הקיץ בעיצומו, והמקפיא הביתי מתמלא במתוק המפתה מכל - גלידות. גם השנה הגלידות השתדרגו, מוצעות בטעמים מפתים חדשים, שילובים מעניינים, אחוזי שומן מופחתים, וכולן מצטיינות ברכות ונימוחות שקשה לעמוד בפניהן.

 

עם כל המבחר שמציף אותנו, כדאי לדעת כמה עובדות על גלידה והארטיקים, שיעזרו לנו לבחור מבין השפע הרב את המוצר שיהיה המתאים ביותר לדרישותינו, הן מבחינת טעם והן בתחום שמירת המשקל.

 

עוד ב - Onlife:

 

הגלידות שמכילות המון שומן

מחקרים שבוצעו בנושאי העדפות הגלידות, גילו (כצפוי), שככל שגלידה מכילה כמות גדולה יותר של שומן, כך היא גם נחשבת לטעימה יותר, מרקמה חלק, והיא נמסה טוב יותר.

 

כמות השומן בגלידות המתוחכמות, שמשלבות טעמים או כוללת עוגיות, סוגי שוקולד, ריבת חלב,אגוזים או אייריש קרים  וכו' – מכילות כ-  8-13% שומן. מותגי גלידות מחו"ל, כמו  האגן דאס וגם בן אנד ג'ריס לא סתם יותר טעימים – אחוז השומן בגלידות הללו גבוה יותר כ – 14-20%. לעומתן, גלידה דלת שומן מכילה 1-3% שומן. היא אולי קצת פחות טעימה, אך כמובן שערכה הבריאותי גבוה יותר.

 

 

חלבונים וסידן

רוב הגלידות דומות בערכן הבריאותי למעדני החלב. בגלידות על בסיס חלבי יש כ-4% חלבון, כלומר 4 גרם חלבון במנה של כמאה גרם (כוס חד פעמית מלאה בגלידה) ואיכות החלבון בגלידות אינה נופלת מזו הקיימת במעדני החלב, כי בסה"כ חומרי הגלם – חלב  וחלבוני חלב – דומים בשני המקרים.

 

גם בתחום הסידן – הגלידות לא פחות טובות ממעדני החלב, אבל רק בגלידות על בסיס חלבי יש כמות לא מבוטלת של סידן: בממוצע 120 מ"ג סידן בכל מאה גרם גלידה, וזה דומה מאוד לתכולת הסידן במעדני החלב המתוקים.

 

אגב, צריכת סידן יומית מומלצת משתנה על פי הגיל והמין, אבל היא בממוצע 1200 מ"ג סידן ליום.

 

שימו לב לקלוריות:

חלק גדול מן הגלידות מכילות כ-230 קלוריות במאה גרם. איך מודדים את זה? כשלוקחים כוס חד פעמית וממלאים אותה בגלידה, מתקבלת מנה המכילה כ-100 גרם. בגלידות מופחתות השומן וגם בדיאטטיות יש 70-150 קלוריות במאה גרם, אבל המנה המומלצת על האריזה היא 70 גרם – מנה קטנה מדי לכל הדעות.

 

בכל מקרה, חשוב  לשים לב היטב לטבלת הערכים התזונתיים: האם כמות הקלוריות, השומן, החלבון והסידן כתובים למנה של 70 גרם שאנחנו אמורים לקחת, או מתייחסים ל- 50 גרם, ולא ל- 100 גרם גלידה. אם בודקים – מגלים שעל טבלת הערכים התזונתיים ל- 100 גרם כתובים כבר מספרים אחרים, הרבה יותר גבוהים.

 

גלידת יוגורט

באופן כללי גלידת יוגורט בריאות יותר מגלידות אחרות.  יש בה בדרך כלל חצי מכמות הקלוריות של גלידות רגילות, ופחות מ- 2% שומן לעומת 10-20% שומן ברוב הגלידות האחרות.

 

גלידת יוגורט מכילה פחות סוכרים, והרבה סידן– ממש כמו ביוגורט עצמו, וכמובן שגם את היתרונות הבריאותיים שיש ליוגורט: הוא מחזק את המערכת החיסונית, משפר את תפקוד המעיים ואפילו מפחית את הסיכון להתקפי לב וסרטן.

 

אבל תמיד צריך לזכור - כשמדובר בפרוזן יוגורט או ביוגורטיות צריך לקחת בחשבון את התוספות – אם מוסיפים פירות מקבלים מנת בריאות אמיתית, אבל אם מוסיפים עוגיות, שוקולדים וסוכריות צבעוניות, התוצאה הפוכה, והגלידה המתקבלת  פחות בריאה מכל הגלידות האחרות.

 

 

דוגמאות לקלוריות של תוספות לגלידת פרוזן יוגורט:

  • כף קטנה של סירופ שוקולד או מייפל או קרמל – לפחות 50 קלוריות
  • כף של בוטנים או אגוזים או שקדים – 100 קלוריות
  • כף פתיתי שוקולד או שברי עוגיות – 70 קלוריות לפחות
  • כף "בריאות" של גרנולה – 60 קלוריות
  • קוביית חלבה – 100 קלוריות
  • עוגיית אוריאו אחת – 50 קלוריות
  • קובייה אחת של פסק זמן – 50 קלוריות
  • תמר אחד – 50 קלוריות
  • אגוז פקאן מסוכר אחד קטן – 30 קלוריות
  • פירות: 20 קלוריות בממוצע לכף/יחידה קטנה חתוכה, כולל בננה, מנגו, או פירות יער. באופן כללי הכי פחות קלוריות יש בתותים, קיוי, מלון וגם אבטיח.

בקוביה ממנה מכינים את פרוזן יוגורט יש 120 קלוריות, ובכוס גלידת יוגורט 90-150 קלוריות. כך שאם מוסיפים קצת פירות מקבלים מנה של פחות מ-200 קלוריות.

 

אם מוסיפים גם קצת גרנולה או אגוזים יש במנה בערך 400 קלוריות, שזה ממש כמו בארוחת צהריים מלאה, ובמקרה שמוסיפים עוגיות, מקופלת, חלבה, פקאנים מסוכרים, או סירופ – מגיעים בקלות ל800 קלוריות, ועם הרבה סוכר ושומן.

 

הערך התזונתי בפירות של גלידת יוגורט

כשהפירות טריים ונחתכו באותו יום- אמנם מאבדים קצת ויטמינים אבל עדיין חלק גדול נשאר, וגם במקרה שהפירות מגיעים קפואים- כדאי לדעת שהקפאה שומרת על הוויטמינים. יתרון חשוב נוסף הוא הוא שוויטמין C  בפרי- מגדיל את ספיגת הסידן מהיוגורט.

 

לא רק זה  – הסיבים התזונתיים של הפירות, תורמים לתחושת שובע ארוכה בהשוואה לגלידות בלי פירות. בנוסף לכל זאת, השילוב של סוכר הפירות יחד עם החלבון של היוגורט – תורם גם הוא לעיכוב בספיגת הסוכרים ולתחושת שובע ארוכה.

 

בשורה התחתונה: מבחינת ההרכב התזונתי של חלבונים ופחמימות, וגם בקלוריות- זה ברוב המקרים דומה להרכב של ארוחה מלאה.

 

גלידת יוגורט בסופר

יש מבחר לא גדול של גלידות ושלגונים על בסיס יוגורט, בין גלידות השמנת הרגילות שאנחנו קונים בסופר. כולם דלי שומן, ולכולם עדיפות בריאותית על פני גלידות שמנת או סורבה.

 

אם מחפשים ערך תזונתי מוסף כלשהו לנשנוש הכיפי, אז בין המבחר יש יתרון למוצרים שמכילים יותר חלבון וסידן, או שמועשרים בוויטמין D  שדרוש לספיגת הסידן. רק מהבחינה הזו, קצת פחות עדיפים חלק מהשלגונים של גלידת יוגורט שמצופה בסורבה.

 

שרבטים וסורבה

במקרה זה מדובר במוצרים שערכם התזונתי נמוך מאוד.

 

נכון שאין בהם שומן (0%), אבל גם אין בהם חלבון, אין סידן, ובד"כ, אם המוצר לא מועשר, אין בו ויטמינים ומינרלים. מדובר במים, עם סוכר, וצבעי מאכל (בד"כ צבעי המאכל טבעיים).

ומבחינת הקלוריות – בחלק מהמקרים הסורבה דומה יותר לגלידת שמנת, ופחות לגלידה דיאטטית.

 

הרבה אנשים טועים ומפרשים את הכיתוב הגדול על האריזה "0%" כמוצר דל קלוריות, אבל כמות השומן אינה מעידה בהכרח על כמות הסוכרים וגם לא על הקלוריות, והסורבה, לצערנו, עתיר מאוד בסוכר.

 

 

שילוב בדיאטה

כצפוי, צריך להיזהר מהגלידות שמכילות מעל 10% שומן, אבל אם בוחרים בגלידה שמכילה 2-8% שומן  (וצריך לחפש את זה בטבלת הערכים על האריזה) אין בעיה לאכול גלידה כזו אפילו פעמיים כל יום בזמן דיאטה לירידה במשקל.

 

כוס חד פעמית של גלידה כזו מכילה בדרך כלל פחות מ 150 קלוריות, והיא בהחלט מומלצת כארוחה ביניים בזמן דיאטה – השילוב בין החלבונים בגלידה, עם הסוכר – תורם להאטה בספיגת הסוכר לדם ולתחושת שובע ממושכת.