לחטיף הריבה וחמאת הבוטנים של חברת אקסו (Exo) יש טעם די דומה לכל חטיף אנרגיה סטנדרטי. הם מתפוררים בנגיסה וניתן להרגיש רק רמז דק לטעם של המרכיב המרכזי שמצוין על האריזה, ובכל זאת - עם כל נגיסה, אוהבים את זה יותר ויותר. 
 
למעשה, ההבדל היחידי בין בר האנרגיה הזה למוצרים דומים הוא אותו מרכיב מרכזי - קמח צרצרים. "זה מאוד מזין. זה נשמר באופן טוב ואם אתה מצליח לגרום להם (לאנשים) לקחת את הביס הראשון, הם נמכרים", אומר גרג סוויץ, שייסד את החברה יחד עם שותפו לדירה, גבי לואיס שנולד בישראל וגדל בסקוטלנד.
 
מייסדי אקסו, גרג סוויץ וגבי לואיס. צילום: מתוך אתר החברה
 
חרקים הם מקור החלבונים העתידי, מסביר סוויץ. צרצרים דורשים פי 10 פחות מזון מבקר ויחס יצירת החלבון שלהם (המזון שניתן להם חלקי המזון שהם מספקים) הוא קרוב ל-1:1. ניתן לגדל דור שלם בשישה שבועות וצרצרית בודדת מייצרת כ-1,500 ביצים. 
 
מבחינה סביבתית, צרצרים מייצרים כ-80% פחות מתאן מאשר חיות חווה ואינם דורשים שדות מרעה. בתאילנד בה צריכת חרקים כמזון היא גבוהה יותר, יש כ-20 אלף חוות גידול צרצרים. בארה"ב ניתן למצוא חוות צרצרים באיידהו, שמגדלות אותם עבור חנויות לחיות מחמד וכמזון לזוחלים למיניהם. מתחם אחד יכול ליצר כ-12 מיליון צרצרים בשבוע במכלי זכוכית אופקיים המועמדים זה לצד זה. לפי סוויץ, לצרצרים יש יתרון נוסף: לא סביר שהם יוכלו להעביר מחלות מכיוון שהם כל כך שונים מאתנו מבחינה גנטית עד שקשה להאמין שגורמי מחלה כמו כולרה יוכלו לעבור בין המינים.
 
צרצרים דורשים פי 10 פחות מזון מבקר. צילום: Shutterstock
 
צרצרים הם מקור חלבון יעיל יותר, זול יותר וידידותי יותר לסביבה - אז למה לא לנסות? | 
סוויץ גם מציין כי פקטור הגועל בקיים סביב נושא החרקים, עובד לשני הכיוונים. אנשים נמשכים לחברה בגלל המוזרות, אך קיימת סכנה שהם יחשבו עליה כמשהו שעושים רק בשביל להעלות פוסט בפייסבוק. "זה יכשל אם אנשים יחשבו על זה כחידוש", הוא אומר. 
גם אם אנשים יקבלו את הטרנד החד וגם אם לא, קשה להתווכח עם הדחיפות של הצורך בשינוי בשוק המזון. אספקת המזון תצטרך להכפיל עצמה עד 2050 על מנת לעמוד בדרישה ונראה שיצירת פתרונות המבוססים על מקורות מזון חדשים היא בלתי נמנעת.
  
פרויקט החלבון הרוסי למשל, מפתח מזון עבור בקר וחזירים משאריות של גידולי חמניות. הן גדלות מהר, אנחנו מבינים אותן, והשאריות יכולות להיות מוסבות לדלק. החברה שעובדת עם מקבילה דנית, מקווה להפעיל חמישה מפעלים בשלוש השנים הקרובות.
 
 
טעם די דומה לחטיפים "רגילים", מוצרי exo. צילום: מתוך אתר החברה
 
אז מדוע אקסו לא פונה לשוק ההזנה של בעלי החיים? את החזירים הרי לא יהיה צריך לשכנע לנסות מזון חדש. אחת הסיבות היא הניסיון להימנע מכל נושא ההפצה, ולהתמקד במה שבאקסו מאמינים שהם יודעים טוב יותר - לשווק. ואכן, האתר היפה והמושקע שלהם עושה חשק להתגבר על הרתיעה הראשונית ולנסות את החטיף החדש. אם גם אתם סקרנים, תוכלו להזמין באתר חבילה של 12 חטיפים (המגיעים בארבעה טעמים שונים) במחיר של 32 דולר. בתיאבון.