עבור צופי המונדיאל, הימים הקרובים הם המכריעים והמותחים בחודש שכולו כדורגל. מחקרים מראים כי חוץ מהפקת הנאה, לצפייה במשחקים יש השפעה משמעותית על לחץ הדם ותפקוד כלי הדם והלב.
 
עוד באון לייף:
כך לדוגמא, הוכח הקשר בין עליה בשכיחות התקפי לב בקרב צופים במשחקי כדורגל. במחקר שבדק שינויים בתפקוד כלי דם ולב במהלך צפייה במשחקי גמר המונדיאל ב- 2010 בקרב 30 אוהדים בגילאים של 24-56 נמצא כי, מדדים של לחץ דם, דופק ומדדים נוספים הקשורים למערכת כלי הדם והלב, היו תקינים בשעה הראשונה לפני תחילת משחק הכדורגל. אך כאשר לצופים היה קשר אמוציונלי עם הקבוצה המשחקת - כל המדדים עלו בהתאם במהלך המשחק.
 
תפריט מונדיאל טיפוסי: בירה, פופקורן ופיצוחים. צילום: Shutterstock
 
אין ספק שההתרגשות מעלה לנו את לחץ הדם, אבל גם לכיבוד יש השפעה מכרעת. צריכה מרובה של מלח ושומן קשורה לעליה אקוטית בלחץ הדם ובהתנגדות כלי הדם ללחץ המופעל עליהם.
 
תפריט מונדיאל טיפוסי כולל לרוב פיצוחים, מגוון של חטיפים מלוחים ולרוב מאכלי ג'אנק פוד שמכילים כמויות של מלח (כ- 75% מסך צריכת המלח בתפריט היומי שלנו מצוי במזונות מעובדים). חשוב לזכור כי צריכת המלח המומלצת ביום על פי משרד הבריאות הישראלי עומדת על כ- 1,500 מ"ג נתרן ליממה וגבול הצריכה המרבית הוא כ- 2,000- 2,400  מ"ג ליממה, כמות שהיא שוות ערך לכ- 5-6 גרם מלח (כפית לערך).
 
  • חישוב על פי הערך הנמוך בטווחים 
  • רישום בתווית על פי נתוני יצרים

 

לצפות ולהנות - בלי גולים עצמיים
החישוב פשוט: 90 דקות של משחק, הרבה מאוד התרגשות ובעיקר - מלח ושומן. איך מנשנשים, נהנים ושומרים על מפלס המלח?
 
סוקרים, לא מהמרים ומרוויחים – כשאתם קונים חטיפים מומלץ להציץ בתווית, להשוות ולבחור את אילו המכילים פחות נתרן (מלח). כך למשל, סקר בריטי שפורסם לאחרונה מצא כי האסטרטגיה להפחתת צריכת המלח באוכלוסייה באמצעות סימון המלח באופן בולט על גבי האריזה עשויה לצמצם ב- 2% את צריכת המלח של האוכלוסייה. בישראל חברות המזון התגייסו באופן וולונטרי להפחית את כמות המלח במוצרים ו/או לייצר מוצרים מופחתי נתרן כמו חטיפים, גבינות ועוד. על פי המחקר גם אסטרטגיה זו יעילה ויכולה להפחית 15% בצריכת המלח. 
 
לא 'מומלחים' רק 'ממליחים' – ממליצה לקנות פיצוחים לא מומלחים או גרעיני תירס ולהכין בבית, מה שיחסוך לנו הרבה מאוד מלח שאינו בשליטתנו או לטעמנו. מחקרים מצאו שתוספת מלח להמלחה אישית למזון מוכן, במקום המלחה לפני הבישול, מקטינה את משמעותית את כמות המלח הנצרכת במזון.
 
ההתרגשות מעלה לנו את לחץ הדם, אבל גם הנשנושים. צילום: Shutterstock 
 
הכנה ביתית – הכנה ביתית של מאפים מלוחים (פשטידה, פיצה או בורקס) מאפשרת בחירת חומרי גלם דלים יותר במלח. 
 
חטיפים דלי מלח – ירקות טריים כמו גם גרגרי חומוס ואדממה מבושלים הינם משביעים, עשירים באשלגן ודלים במלח ונתרן - נוסחה מנצחת להרגעת לחץ הדם. אפשר להוסיף להם מטבלים של גבינות רזות, טחינה ואבוקדו לנשנוש.
 
אז בימים אלו, כאשר הכדורגלנים המובילים בעולם מתחרים זה בזה על זכייה במונדיאל, ואנחנו ישובים על הכורסה מול הטלוויזיה ומריעים אחרי כל גול (ויש הרבה כאלו במונדיאל הזה), בין מבט במסך לנשנוש מקערת הפיצוחים, שימו לב מה אתם מכניסים לפה.