אם כל ההזהרות וההתראות של הרופאים לא הצליחו להשאיר אתכם בצל, ובכל זאת הפקרתם את עורכם לקרני השמש, יתכן וההמצאה החדשה שתתריע על חשיפה מוגזמת, בזמן אמת, תחזיר אתכם לצל.

 

עוד ב-Onlife:

 

מדובר בצמיד חד פעמי חדש, הדומה לצמידי הנייר השחוקים שמחלקים במופעים, אשר בתוכו חבוי חיישן הרגיש לקרינה אולטרה סגולה (UV). ברגע שמגיעים לרמת חשיפה

שהינה מעבר למותר, הצמיד משנה את צבעו מצהוב לורוד. צמידים שונים יהיו מותאמים לאנשים בעלי סוג עור שונה עם עמידות שונה ל-UV. לדוגמה, צמידים לבעלי גוון עור בהיר ישנו את צבעם מהר יותר מצמידים המותאמים לאנשים בעלי גוון עור כהה. כך עולה מדיווח בכתב העת The Healthland.

 

הצמיד הטכנולוגי פותח על-ידי פרופ' אנדרו מילס וד"ר מיכאל מקפרלאנס, חוקרים לשעבר מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת Strathclyde בגלזגו, סקוטלנד. כעת החוקרים יועצים בחברת Intellego Technologies, חברה שוודית שפיתחה את הצמידים ותחל לשווק אותם באביב 2013 בעלות של 15 סנט לכל צמיד, זאת על-פי הדיילי מייל בבריטניה.

 

הסרטן הנפוץ ביותר

בארה"ב סרטן העור הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר, עם 3.5 מיליון מקרים המאובחנים מדי שנה. כוויות שמש או חשיפה לשמש הן גורם סיכון עיקרי להתפתחות סרטן העור ולכן בחברת בה פותחו הצמידים מאמינים כי הצמיד הוא חידוש משמעותי בשוק העולמי.

 

מלבד אמצעי ההגנה הסטנדרטיים מפני השמש שכולנו מכירים כמו כובע, משקפי שמש, קרם הגנה והימנעות מחשיפה בשעות הצהריים, ניסינו להבין מה עוד יכול לעזור, לפחות עד שהצמיד ייצא לשווקים ויבדקו אם מדובר בהמצאה חשובה או גימיק שיווקי. בנתיים, ד"ר בשמת זמיר, אחראית רפואת העור של בית החולים כרמל והמחוז של הכללית, מסבירה מה עשוי להפוך את עורנו לרגיש יותר לנזקי השמש:

 

1. לבוש

"בדים הנמתחים על הגוף מאבדים מיכולתם לסנן קרינה וכן גם בדים רטובים", אומרת ד"ר זמיר ומוסיפה כי חולצת טי רגילה מסננת קרינה בערך של 3-4 SPF בלבד. לכן מומלץ ללבוש בגדים המכסים טפחיים ועשויים מאריג צפוף שאיננו מאפשר חדירת קרני שמש, וכדאי לדעת שהבד המעניק את ההגנה הטובה ביותר הוא בד הג'ינס הצפוף. כמובן שחשוב ללבוש כובע רחב שוליים אך צריך להקפיד שבכל ההיקף הוא יהיה באורך כ-10 ס"מ, כך שיגן על הפנים והעורף.

 

 

 

 

2. תרופות

"תרופות רבות הופכות אותנו ליותר רגישים לשמש", אומרת ד"ר זמיר. "מדובר בתרופות נפוצות כגון סוגים של אנטיביוטיקה (טטרהציקלין, מינוציקלין, דוקסילין), נוגדי דלקת כגון: אדוויל, אדקס ונורופן. בנוסף, תכשירים משתנים לטיפול ביתר לחץ דם, כגון פוסיד ודיזותיאזיד, תרופות לסוכרת כדוגמת גלובן, גלוקורייט ואמריל ואפילו סטטינים הנפוצים כנגד כולסטרול".

 

3. גישות יתר של כהי עור וילדים

ד"ר זמיר מציינת שגם כהי העור סובלים מסרטן העור, וכאשר הם נפגעים הסרטן אצלם אלים יותר. להורים היא ממליצה למנוע כמה שיותר חשיפה לשמש מהילדים, משום שסרטני העור נובעים בעיקר מחשיפה אינטנסיבית בילדות.

 

4. בושם

מומלץ גם לא להתבשם טרם החשיפה לשמש, כי התוצאה יכולה להיות כתמים פיגמנטרים חומים.

 

5. הגנה של מסנני קרינה

"אין צורך להשקיע כספים במסנני קרינה עם מקדמים גבוהים", סבורה ד"ר זמיר. "מקדם הגנה 30 איננו נותן פי 2 הגנה ממקדם הגנה 15, ההבדלים ביניהם שוליים. מקדם הגנה 15 מעניק הגנה בשיעור 93% מפני UVB, מקדם הגנה 30 מעניק הגנה של 97% ומקדם הגנה 50 מעלה את ההגנה באחוז נוסף בלבד ל-98%".

 

6. שיזוף במכונית ובבית

אם חשבתם שלפחות בבית או במכונית אתם מוגנים מפני השמש, אז מסתבר שגם שם צריך לשים לב. "בעוד שהזכוכיות חוסמות את מירב הקרינה מסוג UVB, הרי שהשמשות מעבירות את קרינת ה-UVAאשר גורמת להזדקנות העור ולהופעת סרטן העור", אומרת ד"ר זמיר ומדגישה כי במכונית יש לנהוג בזהירות, גם מהשמש".