כולם יודעים שילדים זקוקים לתזונה מגוונת ומאוזנת, שמשחקת תפקיד מרכזי בהתפתחותם התקינה. אבל האם יש מזונות שכדאי במיוחד לתת לילדים כבר מגיל צעיר, שמכילים ריכוז גבוה במיוחד של רכיבים תזונתיים מומלצים? הרכבנו יחד עם התזונאית לימור בן חיים רשימה של עשרה מזונות מומלצים שיעשו לילדים שלכם רק טוב ושכדאי להתחיל ולהרגיל את הילדים אליהם כבר מגיל צעיר. לתזונה בריאה בגילאים הצעירים יותר יש חשיבות גם לטווח הארוך – ככל שהילדים ייחשפו למזונות בריאים בתחילת חייהם, כך יבנו הרגלי תזונה טובים ובריאים שילוו אותם כל החיים.

איך הצלחתי לגרום לבנות שלי להתמכר לבריאות 

וידוי אמיץ: אני לא מרבה לקנות לבנותיי מיצים ומשקאות ממותקים. מן נוהג כזה שהכנסתי לביתי ואני מנסה לשמור עליו ככל יכולותי. יחד עם זאת, אני תמיד מחפשת את החידוש שיוכל לספק להן את הריגוש שהן מחפשות - ולי, מעט נחת.

אני חייבת לציין שכשקניתי את המוצר בכלל לא חשבתי עליהן, לא חשבתי שזה משקה שיכול להיות מושך בעיני בנותי. הרעיון לטעום לראשונה את המיץ היה של שתיהן, אז זרמתי עם הבקשה, והתגובה שלהן הפתיעה אותי מאוד, בטעימה ראשונה קיבלתי תגובה של "שיואו אמא ממש טעים".

רוצים להמשיך לקרוא? לחצו כאן >>

 

חשוב שחשיפה ראשונית למזונות חדשים תעשה בהדרגה, במיוחד אצל תינוקות, על מנת לבחון תגובות אלרגיות. כמו כן, בן חיים מדגישה שחשוב להגיש לילדים את הטעמים החדשים והבריאים עם מנה גדושה של סבלנות והתמדה. "מחקרים מראים כי כדי לגרום לילד להתרגל לטעמו של מזון חדש יש לחזור ולנסות, לא פעם ולא פעמיים אלא לפחות שבע פעמים. אם אנו כהורים נישבר ונפסיק אחרי הפעם השלישית, נפסיד את הנאת הילד מכל המזונות המופלאים והבריאים שמוצעים כאן". אלו המאכלים המומלצים:

עגבנייה

העגבנייה היא מקור מצוין לוויטמין סי ועשירה בסיבים תזונתיים ובנוגדי חימצון כמו ליקופן. בן חיים מסבירה שמבין הירקות השונים, קל במיוחד לחבב את העגבנייה על הילדים – "היא אדומה, וילדים נמשכים למזון צבעוני, והיא מתקתקה, כך שילדים אוהבים את טעמה. בנוסף, העגבנייה זמינה כל השנה והיא נשמרת היטב גם ללא קירור, כך שאפשר להכניס כמה עגבניות שרי לקופסת האוכל שהילדים לוקחים איתם לבית הספר או לגן".

היא ממליצה להתחיל עם עגבניות שרי, שהטעם שלהן מתקתק ושאפשר להציע לפעוטות כאוכל אצבעות. אפשר להניח את העגבנייה גם על שיפוד, כמו סוכריה על מקל, וכמובן להכין רוטבי עגבניות ביתיים העשויים מעגבניות טריות, שמרבית הילדים אוהבים.

עגבניות ילדים

ברוקולי

אם יש ירק אחד שממש לא כדאי לוותר עליו זהו הברוקולי, העשיר בוויטמין איי (בטא קרוטן), חומצה פולית וסידן. נכון, יש ילדים שמעקמים את האף למראה ברוקולי, אבל יש הרבה ילדים שמאוד אוהבים את טעמו המעט מריר. אם הילדים שלכם נמנים על הקבוצה הראשונה, כדאי לנסות להציע להם ברוקולי בפשטידות או במאפינס, לסדר את הברוקולי על הצלחת כמו עצים ביער ולהגיש את הברוקולי עם מטבלים טעימים כמו מטבל גבינה או טחינה, וכך אולי להמיר אותם לבני הקבוצה השניה.

מי אמר שילדים לא אוהבים ברוקולי?

חמוציות

החמוציות, כמו כל פירות היער, מכילות נוגדי חמצון שלהם השפעה מיטיבה על המוח, על הלב ועל כלי הדם. בן חיים, התזונאית של חברת אושן ספריי, מציינת שלחמוציות יש בונוס מיוחד: יש בהן רכיבים ייחודיים בעלי השפעה על מניעת התרבותם של וירוסים וחיידקים. הן יעילות במיוחד בדלקות על בסיס זיהום חיידקי בדרכי השתן, בדרכי העיכול ובכלל. את החמוציות אפשר להציע לילדים כנשנוש בריא, או במיץ חמוציות, אשר מומלץ במיוחד למי שנוטה לסבול מדלקות בדרכי השתן – אבל ממש לא רק וטעים לכולם.

חמוציות - להרגיל את הילדים לאכול מגיל צעיר

יוגורט

יוגורט הוא מאכל נהדר לילדים הודות לכמות גבוהה של חלבון וסידן – שחשובים במיוחד בגיל צעיר, כמו גם חיידקים פרוביוטיים – שחשובים לתפקוד ולבריאות מערכת העיכול. יחסית למוצרי חלב אחרים, היוגורט מכיל כמות קטנה יחסית של לקטוז ולכן הוא קל יותר לעיכול. בן חיים ממליצה כבר מההתחלה להרגיל את הילדים ליוגורט חלק ונטול תוספות, אבל אם הם מתקשים להתרגל לטעמו החמצמץ ניתן להוסיף לו חתיכות פרי, להמתיק אותו בדבש (רק לפעוטות שעברו את גיל שנה) או בסילאן ואף לשלבו במאפים ובפשטידות. רעיון נוסף, האהוב במיוחד בימי הקיץ החמים – להכין עם הילדים שלגונים ביתיים של פרי ויוגורט.

יוגורט - להרגיל את הילדים לאכול מגיל צעיר

דגנים מלאים וקמח מלא

לא כל הילדים אוהבים את טעמם של הדגנים המלאים, אבל אפשר לנסות לשלב בתפריט בהדרגה דגנים מלאים שטעמם פחות דומיננטי, כמו קוסקוס מלא, או להכין מנות חצי חצי, כמו אורז שחלקו מלא וחלקו לבן, כדי להרגיל את הילדים לטעם. ובהחלט כדאי: הדגנים המלאים מכילים את כל חלקי הגרעין, הם עשירים בסיבים תזונתיים ויש בהם יותר ויטמינים ומינרלים אשר נשמרים בקליפת הגרעין. בן חיים מסבירה שגם הצבע החום של הדגנים המלאים פחות אטרקטיבי לילדים, אבל אם מציעים להם מאכלים משולבי דגנים מלאים שצבעם חום ממילא, הם לא ירגישו בכך. למשל פנקייק, שממילא משחים ומזהיב במחבת, זוכה להצלחה גדולה אצל מרבית הילדים גם כשהוא עשוי מקמח מלא.

דגנים מלאים - להרגיל את הילדים לאכול מגיל צעיר

שיבולת שועל

מבין הדגנים ראוי במיוחד לציין את שיבולת השועל, אשר מורידה את רמות הסוכר והכולסטרול בדם, מסייעת לתהליך העיכול ותורמת גם לשינה טובה הודות לחומצת האמינו-טריפטופן המצויה בה. אחד מהיתרונות הבולטים של שיבולת השועל הוא שהיא דגן מלא שילדים יותר אוהבים: אפשר להכין משיבולת השועל דייסה, לשלב אותה במאפים ובקציצות במקום פרורי לחם ולהכין ממנה עוגיות טעימות.

שיבולת שועל - אפשר להכין עוגיות טעימות שכל ילד יאהב

ביצים

יותר קל מחביתה לארוחת ערב אין, אז עשינו לכם חיים קלים. הביצים הן רכיב חשוב בתזונת הילדים בשל תכולת החלבון הגבוהה שבהן, לצד רכיבים נוספים כמו אבץ, ניאצין, ויטמין בי 12 ואף כולין – חומר שמשחק תפקיד חשוב בהתפתחות המוח. מרבית הילדים ישמחו לאכול חביתה או ביצה קשה, אבל יש גם ילדים סרבני ביצים ולהם מומלץ לשלב את הביצים, בפשטידות, מאפינס וקציצות.

ביצים

קטניות

משפחת הקטניות כוללת בין היתר את העדשים, החומוס, השעועית והמש, וכולם נחשבים למזון נהדר ובריא. הקטניות הן חלבון צמחי, הן אינן מכילות שומן, יש בהן סידן וברזל וגם סיבים שמשפיעים על השובע, על פעילות מערכת העיכול ועל רמת הסוכר בדם. אפשר להציע לילדים מג'דרה עם עדשים בכמה צבעים, כשהצבעוניות של המנה מושכת אותם. גם חומוס ופלאפל הם מקור טוב לקטניות (מוטב להכין חומוס ביתי ולא לקנות חומוס תעשייתי). אפילו פנקייק אפשר להכין מקמח חומוס, ותופתעו לגלות שילדים רבים אוהבים נבטוטי מש ואוכלים אותם בתור חטיף.

קטניות - מומלץ להתחיל בגיל צעיר

דגים

הורים רבים מוותרים על להגיש דגים לילדים מתוך סברה שהם לא אוהבים את טעמם, אבל יש כמה סיבות טובות להתעקש ולנסות לשלב אותם בתפריט: הדגים הם מקור מצוין לחלבון איכותי, לוויטמינים כמו B-12 למינרלים חשובים כמו סידן ואבץ. מומלץ להציע לילדים דגי ים צפוני כמו סלמון, סרדינים וטונה, העשירים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 החשובות לתפקוד הלב, המוח ומערכת העצבים וקשורות בשיפור הזיכרון, הריכוז ותהליכי למידה. יש להקפיד להגיש לילדים דגים ללא עצמות, כשטונה מקופסה וקציצות דגים הן אפשרויות טובות שמרביתם יחבבו.

דגים - אפשר להתחיל בגיל צעיר ואף מומלץ

שומשום וטחינה

זרעוני השומשום מכילים שומנים טובים ועשירים בסידן. בשל תכולת השומן הגבוהה שלהם, מומלץ לשלב אותם בתפריט של ילדים שלא עולים מספיק במשקל. יש המון דברים טעימים ומזינים שניתן לעשות עם טחינה ושומשום, והם לא כוללים רק את המטבל הידוע בתוך מנת הפלאפל: אפשר להכין מהטחינה עוגיות טעימות ובריאות, לערבב אותה עם סילאן וליצור ממרח חלבה, להכין מזרעוני שומשום ושיבולת שועל חטיפי אנרגיה ביתיים ועוד ועוד.

עוגיות שומשום טעימות שאף ילד לא יסרב להן