, אך הן לא הפכו אותנו ליותר משוחררות מינית או ליותר חופשיות. להיפך, הן הפכו אותנו לתלויות לחלוטין בהן. היום, להגיד לגבר לשים קונדום, זה בערך כמו להגיד לגבר שאת לא רוצה שישלם על הדייט.  הגלולות רק הפכו אותנו לזמינות מינית יותר, הן נותנות היתר לחדור אלינו תמיד, ללא השלכות, וללא דאגות. עדיין אין לרובנו את החופש להחליט מי, איך, ומתי ייכנס לגוף שלנו, והן טשטשו את הזכות שלנו להגיד לא, כי הרי אנחנו כבר "מוגנות".

אז אולי כדאי שתיקחו כמה דקות לחשוב: את מי באמת משרתות גלולות למניעת הריון? לכאורה הן בכל זאת מגינות עלינו בצורה הטובה ביותר. אך באיזה מחיר?