אם ההורים שלך עברו את גיל 65, ודאי ראית ירידה כללית בתפקוד, אבל איך אפשר  לדעת מתי מצבם דורש ממך להתערב, לשאול, או לקחת לייעוץ וטיפול? פרופסור יצהל ברנר, מנהל המערך הגריאטרי במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא ופרופסור חבר קליני באוניברסיטת ת"א, עוזר לרכז את הסימנים העיקריים שדורשים התערבות. לגזור ולשמור.

 

עוד באון לייף:

5 תוספי מזון שאתם חייבים להכיר
ניקוי רעלים בכמה צעדים פשוטים
איך הרשתות החברתיות מעודדות אנורקסיה
5 תוספי מזון שאתם חייבים להכיר
ניקוי רעלים בכמה צעדים פשוטים

 

חשוב להבחין בשינויים בזמן. צילום: Shutterstock

 

 

הפתרון המושלם לבעיות השמיעה של ההורים

פריצת דרך טכנולוגית הולידה את מכשיר השמיעה הראשון בעולם המשמש כאוזניית בלוטות'. הפתרון האידיאלי להמשך שגרת החיים לה התרגלו הוריכם. להמשך קריאה

 

 

 

שינויים בתיאבון ובמשקל

 

שינויים בתאבון ובמשקל הם סימנים חיצוניים מובהקים המאותתים על צורך באבחון וטיפול. שינויים בתאבון יכולים לבוא לידי ביטוי הן בירידה והן בעלייה במשקל. שינויים אלה עלולים להצביע על מחלה גופנית כללית, על דיכאון קליני ואף על דמנציה (שיטיון).

 

מעקב סדיר אחר משקל יציב ואכילה מסודרת הם מהכלים החשובים ביותר שיש בשמירת הבריאות הכללית בכלל ובקרב הגיל השלישי בפרט. בנוסף לכך, כששומרים על תזונה מאוזנת ומשקל תקין, ההתמודדות במקרה של מחלות כלליות וכרוניות, תהיה יעילה וקלה יותר.

 

שינויים בעקבות נטילת תרופות

 

חשוב לשים לב לשינויים המופיעים כאשר ההורה המבוגר מתחיל ליטול תרופה חדשה. תרופה חדשה עלולה לגרום לשינויים גופניים, לעייפות ולתופעות לוואי שנראות כמו מחלה. התזמון הוא מאד חשוב במקרה כזה, הופעת שינוי בעקבות תרופה מאפשרת אבחון מהיר.

 

פרופסור ברנר מספר על מקרים שונים הממחישים את חשיבות התזמון: אדם בן 83 שחלה התדרדרות קיצונית במצבו, במהלך 3 חודשים, מאדם פעיל ומתפקד למצב של ריתוק למיטה, והתברר כי באותה תקופה החל ליטול תרופה נגד גלאוקומה (מחלה בעצב הראייה), שזו אחת מתופעות לוואי שלה. דוגמה נוספת היא של אדם מעל גיל 80 שהסתובב עם גרד מטריד מספר חודשים ופנה לכמה רופאי עור, שלא הצליחו לזהות את הסיבה. התברר שזמן קצר לפני שהחל הגרד החל ליטול תרופה לטיפול בסוכרת.

 

אגב, לא תמיד מדובר בתרופה חדש, קורה שלוקחים תרופות לאורך עשרות שנים ופתאום, בגלל שינויים אחרים שמגיעים עם הגיל, צצות תופעות לוואי שלא הופיעו קודם. באופן כללי, תופעות לוואי לתרופות שכיחות יותר במבוגרים. בקרב מבוגרים שנוטלים מספר תרופות חשוב גם לשים לב לתגובות בין תרופתיות.

 

סימנים לירידה בשמיעה

 

אנשים שסובלים מירידה בשמיעה, נוטים להגביר את קולם, הם אינם שומעים את עצמם ומשוכנעים שכך גם הסביבה. אם מבחינים שאדם מבוגר נמנע מלדבר בטלפון, לא מעוניין לדבר עם אנשים, מתמקד בלדבר עם אדם אחד ולא עם קבוצה – זה הזמן לבדיקת שמיעה.

 

הירידה בשמיעה מופיעה לרוב בגילאי 75-80 ואם לא נעזרים במכשירים מתאימים, עלולה להופיע תמונה של אדם שסובל מדיכאון או דמנציה (שיטיון). אובדן היכולת לשמוע הוא בעצם אובדן היכולת לתקשר עם הסביבה, ואלה גורמים להתבודדות וניתוק.

 

בגילאים אלה יש ירידה פיזיולוגית בעיקר בתדרים הגבוהים, באותיות השורקות. כלומר האדם מאבד את היכולת להבחין בחלק מהצלילים, לא בכולם. מה שקורה זה שמרימים את הקול ומגבירים את כל התדרים, והדבר יוצר אנטגוניזם, כי זה לא עוזר לו לשמוע. כדי להגביר את התדרים הגבוהים, חייבים להיעזר במכשירי שמיעה בדיוק כמו שנעזרים במשקפי קריאה. כיוון שמשקפי קריאה נדרשים בגיל צעיר יותר, השימוש בהם מאד מקובל.

 

שינויים ביציבות ובהליכה

 

שינויים כאלה יכולים להיות יחסית מינוריים (הליכה שמשתנה או צעדים שהופכים להיות קטנים יותר), או להתבטא בתופעות ברורות יותר) נטיה ליפול, קושי לקום לבד מהכיסא), ולפעמים אפשר לראות אדם שממש מסתגר בביתו כדי להימנע מנפילה. בכל מקרה, מדובר במצב שדורש אבחון.  

 

חוסר יציבות יכול לנבוע מבעיה בעצמות, במפרקים או במערכת העצבית. הסיבות הן מגוונות, ובחלקן גם אפשר לטפל. אבל צריך קודם לזהות את המקור. בכל מקרה, ניתן להיעזר במקל הליכה ובהליכונים שונים.

 

התמודדות עם כאבים

 

החדשות הטובות הן שהיום יש יותר מודעות וטיפול בכאב, אבל חשוב לא רק לטפל בכאב אלא גם לזהות את הגורם, ולהתעקש על כך. במידת הצורך יש לפנות לייעוץ נוסף ולא לוותר. בחלק מהמקרים הטיפול רק בכאב מוצדק, אך במקרים רבים ניתן לאתר את הגורם, לטפל בו ולשחרר את המטופל מתרופות לאורך זמן.

 

ישנם מקרים רבים בהם ניתן לשפר את איכות החיים של ההורים אם מתעקשים להבין מה הגורמים לכאב. פרופסור יצהל מספר על שני מקרים של מבוגרים עם כאבי גב , שנטלו תרופות נגד כאב לאורך זמן. אצל האחד היה גידול שפיר שהיה ניתן לטיפול ואצל האחר ציסטות קטנות שהוסרו. כשמסירים את הגורם לכאב, הכאב נעלם ואיתו הצורך בטיפול תרופתי.

 

הרי אם יש כאב שיניים לא ניקח תרופות לשיכוך כאבים לאורך שנים, אלא ניגש לרופא שיניים לטפל בגורם לכאב. אבל נראה כי לעיתים, אצל אנשים מבוגרים, לא מחפשים לעומק את הגורמים והסיבות לכאב, אבל חשוב להבין שחלק מהתרופות נגד כאב גורמות לבלבול, לעייפות ולחוסר יציבות.