"אני אישה מאד נאה. זו לא התנשאות, קיבלתי מתנה מאלוהים. במשך 10 שנים, אחרי הגירושין, ניסיתי למצוא בכל מיני דרכים את הנפש התאומה שלי וכל פעם התאכזבתי מחדש. משכתי לעצמי את הגברים שלא נכונים לי והייתי מאד מתוסכלת".

הדוברת היא אילנה נעים, בת 53, שכמו נשים רבות מצאה את עצמה בלופ- היא מייחלת לקשר רומנטי-מיני-רגשי אולם לא מצליחה לייצר אחד כזה. גם גברים, מן הסתם, נמצאים לא מעט בסיטואציה הזו. עבורם, בעיקר בגיל צעיר, חוסר ההצלחה לייצר קשרים עם בני המין השני נתפסת כהרבה מעבר למפח נפש.

בחברה שבה כיבוש הוא חלק אינטגרלי מ"גבריות", גברים שלא מצליחים עם להגיע לסיטואציות אינטימיות עם נשים מקוטלגים ככישלון של ממש. היוזמה הידועה לשמצה "המרכז לאמנות הפיתוי" הומצא בדיוק עבורם. בקורסים המועברים במרכזים הללו לומדים גברים כיצד "לפתות" נשים. המטרה: ליצור אינטראקציה, רצוי מינית.

לנשים אין "מרכז לאמנות הפיתוי". למה אין? ובכן, כי אין צורך. למרות שמתקיימים שינויים מסוימים בעשור האחרון, המצב הקיים הוא שנשים מתחילות עם גברים לעיתים רחוקות ובכל מקרה, הן לא מצופות להתחיל איתם. נשים הן כמעט תמיד בצד המסנן וגברים בצד המסונן.

אילנה נעים

ובכל זאת, נשים רבות מוצאות את עצמן מתוסכלות בכל הנוגע ליחסים עם המין השני. עבורן זה פחות "להצליח להכניס למיטה" ויותר להצליח לייצר קשר משמעותי. ובמקום בו מתעורר צורך, כבר יהיה מי שירוויח מהצורך הזה. מסתבר שבעולמנו מסתובבות להן כל מיני "מדריכות למציאת זוגיות לנשים". אחת מהן ששמה הולך לפניה היא דיאנה רז.

שינוי מהפנים אל החוץ

אני מודה, בהתחלה כל העסק נראה לי משעשע- בעיקר לאור המקבילה הגברית. למען השם, הרי אין דרך אחת להיות באינטראקציה רומנטית או מינית. אין לזה באמת חוקים וכל הזמן מספרים לנו שהכי חשוב זה להיות עצמך. אז מה זה בכלל אומר "הדרכה למציאת זוגיות"? אילו נשים מגיעות להדרכה כזו? מה הן מקבלות ממנה? פניתי אליה ולמטופלות שלה כדי להבין טוב יותר.

דיאנה רז, בת 30, מגדירה את עצמה כ"מאמנת ומטפלת בשיטת NLP ליצירת זוגיות, ועובדת עם נשים שרוצות וחשוב להן לבנות אחת כזאת". היא הבעלים של love academy.

מה הביא אותך לעיסוק הזה?

"הייתי במערכת יחסים קשה ולא יציבה. הרגשתי אומללה, ושאני מוכנה לעשות הכל כדי שיאהב אותי – מה שלא צלח כמובן, וזה רמס את הביטחון העצמי שלי. לא הבנתי זוגיות, את ההתנהלות בתוכה. כשנפרדנו קיבלתי את זה מאד קשה, והתחלתי תהליך עם מאמנת אישית. מתוכו הבנתי בבירור שהדבר שחסר לי בתוך הזוגיות זה ביטחון עצמי. בעבר הייתי מאשימה אותו כל הזמן, והיו רגעים חשבתי שאני אפשרתי את ההתנהגות הנוראית הזו כי הייתי במקום מאד חסר ערך.

אחרי שעברתי את האימון ובניתי את עצמי, הבנתי שאני רוצה וחשוב לי לעזור לנשים אחרות לעשות את אותו הדבר. המטרה היא לא רק זוגיות, כל אחת יכולה להיות בזוגיות – השאלה היא איך אני מתנהלת בתוכה וכמה אני מאושרת."

מהן הבעיות הנפוצות שאת נתקלת בהן?

"רוב התלונות הן על גברים – "אין גברים איכותיים היום", "הם לא מחזרים", "אי אפשר להבין אותם", וגם "תגלי לי מה נכון לעשות" - נוסחת קסם. זה בשלב היותר יבש. כשהן נכנסות ונפתחות בשלב הממוקד, הרבה מהתלונות הן "אני יודעת שיש לי התנהלות והתנהגות של בחורה חסרת ערך", "אני משפילה את עצמי במערכות יחסים", "אני לא יודעת איך להגיב". רגשות לא פשוטים של ערך עצמי מאד נמוך."

מהן דרכי הטיפול?

"קודם מתחילות ב-NLP, טיפול ממוקד בעולם תת המודע. שם אפשר לראות מהן האמונות השורשיות שמונעות ממך זוגיות, למשל "אני לא מאמינה שאני ראויה לאהבה", "אני חלשה" "אני קטנה". הן קיימות בלא מעט נשים, וגם בגברים. אחרי הטיפול עוברים לשלב האימון: איך נכון להתנהל בדייטים, מה הגבולות, איזה אישה היא רוצה להיות בתוך הזוגיות ואיזה גברים היא רוצה במערכת יחסים."

מה הכי חשוב בעיניך במערכת יחסים?

"תקשורת, תקשורת, תקשורת. אם אגיע למצב שאני לא אומרת מה שאני מרגישה או חווה - למען שלום בית, חשש ממה הוא יגיד ויחשוב, כל ההתחשבות המטורפת הזאת – אני יוצרת בור גדול של חוסר, והסיפור הזה יתפוצץ. דבר נוסף שהרבה נשים נופלות בו זה ריצוי, ונשים שמרצות במערכות יחסים סביר להניח שמרצות גם בעוד תחומים - בעבודה, במשפחה הגרעינית. בטווח הקצר זה נראה שאני סופר מקסימה ומהממת בזוגיות שלי אבל לטווח הארוך אני יכולה להרוס אותה כי הוא יקבל אותי כמובן מאליו. בכלל, אף אחד לא צריך להיות במקום של ריצוי, גם לא הגבר".

דיאנה רז

את נתקלת בביקורת?

"כן, בפעמים הראשונות זה הכעיס והעליב אותי. היום אני ממש לא נמצאת במקום הזה. למדתי להבין שלכל אחד יש את הדעה שלו ואת הדרך שלו, ולפעמים אני גם משתמשת בזה כדי ללמוד ולהתפתח.

הביקורות הן על חלוקת התפקידים ובעצם אנשים אומרים: "למה שפשוט לא תעשי מה שבא לך?" צריך לעשות מה שבא לך, זה נכון, אבל יש נשים שקשה להן לדעת מה בא להן, כי עם ביטחון עצמי מאד נמוך צריך ללמוד את זה מחדש".

איך זה שונה מפיקאפ לגברים?

"שונה לחלוטין, ובעבר אימנתי גברים. בעולם הפיקאפ הכל מאד קר וטכני. אחת הסיבות שהתמקדתי בנשים זה בגלל שעולם הרגש שלהן מאד גדול וחשוב לי לעבוד על הדבר הפנימי, בפיקאפ עובדים מבחוץ אל הפנים. אני אלמד אותך איך להתחיל, מה לומר, איך לגשת וכו' ומשם אתה תבנה את הביטחון העצמי שלך. אני עובדת הפוך לגמרי ומאמינה בשינוי מהפנים אל החוץ, רק ככה אני יכולה לבנות את הביטחון."

"שיניתי את כל התמונות באתרי הכרויות"

אילנה נעים מספרת שהתחברה לדיאנה כי "בשיטה שלה אין קיצורי דרך. זה לא "בואי לסדנא של 21 יום" עם הבטחות. קיבלתי ממנה כלים מצוינים לדרך. הבנתי את הטעויות שלי."

איך בכלל הגעת לזה?

"אני בן אדם אופטימי, ואוהבת להתנסות. כששוחחתי איתה בטלפון היא נתנה לי הרגשה של 100% אמון, לא פחות מזה. סיפרתי לה מה אני חווה, שאני מרוסקת, שאני בן אדם זוגי ולא יכול להיות שאני לא מוצאת את הבן אדם הנכון. הבנתי ממנה שהכל בעצם נמצא בתת מודע שלנו, וצריך לשנות את הדיסק. התחלנו בשיחות על העבר שלי, מאיפה הדפוסים שלי מגיעים. אנחנו לא יכולים למחוק שום דבר מהמוח, הכל נמצא שם. עשינו תסריט של מה אני רוצה ומי אני רוצה שיגיע לחיים שלי."

והתחלת לצאת לדייטים שוב?

"קודם כל שיניתי את כל התמונות באתרי היכרויות. הן לא היו מתאימות. הלכתי והצטלמתי כמו שצריך, כתבתי בפירוט מה אני רוצה ומחפשת. לפני כן לא עשיתי את זה. גם למדתי לזהות אם אני בכלל רוצה ללכת לדייט, עוד בשיחה."

איך?

"לפני דיאנה כמעט ולא השתמשתי באינטואיציה שלי. אז היה לי חשוב לדבר פעמיים-שלוש כדי להבין. דייטים דורשים המון אנרגיה, סבלנות, קור רוח. פעם הייתי מוסרת את עצמי לעוד דייט ועוד דייט, הייתי מנסה ומנסה. היום לא, אני יותר מדויקת.

ובדייט עצמו?
"בדייט עצמו –את יושבת מולו ומנסה, כמובן מאד בעדינות, לחקות את שפת הגוף שלו. הישיבה שלו, איך שהוא מחזיק את הכוס... בהתחלה ניסיתי את זה על גברים שלא מוצאים חן בעיניי, לראות אם זה עובד. התאמנתי.

באופן כללי, החלטתי שאם אני כבר יוצאת לדייט –אני נהנית מהדייט הזה, אחרת זה לא שווה. אנחנו שורדים, ככה לימדו אותנו במדינה הזאת. וגברים לא אוהבים את זה, הם אוהבים אישה עדינה, רכה, עגולה. אז ככה התנהגתי, יותר רך ועדין. צריך לתת גם לגבר להוביל – לא אני. הוא יקבע לאן הולכים, מה עושים. זה גם מה שדיאנה אומרת. זה מחזק את הגבריות שלו. ולא לקחת שום דבר כמובן מאליו. להתלהב, להיות מופתעת. "לקחת אותי למקום כזה וכזה? וואו", גם אם הייתי שם 100 פעם."

במילים אחרות, להיות אישה כנועה, עדינה וחלשה? לוותר על עצמך?

"ממש לא, להיפך. ניסיתי את הצד השני, להוביל וכו'. אבל ככה זה הולך יותר טוב. זה לא שעכשיו אני מלקקת לו... ממש לא. אני פשוט שמה אצלו את הכדור –מחזקת את הגבריות שלו. לאט לאט התחלתי למשוך אליי גברים שיותר מתאימים לי. התהליך עם דיאנה הסתיים כשכבר הייתי בתוך זוגיות, אבל אני עדיין מתאמנת, כל הזמן. עד היום אם אני מוצאת את עצמי באיזושהי בעיה אני מרימה לה טלפון"

גם בתוך הזוגיות?

"כן, זוגיות זה שני שותפים שמקימים עסק. לכל אחד יש את הדעה שלו ומה שדיאנה אומרת לי וזה באמת נכון – תהיי גמישה. אחד הכישלונות שהיו לי זה בדיוק זה. הייתי מתעקשת על דברים לא מהותיים, אבל הבנתי שלא כל מפה תתאים בדיוק למפה שלי. כל אחד בא עם המפה שלו וצריך לכבד את זה. זה לא פשוט לי וזה עבודה אבל אני מתמודדת עם זה כל הזמן".

אני ממליצה לכל אחת שמרגישה קושי בלבנות זוגיות, או בכלל בזוגיות – לבקש עזרה, כי זה נורא קשה לעשות את זה לבד. אני מאמינה שיש אנשים מיוחדים שמחכים לנו כדי להרחיב את הידע שלנו. ללכת ולהיות תלמידות טובות, ברגע שעושים מה שצריך לעשות – היקום שולח לך בחזרה, אין אפס".

"אם הבחור לא היה מתקשר אחרי דייט- ישר שלחתי לו הודעה"

סהר מור, 25, מכירה את רז כבר כמה שנים טובות. היום היא עובדת איתה כיועצת קורסים.

בגיל 20, הייתי במערכת יחסים לא בריאה, אבל באותו זמן חשבתי שזה הכי קסם, הכי טוב. לא ידעתי כמה המקום שלי נמוך. מה שעשיתי בלי להבין זה להעביר את המושכות אליו, ולא לחשוב בעצמי מה אני רוצה. זה חוסר בטחון כזה שהיה לי כל החיים, לא רק מול גברים – זה דפוס התנהגות מהבית – של תהיי בשקט, השתיקה יותר יפה לך. לא בכוונה רעה, אבל זאת התרבות".

הדרכת זוגיות

איך הגעת לדיאנה?

"רציתי לדעת איך אני גורמת לו להבין שזה הקשר הכי טוב שיהיה לו, כדי שלא ייפרד ממני. התחלתי לחפש בגוגל, קראתי כל מיניי דברים. הגעתי לאתר של דיאנה ולעמוד בפייסבוק, קראתי מאמרים שלה. אמרתי לעצמי שהאישה הזאת יודעת על מה היא מדברת ויצרתי קשר".

מה תפס אותך?

"היא דיברה הרבה על העוצמה הנשית. לגרום לאנשים אחרים לחזר אחריך ממקום שבו את בטוחה בעצמך. הייתי אחרי הרבה טיפולים פסיכולוגיים שלא עזרו לי בכלל. הגעתי וחוויתי מישהי שמקשיבה לי, בפעם הראשונה. יכולתי לתפוס את המקום שאמרו לי כל החיים לא לתפוס. דיאנה הייתה איתי והבינה אותי בחוויה, היא הבהירה לי את מה שאני מרגישה, הייתי בהלם. החלטתי להמשיך איתה. ביטלתי את הפסיכולוגית והלכתי אליה פעם בשבוע. לאט לאט היא התחילה לתת לי משימות, הייתי צריכה ממש לעבוד כל יום"

מה למשל?

"לכתוב את המטרות שלי ואיך אני משיגה אותן. זה אומר מבחינתי לשבור את הראש כי זו הפעם הראשונה ששאלו אותי שאלות כאלה. לאט לאט הבנתי שיש לי דפוסים, שבלי לשים לב אני תמיד מעבירה את האחריות לגבר, לא אני המחליטה והמכתיבה. מחשבות של "ומה אם הוא יעזוב אותי", לא שאלתי את עצמי לרגע מה אני רוצה... תמיד נתתי לו.

עברנו לגור יחד והפסקתי את המפגשים עם דיאנה כי רציתי לנסות לבד. היו לנו מלא ריבים. זאת היתה התקופה הכי דיכאונית בחיים שלי – כלום לא הסתדר! יום אחרי שנפרדנו התקשרתי לדיאנה והתחלנו בעוד סשן מפגשים שבועיים. היא עבדה איתי מחדש, כי נפלתי לדיכאון מאד קשה, ברמה שהמליצו לי לקחת כדורים. לא אכלתי, ירדתי המון במשקל, לא ישנתי בלילות, הברזתי מהעבודה, הייתי בוכה תוך כדי שיחות עם לקוחות... בהתחלה כל מה שרציתי זה להחזיר אותו, לא התייחסתי לתחתית שאני נמצאת, הייתי תלויה בו, אובססיבית אליו. לאט לאט המפגשים עם דיאנה לימדו אותי לפתח את הביטחון העצמי מחדש. ליהנות מעצמי. לעשות ציפורניים, ללכת למסיבות... אחרי חצי שנה שמתי לב שגברים מתעניינים בי והבנתי שאני חוסמת את עצמי. אז אמרתי שאני לא רוצה איתו שום קשר יותר. תשעה חודשים אני תקועה על הבן אדם הזה ודי מספיק, מיציתי.
אני פחות עבדתי איתה על הטכניקות כי לגרום לגבר לחזר אחרי אני יודעת. הבעיה הייתה במה שנהגתי לשקף- שאני מפחדת ושברירית."

איך?

"נניח אם הבחור לא מתקשר אחרי דייט – אני ישר שולחת הודעה. מציקה, רודפת. כל הזמן מפחדת לאבד. אח"כ פשוט זרמתי. אני בשלב שאני נהנית מהחיים שלי, גם אם זה סתם קשר שיגמר בסופו של דבר. שיניתי גישה. לא אשכח בחיים ששלושה חודשים לפני שהכרתי את בן הזוג הנוכחי שלי אמרתי לעצמי "אני מוכנה לקבל לעצמי אהבה חדשה", וכך היה".

זה לא קצת חוסר נאמנות לרגשות שלך? אם הוא לא מתקשר את לא מגיבה...

"זה לקחת את הדברים בפרופורציה ולהבין. אם אני יוצאת עם גבר שבועיים, אנחנו לא יחד ואני לא יכולה לבוא אליו בטענות - למה הוא לא מתקשר. מה שאני כן יכולה לעשות בעזרת הביטחון שלי - זה לגרום לו להמשיך לחזר אחרי. הפסקתי להראות שאני מפחדת או לחוצה ו"איזה כיף שפנה אליי גבר". עכשיו זה "אם אתה רוצה תתאמץ. אני עסוקה, יש לי עוד דברים בחיים".

אחת הסיבות שאני מתראיינת זה כדי לתת לעצמי את ההכרה שאני אחרי. נשים יקראו מה שאת כותבת, ואם יש מסר שחשוב לי להעביר זה לא משנה כמה זה קשה, לא משנה באיזה סיטואציה אתן נמצאות כרגע – קומו ותעשו. תחפשו עזרה. קחו אחריות כי לבד זה לא יקרה. אני בחורה מסורתית ומאמינה באלוהים, אבל אלוהים נותן הזדמנויות – לא כלים. העבודה היא שלך".