בקיץ שעבר החלטתי לעשות שינוי בחיים שלי. זה שינוי כזה שרבות ורבים מחליטים עליו הרבה פעמים בחיים אבל ידעתי שהפעם זה שונה. החלטתי, כחלק משורה של שינויים שרציתי לעצמי, לרדת במשקל. זו לא הייתה גחמה של רגע. לא מדדתי ג'ינס, גיליתי שקשה לי לסגור אותו והחלטתי ש-זהו! ממחר דיאטה. לא מצאתי טרנד חדש ומגניב שמבטיח להוריד קילוגרמים ורצתי לנסות אותו. לא, לא, זו הייתה החלטה שקולה של אדם בוגר שהחליט לשנות דברים שמפריעים לו בחיים שלו ומוכן לשלם מחיר על השינוי הזה בידיעה ברורה שיש מחיר.

דיאטה - חלק מסדרת שינויים שהבטחתי לעצמי (צילום: Shutterstock)

דיאטה - חלק מסדרת שינויים שהבטחתי לעצמי (צילום: Shutterstock)

 

עוד באון לייף:

 

לקח לי שנים להבין שהבעיה היא לא בדיאטה ספציפית

הסיפור שלי עם משקל עודף הוא אותו סיפור שמוכר היטב: הייתי תינוקת עגולה שגדלה לילדה שמנמנה שבגרה לאישה שמנה. כמו הרבה שמנים אחרים, גם אני עשיתי מיליון דיאטות, ניסיתי את כולן - דיאטת כרוב, תה טיבטי, כדורי הרזיה, קבוצת תמיכה... כל מה שאתם יכולים לעלות בדעתכם. רזיתי כמה קילוגרמים ואחרי שבוע-שבועיים או כמה חודשים זנחתי את חוקי התזונה החדשים, שבתי לאכול כמקודם והמשקל חזר לקדמותו פלוס פלוס.

לקח לי שנים רבות להבין שהבעיה היא לא בדיאטה ספציפית שלא עובדת, הבעיה היא בדיאטות באופן כללי. השימוש הנפוץ במושג הזה הוא כמשהו זמני, עם תאריך יעד ומשקל יעד, עם חוקים נוקשים. נשים אומרות "לא, אני לא אקח קצת מהשוקולד הזה, אני בדיאטה" בשאיפה להגיע לרגע המיוחל בו היא כבר "לא תהיה בדיאטה" ותוכל לקחת מהשוקולד הזה. אני לא רוצה 'דיאטה' כי מזה כבר היה לי די וזה לא עבד מעולם.

אז עכשיו זו הפעם הראשונה שאני לא רואה את עצמי בדיאטה. אין אסור ומותר, אין חוקים נוקשים. יש הבנה שאורח החיים כולו חייב להשתנות. במקום לטפל בסימפטום, החלטתי לטפל בבעיה. בתהליך הזה אני מלווה על ידי פסיכולוגית ובחודשים הראשונים גם התייעצתי עם  דיאטנית.

עד כה רזיתי 21.5 ק"ג. המחמאות לא מפסיקות להגיע, החלפתי את כל המלתחה ואני מרגישה ממש טוב אבל אני רוצה עדיין רוצה לרדת 9 ק"ג נוספים. עוד לא הגעתי לשלב הזה בו צריך לשמור על המשקל החדש, אני עדיין בתהליך ירידה או יותר נכון - אני רוצה להיות עדיין בתהליך ירידה.

אבל למשקל שלי, כך מסתבר, יש תכניות משלו.

המשקל נעצר. הוא עומד על אותו מספר כבר שלושה שבועות וחצי. קשה לי להסביר את התסכול למי שלא היה שם. אני עושה את הכל נכון- ספורט קבוע 3 פעמים בשבוע, מקפידה מאוד על מה אני מכניסה לפה, לא מגזימה ואם כן אז מאזנת למחרת, שותה הרבה מים ו... כלום.

המשקל מראה את אותו הדבר בדיוק.

 

אני עושה הכל נכון, והמשקל נראה אותו דבר

אני עושה הכל נכון, והמשקל מראה אותו דבר (צילום: Shutterstock)

 

פעמים בא לי לצעוק: ?זה לא פייר!?

הפסיכולוגית שלי טוענת שאני לא נותנת זמן ומקום לתהליך ושאני רוצה הכל כאן ועכשיו אבל לי כבר קצת נמאס מהפסיכולוגיה בגרוש הזו. אני פשוט רוצה להבין מה אני עושה לא נכון ואיך יכול להיות שבמשך קרוב לחודש לא רזיתי אפילו גרם? אולי אני צריכה לשנות משהו בתזונה עצמה? מצד שני, זה עבד די טוב עד עכשיו...

בכל מקרה, זה מייאש אותי ומפתה אותי לחזור שוב לדפוסים קודמים ו"לעזוב את הכל" וכרגע אני מוצאת שיש רגעים שאני ממש נאבקת בעצמי לא לעשות את זה. אפילו עברה לי בראש המחשבה לקחת משלשלים רק בשביל לסייע קצת לתהליך אבל אני מבינה שזה מעשה מטופש ומנוגד לאורח החיים הבריא והשפוי שאני מנסה לאמץ. יחד עם זאת אני מודה שאין לי מושג עוד כמה זמן אני אוכל להכיל את העצירה הפתאומית וחסרת התזוזה הזו. לפעמים בא לי פשוט לצעוק כמו ילדה קטנה: 'זה לא פייר!".

מיכל סוקמן, דיאטננית קלינית מכון סוכרת – מכבי השלום:

_____________________________________

רונה היקרה שלום,

את צודקת, זה לא פייר. זה לא הוגן שעל אף המאמץ הגדול שאת עושה את לא מקבלת את התוצאות שמגיעות לך. זה לא הוגן שאת צריכה להשקיע מאמץ כל כך גדול בשינוי הרגלי אכילה ולעשות פ"ג כאשר נדמה שיש כאלו שזה בא להם כל כך בקלות.

אז תרשי לי רגע לספר לך איך אני ראיתי אותך דרך סיפורך. אני ראיתי אישה אמיצה שקיבלה החלטה קשה. הבנת מה שרבים כל כך לא מצליחים להבין וזה  ששינוי אורח חיים הוא לא משימה קצרה ויש לה מחיר. הבנת שלעיתים קרובות אכילה לא מגיעה מרעב אלא מצורך רגשי והתחלת בתהליך בירור עצמי. הצלחת לרדת במשקל, ולא מעט. החלפת מלתחה, את עושה ספורט באופן קבוע וכל זה תוך שמירה על איכות אכילה והנאה. ובכל זאת את חשה תסכול גדול..

אני מציעה לך לעצור רגע, לראות עד כמה ההישגים שלך מופלאים. עד כמה הרווחת מהתהליך גם אם את עדיין לא הגעת לסופו לדעתך. האם הרווח שלך עד כה אינו שווה את המאמץ? עצרי רגע וחשבי,  נניח וגופך לא יאפשר לך עוד לרדת במשקל האם באמת לא תוכלי להסתפק בכל ההישגים שלך שעבדת כל כך קשה עבורם?

רגעי משבר ושאלות לגבי התהליך מלוות כל אחד שמבצע שינוי כל כך דרמטי בחייו. הסיבה נעוצה לרוב בפער בין המחיר לתוצאות, בעייפות, במאמץ גדול מידי. במצבים הללו יש מקום לגשת לאנשי המקצוע, במקרה שלך לדיאטנית ולפסיכולוגית על מנת לאפשר לך לבצע חשיבה מחודשת ולהגדיר מחדש הצלחה, כישלון ומטרות.

בהצלחה.

מיכל סוקמן