בזמן שיש אנשים שיוצאים לריצת בוקר בשביל הכיף ואנשים שמתאמנים למרתונים, ישנם כאלה שריצה יכולה להיות גורם מסייע עבורם בכל מה שנוגע להתמודדות עם לחצים, פחדים וחרדות ברמות שונות. אנשים שרצים באופן עקבי חווים מצבי דיכאון בשכיחות נמוכה יחסית לאוכלוסייה, ודרך ההתמודדות שלהם עם קשיים וטראומות שונות יעילה יותר באופן יחסי. גם מי שלא רץ באופן קבוע, יכול למצוא באימון מסוג זה כלי מצוין להתמודדות עם טראומות.

 

עוד באון לייף:

 

"הבעיה מתחילה ביכולת לאמץ את הריצה כחלק מאורח החיים. יש המצליחים לעשות זאת ללא עזרה חיצונית, אך במקרים רבים ייעוץ מנטאלי והכוונה מקצועית נחוצים, ממש כמו במקרה של שימוש בתרופות נוגדות דכאון", אומרת ד"ר אורבך, פסיכולוגית ספורט וראש תחום קידום בריאות ממכון וינגייט. 

 

גם מי שלא רץ באופן קבוע, ימצא בה כלי מצוין להתמודדות עם טראומות. צילום: Shutterstock

 

 

-כתבה פרסומית-

 

רוצה אימון כושר מוצלח? מה הם 9 הדברים שאת חייבת לעשות לפני אימון? לכתבה המלאה

 

 

 

ד?ר אורבך מוסיפה וטוענת שגם ביטחון עצמי הוא אחת המיומנויות החשובות שעוזרות בהתמודדות עם פחדים. במילים אחרות, ברגע שמישהו מאמין שהוא יכול לעמוד ביעדים שהציב לעצמו ועושה את זה בהצלחה, הביטחון העצמי שלו גובר וגם כל ההתמודדות שלו עם מצבי משבר משתפרת. את זה אפשר להשיג בקלות ע"י ריצה, כל עוד מקפידים על התאמת התוכנית הנכונה".

 

למה דווקא ריצה? אחת הסברות טוענות שמדובר בספורט עם "הילה" חברתית. למרות המיומנות הטכנית הפשוטה יחסית הנדרשת מהגוף בעת האימון, לעומת התעמלות קרקע, אירובי, ריקוד וכיו"צ, מי שמתמיד בריצה לרוב נחשב כ"ספורטאי".

 

הקשבתי לעצמי לשם שינוי

עבור רמי יולזרי, 46, יזם ומוביל קבוצות ריצה לנפגעי פוסט טראומה, הריצה היא הרבה מעבר לתחביב או מקצוע, היא בפועל דרך חיים. "לפני 6 שנים גיליתי את משבר גיל 40? מספר יולזרי. ?שקלתי 130 ק"ג והתחלתי לרוץ. תוך שנה כבר רצתי מרתון?.  במקביל לריצות, יולזרי לקה בהתקפי חרדה ופלאשבקים ממלחמת לבנון השנייה. הפסיכיאטרית שטיפלה בו הציעה לו להפסיק לרוץ: "אם הפעולה מעוררת את הבעיה אז צריך להפסיק אותה", היא אמרה.

 

מצויד בנעלי ריצה משובחות ובמוטיבציה גבוהה, יולזרי החליט שאינו מתכוון לוותר על היעד המיוחל. "למדתי להתמודד עם התופעה. הקשבתי לעצמי לשם שינוי, לא נתתי להתקפים לעצור את הריצה שלי, מבחינתי להמשיך לרוץ היה להמשיך לחיות. פשוט כך.?

 

לא נתתי להתקפים לעצור אותי. צילום: Shutterstock

 

אחרי המרתון הראשון יולזרי חשב שאם זה עזר לו, אין סיבה שזה לא יעזור לאחרים. מפה נולד הרעיון להקים קבוצת ריצה לאנשים שסובלים מבעיה דומה.

 

"בשונה מקבוצת תמיכה רגילה, כאן אין שיחות מעיקות או מסלול שחייבים לעבור?, אומר יולזרי. בקבוצת הריצה שלו, כל אחד עובד בקצב שמתאים לו ומדבר על מה שמתאים לו. יש מסגרת, יש הרגשת שייכות, התחושה הכללית משתפרת, יוצאים מהבית, פוגשים אנשים שמתמודדים עם דברים דומים והכל במסגרת תומכת, אוהבת ומבינה". 

 

רצים לדרך חדשה

איך מתחילים בכלל? "השינוי חייב להתחיל מבפנים", אומרת אורבך. ?כמו בכל דבר, צריך להחליט שרוצים, ומשם הדרך קלה יותר?. השילוב בין רצון לבין תכנית פעולה מתאימה הוא שילוב מנצח בדרך לשינוי. חשוב לבנות את תכנית הפעולה בהתאם למטרות, ליכולות, לצרכים ולאילוצים של המתאמן. המטרות יכולות להיות מגוונות: הפחתת לחץ, ירידה במשקל, מראה חיצוני, אספקט בריאותי ומצב נפשי. על פי המטרה והיעדים, ניתן לבנות ביחד עם המתאמן תכנית אימונים המתאימה לו באופן אישי. הצלחת התכנית וסיגול הריצה בחיי היומיום, מעלה את הביטחון העצמי של המתאמן, תורמת ליכולתו לנתח מצבים בצורה חיובית, ומובילה אותו לאורח חיים בריא, מהנה, ומספק.