מחקר בריטי חדש, המאגד נתונים ומסקנות מ-48 מחקרים קודמים, מאושש את מה שידענו כבר מזמן: נשים חוות יותר חרדה מאשר גברים. כמה יותר? פי שניים. עוד נמצא במגה-המחקר הבריטי, שפורסם בכתב העת Brain and Behaviour, כי כשמדובר בצעירים עד גיל 35, גברים ונשים נוטים יותר לסבול מחרדה בהשוואה לאנשים מבוגרים. כנראה שככל שמתבגרים לומדים פחות לקחת ללב ופחות להתרגש. עוד עולה מהמחקר כי כ-4% מהאנשים בעולם סובלים מהפרעת חרדה ברמה כזו או אחרת.

 

עוד באון לייף:

 

עוד גילו החוקרים נתון מעניין, אך צפוי: לאלו הסובלים ממחלות כמו סרטן, שבץ וטרשת נפוצה, יש סיכוי גבוה יותר לחוות סימפטומים של חרדה בהשוואה לאנשים בריאים. לא מפתיע, בהתחשב בנסיבות החיים שלהם כמי שמתמודדים עם מחלות קשות. מה מטרת המחקר אתם שואלים? לדברי החוקרים, המחקר יכול לסייע בזיהוי של מי שנמצא בסיכון לחוות חרדה, ולארגן עבורו תמיכה בטוחה וזמינה.

 

נשים חוות חרדה פי שניים מגברים

 

"נערכו מחקרים רבים סביב דיכאון, הידוע כהפרעה משמעותית לחיים, אולם מעט מחקרים נעשו על חרדה, המפריעה אף היא לחייהם של הסובלים ממנה. חרדה עלולה לגרום לירידת ערך ועלולה להגביר את הסיכון להתאבדות", אומרת החוקרת אוליביה רמז מאוניברסיטת קיימברידג'.

 

 

סובלים מחרדה? דיכאון או תנודות במצבי רוח?

מכבי שירותי בריאות מציעה שירותים רחבים הקשורים לבריאות הנפש 

 

לפרטים מלאים>>

 

 

רמז מוסיפה כי "המחקר נותן אינדיקציה לגבי מי נמצא בסיכון גבוה לפתח חרדה ובעקבות כך אנחנו יכולים למקד משאבים טובים יותר של שירותי הבריאות שלנו". לגבי החולים שנבחנו במחקר, רמז אומרת שאי אפשר לדעת מה קדם למה – החרדה למחלה או להיפך. "יכול להיות שתרופות נגד מחלות מסוימות יכולות לעורר חרדה וגם יכול להיות שהמחלה עצמה מפעילה חרדה, אולם מצד שני ייתכן כי אנשים הסובלים מחרדה עשויים להיות בסיכון גבוה יותר לחוות דלקת בגוף שלהם - ודלקת יכולה להוות קרקע פורייה להתפתחות של מחלות פיזיות", היא מסבירה.

 

לדברי החוקרים, חרדה היא המגפה השקטה של ??בריטניה (וכנראה בהתאמה בעולם המערבי כולו) וכ-4% מהאוכלוסייה סובל ממנה, אולם כאמור נשים פגיעות יותר. מצד שני – יש לנשים גם נקודת אור משמעותית: סטפן באקלי, חוקר ראשי ב- mental health charity Mind, אמר כי "המחקר שלנו הראה כי נשים יכולות לדבר בפתיחות רבה יותר על הרגשות שלהן ויש להן סיכוי גדול יותר להיעזר בתמיכה של חברים ובני משפחה, בעוד גברים יכולים למצוא דרכים אחרות (ופחות חיוביות) כדי להירגע, כמו צפייה בטלוויזיה או שימוש בסמים ואלכוהול".

 

התקף חרדה

 

בשורה התחתונה, אם אתם או אתן סובלים מחרדה – אל תשמרו בבטן, ובטח אל תברחו לטלוויזיה או לאלכוהול, הם לא אלו שיעזרו לכם לטפס שוב על הסוס. תיעזרו באנשים קרובים או באיש מקצוע (רופא משפחה, פסיכולוג, יועץ). חשוב לדבר על זה, לא להישאר לבד עם החרדה ולקבל תמיכה מתאימה.