מחקר חדש, שהתפרסם החודש בעלון "האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה", מעלה כי ישנה עלייה במספר הצעירים בעולם הלוקים מדי שנה באירוע מוחי.המחקר, שנערך בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת סינסנטי באוהיו וחוקרים מהאקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה, מעלה כי בין הסיבות אשר מעלות את הסיכוי לשבץ מוחי אצל צעירים בגילאי 20-54 ניתן למצוא את העלייה במחלת הסוכרת, השמנת יתר וכולסטרול גבוה בדם.

 

גם השימוש בבדיקות MRI יכול להסביר את העלייה בנתון - שכן האבחנה של אירוע מוחי פשוטה יותר כיום מבעבר.

 

עוד ב-Onlife:

 

שבץ מוחי נגרם  כשבאופן פתאומי נפסקת אספקת החמצן והדם לרקמת המוח ותאי העצב. מרגע הפגיעה מתחילה "שרשרת תגובה", שעלולה להביא לפגיעה בדיבור ובכושר ההליכה והיציבות, פגיעה בזיכרון, פגיעה בשדה הראייה ועוד. במקרה של אירוע מוחי, ישנה משמעות רבה לכמות הזמן במהלכה הופסקה אספקת החמצן והדם למוח, אשר בהתאמה עלולה להשפיע על עוצמת וסוג הפגיעה.

 

 

15,000 מקרי שבץ בישראל מדי שנה

 

בעולם המערבי, אירוע מוחי הוא הסיבה העיקרית לנכות באוכלוסייה בוגרת ומחלה זו נחשבת לגורם השלישי המביא לתמותה לאחר מחלות לב ומחלות ממאירות. בישראל לכשעצמה, מדווחים מדי שנה כ- 15,000 מקרים בממוצע של שבץ מוחי בדרגות חומרה שונות.

 

"השאלה הראשונה אשר צריכה להישאל בעקבות המחקר הזה, היא ראשית, האם זה באמת נכון?" מסביר ד"ר גל איפרגן, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי האוניברסיטאי 'סורוקה' בבאר שבע.

 

"המודעות של הציבור לשבץ מוחי עלתה מאוד בשנים האחרונות ועל כן הרבה יותר אנשים מגיעים לבתי חולים להיבדק. בנוסף, גם המודעות והיכולות האבחנתיות של הצוותים הרפואיים מאוד השתפרה בשנים האחרונות, דוגמת בדיקות סי.טי ו-MRI על כן צריך לשאול האם באמת כך, או שאנחנו היום פשוט מאבחנים יותר וגם מאבחנים יותר טוב".

 

MRI מקל את האבחון

 

מהם הגורמים לאירוע מוחי?

 

"כמו במחלות כלי דם אחרות, גם כאן אנחנו מוצאים יתר לחץ דם, סוכרת, כולסטרול גבוה ועישון כגורמים לשבץ מוחי. יש גם את המרכיב הגנטי הקיים במחלות כלי דם וכן אירוע מוחי שהיה בעבר. וגם נושא הגיל כמובן, שככל שהוא גבוה יותר מעלה את הסיכון."

 

למרות שרוב הלוקים באירוע מוחי הם עדיים מבוגרים, גם הרופאים מזהים בשטח עלייה במטופלים צעירים יותר. יש בהחלט תחושה שאנחנו רואים בשטח בבתי החולים, יותר חולים צעירים", מבהיר ד"ר איפרגן,"אצל ילדים זה נדיר הרבה יותר, אבל קורה גם כן".

 

"ההמלצות העיקריות הן מעקב אחרי שומנים וסוכר בדם וכן מעקב לחץ דם באופן כללי. אלו בדיקות שכיחות שניתן לבצע בכל קופות החולים. כמובן שהימנעות מעישון ואורח חיים בריא תמיד מומלצים. בנוסף, אם מופיעים לפתע עקמומיות של הפנים, חולשה בגפיים בצד אחד, הפרעות בדיבור יש להגיע במהירות האפשרית לבית החולים. אם יש אפשרות שלא לנהוג, זה עדיף כמובן".

 

חשוב לבצע בדיקות דם כמעקב שגרתי

 

סכנה נוספת שעומדת בפני נשים היא הגלולות למניעת הריון, שמעלות את הסיכוי למחלות כלי דם ומחלות לב. "אצל רוב הנשים הצעירות, שלא נמצאות מראש בקבוצת סיכון, העלייה בסיכון היא קטנה אבל בכל מקרה, לפני נטילת גלולות והורמונים מתייעצים עם רופא, וזו בדיוק הסיבה", מסביר ד"ר איפרגן, "לאחר התייעצות עם רופא, רוב הנשים יכולות לקחת גלולות והורמונים ללא חשש. "