אני מאמינה גדולה בגיוון ובאיזון באוכל, במיוחד בכל הנוגע לילדים שלי. אנשים חושבים שאם הם אוכלים בצהריים פסטה ברוטב בולונז ובערב קציצות ברוטב עגבניות אז הם גיווני את התזונה שלהם, אבל בעצם הם אכלו את אותו דבר.

 

אבל אתם כבר קצת מכירים אותי, ובטח יודעים שעל התזונה של הילדים שלי אני ממש לא מתפשרת ולא מוותרת. אני נוסעת כל יום 20 דקות הלוך ו-20 דקות חזור לגן של הבת הגדולה שלי, בת 3.5, רק כי לא מצאתי בקרבת הבית גן שבו האוכל מספיק טוב ומאוזן לטעמי.

 

אז הבת שלי אוכלת בגן, אבל לעומת זאת הבן שלי, בן שנה, נוסע מדי בוקר למטפלת עם צידה לדרך. אני דואגת לו לארוחת עשר ולארוחת צהריים, מה שמחייב אותי להיות תמיד עם אצבע על הדופק ועם מקרר די מלא. משימה לא קלה בכלל, כפי שכבר הבנתם משיטת mix & match שאותה פיתחתי ("איך להיערך לארוחה מהירה מראש").

 

הבוקר עמדתי מול המקרר ובחנתי את האופציות שמולי. התלבטתי בין אורז מלא לפסטה מלאה, בסוף החלטתי ללכת על אורז מלא, עם דג סלמון וירקות אפויים לצהריים עבור הפעוט. את הפסטה החלטתי לשמור לארוחת הערב של כל המשפחה. שמחה ומאושרת התחלתי את היום, אבל קצת אחרי שנפרדתי ממנו לשלום, התחלתי להרהר בעניין.

 

נזכרתי שהפסטה שהשארתי בבית לארוחת הערב עשויה בעצם מאורז מלא. הצורה אמנם שונה, כך שיש גיוון קולינרי, אבל אין גיוון תזונתי. קצת התבאסתי שהבן שלי יאכל את אותה גברת בשינוי אדרת גם בצהריים ובערב. קורה לי גם שבתי הגדולה חוזרת מהגן ואני מתחקרת אותה מה היא אכלה בגן ומגלה שהיא אכלה בדיוק את מה שהכנתי לארוחת הערב, כי הרי הכינותי מראש.

 

 

מיומנה של אישה מודרנית

זו מיטל - תל אביבית במרוץ נגד החיים. לומדת, עובדת ומבלה כשאפשר

היכנסו לגלות כיצד היא מצליחה לתמרן בין אילוצי היום יום ולשמור על איזון

 

 

 

 

אז כדי שלא נטעה בעניין הגיוון, בואו נשים דברים על השולחן: חביתה וביצה קשה הם גיוון קולינרי אבל לא תזונתי. זה הדין גם לגבי פסטה ופתיתים, עגבניות ברוטב עגבניות ורוטב בולונז וכך הלאה. הבנתם את הרעיון. לא כדאי להיבדק לאותו הרכב גם בצהריים וגם בערב, אפילו אם מדובר בסלט. אצל רוב האנשים סלט כולל עגבנייה, מלפפון ופלפל אדום, לפעמים מוסיפים גזר או בצל. אבל אני חושבת שאפשר לאכול בכל פעם סלט אחר ולא לחזור שוב ושוב על הבסיס של עגבנייה-מלפפון. אפשר לשלב סלק, כרוב, עלים (חסה, רוקט, עלי בייבי, מנגולד, תרד) ועוד ועוד.

 

גם בתחום הפירות יש מקום לגיוון. נכון שהחורף מכתיב לנו בעיקר פירות הדר ואת הפירות הרב-שנתיים דוגמת בננה ותפוח, אבל יש בכל זאת מקום לגיוון בכל עונה. יש תותים בחורף, שסק ופפאיה באביב, ובקיץ - חגיגה שלמה של פירות כמו אבטיח, מלון, שזיפים, אפרסקים, ענבים, משמשים. יש פירות שהעונה שלהם קצרה ויש כאלו שנשארים איתנו חודשים ארוכים.

 

גם בתחום החלבונים יש הרבה מקום לגיוון. אם אתם אוכלים בשר, אז אפשר להכין בכל יום משהו אחר - בשר בקר, עוף, הודו, דג ולהשאיר יום אחד או שניים לשילוב של דגנים וקטניות. בשילובים של דגנים וקטניות כבר סיכמנו שהשמים הם הגבול...

 

תאמינו או לא, גם בלחם, מרכיב מרכזי בתפריט היומי של רוב האנשים, אפשר לגוון ולא לקנות שוב ושוב את אותה כיכר לחם משעממת. אני מציעה לקנות פעם לחם מקמח מלא, פעם לחם משיפון, פעם לחם מקמח כוסמין (אמנם זו חיטה אך מופחתת גלוטן) וכדומה.

 

ובלי שני מתכונים קלילים ומגוונים אי אפשר לסיים, אז הנה:

 

קולרבי \ שומר אפויים

רוב האנשים חושבים על תפוחי אדמה אפויים בקטגוריה של ירקות אפויים, או מקסימום על בטטות. זה שיא הגיוון מבחינתם. נכון שכולם אוהבים תפוחי אדמה אפויים, אבל מה לגבי הגיוון? אני מציעה ללכת על קולרבי אפוי.

 

המצרכים:

4-3 קולרבי \ שומר

מלח

שמן זית

 

ההכנה:

חותכים את הקולרבי \ שומר הקלופים לקוביות קטנות, מוסיפים שמן זית ומלח ואופים בתנור.

 

 

לא תאמינו איך כולם מתענגים על זה, ויש לי הוכחות מהשטח: לפני כמה ימים הדגמתי ביריד בגני התערוכה איך לאפות קולרבי וחילקתי לעוברים ולשבים. כולם התענגו וליקקו את האצבעות, ויש כאלו שבהתחלה לא האמינו שמדובר בכלל בקולרבי, ירק שהם בדרך כלל לא מכניסים בכלל למטבח.

 

למתקדמים אני ממליצה להכין סיידר תפוחים ושומר. מה שקראתם. אני מבשלת תרכיז תפוחים עם פיסות שומר ומים, שותה בכיף ואפילו אוכלת את פיסות השומר המתוקות. טעים.

 

סלט גזר, סלק וסלרי

כדי לגוון את גזרת הסלטים, אני ממליצה על סלט צבעוני ובריא, שגם נשמר במקרר כמה ימים.

 

המצרכים:

3-2 גזרים קלופים

סלק גדול או שניים בינוניים

2 גבעולי סלרי עם העלים

שני גבעולי בצל ירוק

 

לרוטב:

חצי כפית חרדל, כפית דבש, שן שום קצוצה דק, שמן זית, מיץ לימון, מלח ופלפל.

 

ההכנה:

זה מתכון מהיר במיוחד למי שיש לו מעבד מזון עם להב פומפייה. מגררים במעבד את הגזרים והסלקים. קוצצים 2 גבעולי סלרי ושני גבעולי בצק ירוק. מערבבים עם מרכיבי הרוטב.

לפני ההגשה אפשר לפזר אגוזי מלך קצוצים (קלויים או לא, לפי טעמכם). אם נשאר סלט מהארוחה שומרים למחרת, והטעם אפילו משתפר למחרת.