במציאות בה תוחלת החיים במגמת עליה, הולך ומתגבש לו "דור הסנדוויץ' ", אנשים בני 50 בממוצע, שמוצאים את עצמם מטפלים ותומכים בהוריהם המזדקנים, בעוד שילדיהם עדיין גרים בבית, וזקוקים גם הם לתמיכתם. עפ"י נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 2/3 מדור הסנדוויץ' הן נשים, שסוחבות את הכול ואת כולם על הכתפיים שלהן ורק מקוות לשרוד כמה שיותר.

עוד באון לייף:

בואי, יש לך עוד עבודה

בין אם נרצה או לא, לרובנו יש סיכוי גדול מאוד להפוך לחלק מ"דור הסנדוויץ' " ולהתמודד עם הקשיים שבמעמד זה, במיוחד אם את אישה. לדברי פרופ' דפנה הקר, מהתכנית ללימודי נשים ומגדר - הפקולטה למשפטים אוניברסיטת תל אביב, יש סיבה

 

את אמא שלי, אני אהיה כאן בשבילך לעד

 

באותו לילה לא הצלחתי להרדם, המחשבות לא הפסיקו לרוץ.. בשלב הזה החלטתי שלעולם לא אשאיר אותה לבד או אתן לה להרגיש שמשהו אצלה לא בסדר

לטור המלא>>

 

 

 

טובה לכך  שחלק הארי של דור הסנדוויץ' הוא דווקא נשים: "בעידן שלנו, מה שמהפכת השוויון עשתה זה להוציא את הנשים לשוק עבודה, אבל אף תנועה חברתית לא גרמה לגברים לבוא ולעזור בבית. בעוד ששיעור השתתפות הנשים בתעסוקה עלה באופן מהפכני, שיעור השתתפות הגברים במטלות הבית לא השתנה כמעט". נשים שיש להן ילדים, אומרת הקר, עושות "דאבל שיפט"  (משמרת כפולה): מסיימות משמרת ראשונה בעבודה, באות הביתה ומתחילות את השנייה בטיפול ודאגה לילדים שבבית. רבות מהן מוסיפות על כך את המשמרת השלישית – אחרי הקריירה, הילדים והבעל, הן מגיעות לטפל גם בהורים המזדקנים שלהן,  או של בני הזוג. "אנחנו חיות במציאות שבה אותה אישה יכולה לתמוך בילדה סטודנטית שעדיין נמצאת בבית בגלל יוקר המחיה, תעזור בגידול נכד בן חצי שנה, ותטפל באבא עם דמנציה ואמא סעודית. זו המציאות של הנשים כאן" אומרת הקר ומדגישה שגם במקרים בהם יש מטפל/ת מטעם המדינה, הנשים הן לרוב אלה שעושות את העבודות השקופות כמו סידורים, תיאומים, ביטוחים, קביעת תורים ועוד.

לטפל בהורים המזדקנים שלנו

ד"ר דפנה הלפרין, גרנטולוגית ומחוקרות הזקנה הבולטות בארץ, טוענת שבאופן טבעי, בכל הקשור לטיפול בהורים, ישנן ציפיות גבוהות מהנשים, וגם לנשים עצמן יש נטייה להיכנס לתפקיד הזה ולמקום של אחריות טיפולית. "גברים, במקרים רבים, מטפלים בדרך אינסטרומנטלית וקונקרטית יותר -  קניות, הסעות, סידורים, בעוד שהנשים מבצעות גם את החלק הזה וגם מעורבות רגשית ואמונות על הטיפול האישי בהורים, התמיכה וההיבט הרגשי". תחושת המחויבות של נשים היא חזקה יותר, ובאופן טבעי לרב הן רגישות יותר לרגשותיהם וצרכיהם של ההורים, וזה הרי אותו הדבר גם בגידול הילדים, היא מוסיפה.

הסינדול המשולש של הנשים

רוב הנשים שהגיעו לשלב התובעני הזה בחייהן, נוטות לשים את צרכיהן האישיים בתחתית סדר העדיפויות, מדווחות על צמצום פעילויות פנאי וקשרים חברתיים, ואף פגיעה בתפקוד התעסוקתי שלהן. הלפרין מדגישה כי כמות הסטרס אצל נשות "דור הסנדוויץ'", הולכת וגוברת ככל שהיא מעמיסה על עצמה יותר אחריות. במצב הזה הן נתקלות יותר ויותר במצבי קונפליקט חסרי פתרון – והתוצאה: לחץ ולעתים גם מצוקה נפשית של ממש. "גם מבחינה בריאותית, "נשות הסנדוויץ' " שמות עצמן במקום האחרון בסדר העדיפות. הן ייקחו קודם את ההורים לבדיקה ורק אח"כ, אם בכלל, הן ילכו לבדוק את עצמן" , היא מוסיפה.

לטפל בהורים שלנו

להעמיד את הזוגיות במבחן

גם מערכת היחסים הזוגית עלולה להיפגע בשל חוסר הזמן והתשישות. לדברי ד"ר עירית רגב, גרונטולוגית ועובדת סוציאלית במקצועה, היעדרה של האישה מהבית בתדירות גבוהה, עלול לגרום לתחושת הזנחה אצל בן הזוג, שהופך למתוסכל וממורמר. מנגד, ישנם גם מקרים בהם התקופה האינטנסיבית הזו דווקא מקרבת בין בני הזוג: "בחקר שעשיתי בעניין ב-2007 הוכיח, כי במקרים בהם יש תמיכה מבן הזוג שעוזר בטיפול באופן ישיר או עקיף, דואג למטלות הבית ומוריד מהאישה משימות, הזוגיות הופכת לטובה יותר. כך שיש גם צדדים חיוביים למצב", היא מסכמת.

ממשיכים לעזור להורים שלנו>>