"כינוי החיבה שלי בבית הספר היה נערת הכרישים, מכיוון שכל הילדים סביבי ידעו שאני אוהבת כרישים. כשגדלתי, מישהו מהעיירה שבה גדלתי כינה אותי כך בצחוק יום אחד, למחרת הכינוי וזה הופיע בעיתון מקומי ומאז הוא דבק בי. מעולם לא פחדתי מכרישים, תמיד אהבתי אותם ואני מוכנה לסכן את חיי עבורם", אומרת מדיסון סטיוארט בתחילת הסרט התיעודי על חייה ופועלה (Shark Girl) ששודר לפני כמה שבועות באוסטרליה וב

כבר מגיל צעיר מאוד ידעה סטוארט מה תרצה לעשות בחייה: להציל את אוכלוסיית הכרישים מפני בני האדם, שדגים אותם בכמויות עצומות ובאופן לא חוקי, לעורר מודעות בקרב הציבור ועל הדרך גם לשבור את המיתוסים אודותיהם. "אני מונעת בידי התשוקה לשנות, להשיג כמה ניצחונות קטנים ובידי האהבה לכרישים ולטבע. אני לא מונעת משנאה או מכעס כלפי האנשים שהורסים את הטבע, אלא מהאהבה לאותם דברים שנהרסים", סיפרה סטוארט לקראת שידור הבכורה של סרטה. "אני מבינה שאדם אחד יכול לעורר שינוי. אם אצליח לעורר מודעות אצל אדם אחד ביום – השגתי את מטרתי".

מתוך הסרט shark girl

מי צריך בי"ס כשיש כרישים?

היא מספרת כי מאז ומתמיד הוקסמה מחיות הטרף האלה. "אין לי מושג מתי בדיוק התחלתי לאהוב כרישים. אמא שלי טוענת שבגיל 4 בחרתי בדג זהב, מכיוון שהוא נראה לי כמו כריש. אבא שלי הכיר לי את האוקיינוס באמצעות ספרים, סרטי תעודה וצלילה. ואולם רק הכרישים הקסימו אותי לחלוטין, מכיוון ששום חיה אחרת לא מעוררת כזה פחד עמוק באנשים. תמיד הייתי מעט שונה וחלק ממני אוהב מפלצות. ביום ההולדת ה-12 שלי צללתי עם כרישים בביירון ביי (אוסטרליה) וזה היה מדהים".

בגיל 14 פרשה סטוארט מבית הספר כדי להקדיש את חייה להצלת החיה האהובה עליה. "הבנתי שכרישים נהפכו למטרה עיקרית. צדים אותם בשביל הבשר והסנפירים שלהם. לא יכולתי להתעלם מזה. ציד כרישים בריף האלמוגים הגדול (GREAT BARRIER REEF) הוא לא חוקי, אך מדי שנה נלקחים 600 טונות של כרישים מהים ו-80% מהם מגיעים מהשמורה המוגנת. הממשלה מאשרת זאת, על אף שזה לא חוקי".

סטוארט לא מתחרטת על כך שעזבה את בית הספר בגיל 14. "אמנם בחרתי בדרך קשה ולעתים בודדה, והקרבתי הרבה מילדותי לשם כך, אבל זו היתה הדרך היחידה שבה יכולתי לשלב את התשוקה שלי עם חינוך. אני מאמינה שחלק גדול מידיעת העולם נמנע מאתנו בבית הספר ושאנחנו לא צריכים לקבל או להסכים כל דבר שמלמדים אותנו שם. בזכות שעות הצלילה הרבות למדתי להסתכל על כרישים באופן אחר, נהפכתי לטבעונית וכיום הידע הרב שצברתי בים מאפשר לי לאתגר אנשים, חוקים ואת הממשלה.

"עזיבת בית הספר היתה הדבר הטוב ביותר שקרה לי. ידעתי מה ארצה לעשות בחיי, ועזיבת בית הספר איפשרה לזה לקרות. אשמח להמשיך ללמוד, אבל ישיבה באוניברסיטה בזמן שאני יכולה ללמוד מקרוב על החיות שאני אוהבת נראית לי כמו בזבוז זמן, שהיה יכול להיות מוקדש לעזרה לכרישים. יש אנשים שבנויים למחקר וזה נהדר, אבל אני רוצה להיות האדם שלוקח את הממצאים שלהם לציבור ומתחיל לפעול".

האנושות מחפשת מפלצות

אחת הבעיות העיקריות בשמירה על כרישים כיום, היא לדבריה העובדה שאין כל לחץ חברתי להגן עליהם. "אנשים לא מודעים למה שקורה מתחת לפני המים. הם הולכים לראות את הריף ולא מודעים לכך שמתרחש בו טבח אכזרי של כרישים מדי יום".

הכרישים נחשבים לטורפי העל בהיררכיית האוקיינוסים, אבל למעשה האויב הכי אכזר שלהם הוא האדם, שהפחית את אוכלוסייתם משמעותית באמצעות דיג, חוקי ולא חוקי. "כרישים הם החיה הכי לא מובנת שיש, עד כדי כך שזה תורם לטבח שלהם. אנשים רוצים שיחוסלו. אני חושבת שהרבה מכך טמון במידע לא נכון שמגיע מאמצעי התקשורת, אבל גם מפני שאנשים לא יכולים לראות אותם במו עיניהם ולגלות את האמת עליהם.

"כרישים הם ממש לא מה שאתם חושבים. אני ורבים שכמותי מבלים שעות במים עם כרישים גדולים ומאכילים אותם בקביעות מבלי לחוש סכנה. לא בכדי הם משמשים כטורפי על: הם חיוניים לאוקיינוסים שלנו. נוכחנו לדעת כי בעבר הכחדת הכרישים גרמה להתמוטטות המערכת האקולוגית שבה נמצאו. הם באמת הבוסים של האוקיינוסים. יש מיתוסים רבים לא נכונים: רובנו חושבים שכרישים רואים אדם ומיד ירצו לתקוף, אבל למעשה הם פוחדים מאנשים. כשהם רואים צוללנים הם מסתובבים ובורחים. הם גם לא נמשכים לדם של אנשים כפי שנהוג לחשוב. עובדה: נחתכתי בידי מאלמוג ואף כריש לא התקרב אלי".

מתוך הסרט Shart Girl - קאופמן הפקות

סטוארט היתה רוצה שהצופים של הסרט התיעודי ירגישו בדיוק את מה שהיא חשה כשנכנסה למים לראשונה כילדה והביטה בכרישים מקרוב, ואז גילתה שהם נטבחים בדיג לא חוקי. "אני רוצה שהם ייקחו את התחושה הזו וישתמשו בה כדי לסייע לכרישים. כל אחד יכול לעזור להם: אל תאכלו אותם, הילחמו בתקשורת, שלחו מכתב - כל פעולה קטנה תיחשב לעזרה גדולה עבור החיה שהתעלמו מהצורך שלה לעזרה במשך זמן כה רב".

כיום מלחמתה של סטוארט מתמקדת בניסיון לאסור את דיג הכרישים בריף הגדול. "זה לא נחוץ ולא צודק, ואני רוצה לראות שהוא מסתיים. אני מתמקדת בתיעוד יום-יומי ומקווה להמשיך לעשות סרטים תיעודיים. אני נלחמת בעיקר למען עתיד שבו יהיו כרישים".

ברור שכולנו לא יכולים לקום בבוקר ולהתחיל להגן על כרישים, אבל תחשבו איזה שינוי אתם יכולים לחולל אם רק תחליטו שאת בקבוקי הפלסטיק שלכם אתם מכניסים למיחזורית. זה הכל. צפו בטריילר לסרטון Shark Girl.