אף על פי שווסת היא חלק טבעי ואינטגרלי בחייה של אישה, היא עדיין בגדר טאבו, נושא שאין מדברים עליו, עמוס מסתורין וסטיגמות. עבור נשים רבות, הופעתו של כתם אדום בולט על המכנסיים (בטעות, כמובן) בזמן מחזור היא פחות או יותר אחד הדברים המביכים ביותר בעולם. לצד המבוכה והבושה, בעיית הנגישות למוצרי היגיינה נשיים עודה נפוצה מאוד, במיוחד במדינות מתפתחות. נשים באוגנדה, למשל, מפסידות כ- 11% משנת הלימודים האקדמית בגלל המחזור שלהן, כך על פי דו"ח שהתפרסם לאחרונה.

ועוד לא אמרנו מילה אחת על כסף: נשים מוציאות כמויות בלתי נתפסות של כסף על טמפונים ותחבושות במהלך חייהן ומעשירות את כיסיהן של חברות-ענק שמייצרות מוצרי היגיינה לנשים. הגיע הזמן למהפכה.

שלוש נשים פמיניסטיות ייצרו תחתוני-פטנט בטכנולוגיה חדשנית במטרה להעלים את הצורך בטמפונים ובתחבושות. האחיות התאומות ראדה ומיקי אגרוואל וחברה שלהן אנטוניה דנבר המציאו את תחתוני THINX לספיגה עצמית.

The THINX Story from Thinx on Vimeo.

איך זה עובד? לתחתוני THINX QuadTECH יש ארבע שכבות. הראשונה היא שכבה להסרת לחות, השנייה היא שכבה אנטי-מיקרוביאלית עמידה לכתמים, השלישית היא שכבה המקבילה לפד ו"יכולה להכיל 2-6 כפיות של דם (או נוזל כחול, כי בפרסומות מסחריות למוצרי היגיינה, הדם שלנו תמיד כחול)", הרביעית והאחרונה היא שכבה שתמנע דליפה בזמן עמידה. למרבה השמחה, גם על העיצוב חשבו הנשים האלה. תחתוני הקסם מגיעים בשלושה סגנונות שונים: חוטיני, מיני ומידי. המחיר נע בין 24$ ל-34$ ליחידה. ניתן לכבס את התחתונים בכביסה קרה במכונה או בשטיפה ידנית.

הממציאות של התחתונים הייחודיים מתכננות ליצור רפורמה רחבה בעולם. "נשים בתרבות שלנו לא רוצות לדבר על הווסת שלהן כי רוב בני האדם בעולם עדיין חושבים על מחזור חודשי כעל גס ומגעיל" אומרת מיקי אגרוואל, מנכ"לית ומייסדת של THINX. "אני רוצה לשנות את השיח סביב הזמן הנורמלי ביותר של נשים בחודש – ואני לא מתכוונת לעשות את זה בשעה שהן לובשות תחתוני סבתא או פדים שמרגישים כמו חיתול".

לא רק שהמייסדות חולמות לשנות את השיח, הן גם רוצות לעזור לנשים בעולם המתפתח הסובלות מהיעדר גישה למוצרים סניטריים ומבושה בכל הקשור בווסת. THINX התחברה עם AFRIpads, עמותה באוגנדה שמייצרת ומפיצה פדים רחיצים לשימוש חוזר עבור נשים מעוטות יכולת. על כל זוג תחתונים ש-THINX מוכרת, היא תורמת ל-AFRIpads כסף שווה ערך לשבעה פדים כאלה, המאפשרות לנערות ולנשים במחזור ללכת לבית הספר ולעבודה.

THINX כבר גייסה מיליוני דולרים במימון הון-סיכון והמייסדות מתכננות לשמר את העסק שלהן כעסק אינטרנטי כפי שהוא היום כדי "לשלוט במותג שלנו, בסיפור שלנו," מסבירה אגרוואל. הן מקוות לשבש את תעשיית מוצרי היגיינה הנשית שמגלגלת מיליארדי דולרים בשנה, זו שעד עכשיו לא היו לה הרבה אלטרנטיבות. "מאז כניסתו של הטמפון לחיינו בשנת 1931, לא חל שום חידוש אמיתי בכל הנוגע לווסת", אומרת אגרוואל, "באמת הגיע הזמן".

העניין הוא שהזמן הגיע ממש מזמן. בעולם בו כבר המציאו מכשיר שישטוף עבורנו את הכלים, מכשיר שיכבס עבורנו את הבגדים, מגוון רחב של תרופות ושיקויים למחלות רבות וטכנולוגיות שמצליחות להפתיע אותנו כל פעם מחדש ביוזמה ובנועזות של הממציאים, איך קרה שאף אחד עוד לא פיצח את עניין המחזור? איך יכול להיות שנשים ב-2015 במדינות מפותחות עדיין נגררות מדי חודש לסופר לקנות ערימת תחבושות באריזות מהודרות ויקרות להחריד ונשים במדינות מתפתחות נמנעות מלצאת מהבית שלהן בזמן מחזור? איך קרה שעדיין לא הצלחנו להפחית משמעותית בנזק הסביבתי והכלכלי הכרוך בשימוש של מיליוני פדים וטמפונים שמגיעים בסופו של דבר למזבלות?

התשובה ככל הנראה לא נעוצה בכישורים, יוזמה או מוחות מבריקים במיוחד. כאלה יש לנו מספיק. הבעיה היא שיש לנו גם תאגידי-ענק עם אינטרסים מובהקים לשמר את המצב הקיים. מי יכניס כסף לחברות הללו אם נצליח להפוך את שוק מוצרי ההיגיינה לנשים למיותר ולא רלוונטי בעליל? הפתרון האוונגרדי הגיע בסופו של דבר, כמה לא מפתיע, משלוש נשים פמיניסטיות שנמאס להן מהמצב ושהצליחו לעקוף חברות בעלות שם עולמי ולשלוח אצבע משולשת למפתחי מוצר בקנה מידה בינלאומי שמחזיקים בפתרונות כבר שנים רבות אבל מחזיקים גם בחיבה עמוקה לכסף שלנו.