אפקט העדר? מנתח בריטי מזהיר שנשים רבות עוברות ניתוח מיותר לכריתת שדיים בעקבות הניתוח בעברה אנג'לינה ג'ולי. לדברי פרופ' קנת' מוקבל מהמכון לבריאות השד בלונדון, מרביתן לא זקוקות לניתוח הזה מסיבות רפואיות.

 

אנג'לינה ג'ולי: תשכחו מהבריאות, העיקר היופי

התגובות לכריתת השדיים של אנג'לינה ג'ולי היו מעורבות

ובעיקר צבועות. הרבה נשים עוברות ניתוחי חזה בהתנדבות, 

לרוב בגלל סיבות הרבה פחות טובות

לכתבה המלאה

בחודש מאי השנה הכריזה אנג'לינה ג'ולי קבל עם ו"ניו יורק טיימס" כי החליטה לעבור ניתוח לכריתת שדיה לאחר שגילתה כי היא נושאת מוטציה של הגן BRCA1, המגבירה פי חמש את הסיכון שלה ללקות בסרטן שד. ג'ולי, מי שקטפה בהליכה כמה וכמה פעמים את התואר "האישה הסקסית בעולם", העלתה באחת את רמת המודעות לסרטן השד וסרטן השחלות, ואת המודעות לגילוי מוקדם ולטיפול מונע.

 

אולם, לצד המודעות הגוברת, החלה נהירה של נשים ברחבי העולם לבקש מהרופאים ניתוח זהה לזה שעברה ג'ולי מחשש שילקו בסרטן השד, כשחלק מהבקשות מיותרות עבורן. כעת מזהיר פרופ' מוקבל הבריטי בראיון לדיילי מייל כי ההשראה של ג'ולי מובילה נשים שאינן עונות על אותם קריטריונים לעבור ניתוח מיותר ומסוכן. הוא גם מזהיר מפני ההשלכות הפסיכולוגיות המתלוות לניתוח שכזה.

 

לדברי פרופ' מוקבל מאז מאי השנה עלה שיעור הפניות של נשים למכון לבריאות השד ב-67% בשל מה שהוא מגדיר ש"אפקט הפחד". אולם הוא מרגיע ומסביר שפחות מאחוז אחד מכלל הנשים נושא את המוטציה הגנטית הספציפית שנושאת אנג'לינה ג'ולי. "לפני שפונים לניתוח כריתת שד כפול אני ממליץ על מעקב ובדיקות סריקה (ממוגרפיה, MRI) שגרתיות, בייחוד לנשים בעלות רקע משפחתי של סרטן השד והשחלות", הוא אומר.

 

הבדיקה שבעקבותיה מיהרה ג'ולי לעבור ניתוח כריתת שדיים עומד על 1,500 פאונד בבריטניה ורוב הנשים מעדיפות לבקש ניתוח כריתה עוד לפני שעברו את הבדיקה היקרה.