התסריטאית, המפיקה, הבמאית והשחקנית לנה דנהאם הסופר-מוכשרת, יוצרת הסדרה "בנות" הודיעה לא מזמן כי היא נאלצת להיעדר מאירוע חשוב ומתוקשר בשל כאבים הנובעים ממחלת האנדומטריוזיס שממנה היא סובלת. זו אולי בין הפעמים הבודדות שאנחנו שומעים באופן פומבי מדמות ציבורית על המחלה הגינקולוגית הזו. לפני כמה שנים סיפרה בראיון אישי גם השחקנית והקומיקאית הישראלית שני כהן כי בזמן שהצחיקה על הבמה ובאולפני "ארץ נהדרת" סבלה לא אחת מכאבים איומים. פרופ' לגינקולוגיה, מומחה לפוריות מיוניברסיטי קולג' בלונדון, אף אמר כי הכאבים קשים אף בהשוואה להתקף לב.

 

עוד באון לייף:

 

ד"ר חנה דטנר-הדס, רופאת נשים בכירה במכבי שירותי בריאות, מסבירה כי מדובר באיים של רקמת רירית הרחם (אנדומטריום) שנשתלו במקומות אחרים שמחוץ לחלל הרחם באזורים שונים בגוף. האזורים הנפוצים ביותר הם השחלות, בהן נוצרות ציסטות אופיניות הנקראות אנדומטריומות, המעי והרקמה שמצפה את האגן. במקרים חריגים יש גם התפשטות גם לאיברים אחרים, למשל בשלפוחית השתן, או אפילו באופן נדיר במיוחד באזורים שמחוץ לחלל הבטן, כמו האף. אותם איים מגיבים לשינויים ההורמונליים המתרחשים בגוף האישה בזמן המחזור החודשי, והם גדלים במהלך המחזור החודשי ומדממים פנימה, לתוך האגן או לתוך הציסטות בעת הווסת. עקב כך נוצרים סימפטומים שונים של המחלה. רקמת האגן למשל, הנחשפת לאיים אלו עוברת תגובה היוצרת הידבקויות באגן. כאמור – מצבים אלו גורמים לסימפטומים שונים.הנפוץ והמוכר ביותר הוא הכאב. נשים הסובלות מאנדומטריוזיס סובלות מכאבים, חזקים לעיתים, בעיקר בזמן המחזור החודשי ובמהלך קיום יחסי מין. אנדומטריוזיס עלול לגרום גם לקשיים בפריון.

 

עד כמה זה כואב?

הכאב יכול להופיע ברמות שונות ומשתנה מאישה לאישה, יש הסובלות מכאבים קלים בלבד, ואחרות סובלות מכאבים קשים ביותר, עד כדי כך שהן מתקשה לקום וללכת לעבודה ולתפקד. לא תמיד יש קשר בין חומרת האנדומטריוזיס לחומרת הכאב. יתכן אנדומטריוזיס קל שכואב מאוד או אנדומטריוזיס קשה שאינו כואב כלל. חלק מהמטופלות המגיעות אליי מאובחנות תוך כדי ניסיונות כושלים להיכנס להריון, שכן יש קשר בין אנדומטריוזיסלבין בעיות פוריות.

 

 

מה הפתרונות?

"ראשית חשוב לאבחן את המצב. יגם בארץ וגם בעולם יש מצב של תת אבחון בנושא הזה, אם כי בהדרגה יש יותר ויותר מודעות ופרסום. זו ממש לא תופעה הנמצאת בשוליים, ונשים רבות מדווחות על כאב שהוא חלק משגרתן היום-יומית".

 

ראשית מציעה ד"ר דטנר-הדס לא לסבול ולא לכאוב. "אם מישהי חווה כאב בזמן המחזור החודשי או במהלך קיום יחסי מין עליה לפנות לרופא כדי לברר את הסיבה לכך. כחלק מהברור תיבדק גם האפשרות של אנדומטריוזיס. ניתן לעיתים לחוש בבדיקה ידנית במוקדי אנדומטריוזיס רגישים באגן. יש שיטות הדמייה שונות המאפשרות אבחון כזה, אפשר למשל לזהות את המחלה באולטראסאונד, בעיקר כשרואים ציסטות שחלתיות הנראות כאנדומטריומית – אותן ציסטות שחלתיות שהן למעשה איי רקמת אדנומטריום על השחלות, או ב-MRI , לפי הצורך. אפשר גם לזהות זאת בבדיקת אנדוסקופיה לאגן הנקראת לפרוסקופיה אבחנתית, אך זו כבר בדיקה פולשנית שנעשית בהרדמה כללית. לעיתים מתבצע האיבחון בעת ניתוח מסיבה אחרת.

 

"אני רוצה להאמין שהיום יותר ויותר רופאי נשים מודעים למחלה ומנסים לברר אותה כשמטופלת מתלוננת על כאבים, בניגוד לעבר הרחוק", היא אומרת, "לגבי טיפול – הטיפול המלא הוא כירורגי, כריתת אנדומטריומות ומוקדי האנדומטריוזיס, אך לא תמיד הוא נדרש. לעתים , תלוי בדרגת הכאב ובגודל הממצאים - הטיפול הוא הורמונלי, דהיינו הרופא ימליץ לאישה ליטול ברצף גלולות למניעת הריון ללא הפסקה לצורך וסת. בצורה כזאת נמנעים השינויים ההורמונליים במוקדי האנדומטריוזיס, מואטת צמיחת הממצאים ויש הקלה של הכאב. במקרים של ממצאים גדולים או כאבים שאינם מגיבים לטיפול התרופתי, ניתן כאמור לשקול טיפול ניתוחי".