ריח רע מהפה, או "באשת" בשם המקצועי, זו בעיה שמוכרת לכולנו – אחרי השינה, אחרי ארוחה מלאה בשום או אפילו בלי שום סיבה העולה על הדעת. לשמחתנו, יש גם הרבה מה לעשות בנידון. "ריח רע מהפה הוא לא משהו שצריך לחיות איתו", אומרת איריס כהן, רוקחת ומנהלת סניף סופר- פארם. "זו בעיה שניתנת לפתרון, ולרוב גם מעידה על בעיות נוספות שמומלץ מאוד לפתור: בעיות חניכיים, בעיות במערכת העיכול או אפילו ריקבון בשיניים עצמן. תמיד מומלץ לפנות לרופא מומחה ולהיעזר בייעוץ מקצועי – ולעיתים מגלים שהפתרון נורא פשוט".

עוד באון לייף:

יש גם הרבה דברים פשוטים ויומיומיים שניתן לעשות כדי להקל ואף להיפטר מהריח. כהן ממליצה על  7 דרכים כאלו:

 

 

לצחצח את הלשון

ב-85% המקרים, ריח רע מהפה נובע מתגובה בין חיידקים לסוכרים למיניהם. החיידקים מצטברים במקומות שונים בחלל הפה, בין השאר גם בחלקה האחורי של הלשון, כך שחשוב להקפיד ולנקות את הלשון כולה ובייחוד את חלקה הפנימי – דבר שעשוי לסייע מאוד עם הריח. באותו אזור עלולה גם להיווצר פטריה, דבר שמומלץ לבדוק עם רופא או רוקח ובמידת הצורך להיעזר בתרופות נגד פטרת שלא דורשות מרשם.

לקחת תוסף פרוביוטיקה

במקרים רבים הריח הרע נובע מחוסר איזון במערכת העיכול, דבר שאפשר לפתור באמצעות תוספי תזונה. כמוסות פרוביוטיקה עוזרים להשיב איזון למערכת ולהיפטר מגורמים שעלולים ליצור ריח רע. ניתן להשיגם במחלקות הטבע בכל בית מרקחת.

 

ללעוס פרוסת לימון או תפוז

גם יובש בפה הוא סיבה נפוצה לריחות רעים, ויש מגוון דברים שאפשר לעשות כדי להפעיל את בלוטות הרוק ולהרטיב את חלל הפה. דרך אחת היא ללעוס פירות כמו לימונים או תפוזים – החומצה הציטרית מרעננת את חלל הפה וגם מעוררת את בלוטות הרוק.גם ספריי ליובש בפה שאפשר לרכוש בבתי המרקחת יכול לעזור.

לשטוף את הפה

לעיתים הריח הרע נובע מדלקות חניכיים, בעיה מעיקה כשלעצמה. בדלקות אלו ניתן לטפל בשמירה מוגברת על היגיינת הפה והקפדה על צחצוח השיניים, שטיפה במי פה ושימוש בחוט דנטלי. אם כל זה לא עוזר, אפשר להיעזר בשטיפות טיפוליות המכילות כלורהקסידין ומביאות לחיטוי ברמה גבוהה יותר של חלל הפה.

בבתי המרקחת תמצאו לצד שטיפות פה רגילות גם תמיסות בריכוז נמוך של כלורהקסידין, ושטיפות בריכוז גבוה של כלורהקסידין שהשימוש בהן כרוך בייעוץ עם רופא או רוקח. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם מומחה בטרם השימוש.

ללעוס פטרוזיליה, כוסברה, נענע או בזיליקום

כולנו יודעים שצבעם הירוק של עלים נובע מכלורופיל, אך מסתבר שמעבר לצבע ולפוטוסינתזה לכלורופיל יש גם יתרונות תזונתיים רבים, ובין השאר הוא חזק בניטרול ריחות. קצת נענע, פטרוזיליה, כוסברה או בזיליקום יכולים לרענן את חלל הפה ולהפיג ריחות לא רצויים. רק שימו לב שלא נשאר לכם קצת בין השיניים.

 

לאכול תפוחים וגזרים

לא לשווא מתאמצים בכל ביס וביס – מסתבר שאוכל קשה ללעיסה, כמו תפוחים, גזרים, סלרי ועוד, יכול לעזור בניקוי השיניים, ובכך לתרום להיגיינת הפה ולסלק את כל שאריות המזון המדיפות ריחות לא נעימים.

להקפיד לאכול ארוחות מסודרות

שמתם לב פעם לריח הפה של מישהו אחרי צום, נגיד ביום כיפור? זה לא מקרי. כשלא אוכלים הרבה זמן, החומציות במערכת העיכול גוברת – דבר שמייצר ריח לא טוב, בדיוק כמו בכל בוקר אחרי השינה. אז עם קצת סדר בארוחות, יחד עם הקפדה על שמירת היגיינת הפה ועזרה של מסטיק, לימון, עלה נענע או תפוח פה ושם, סביר להניח שלא תהיה לכם שום בעיה.