רוב הנשים ההרות מרשות לעצמן להתפנק באוכל, כי סוף סוף מגיעה תקופה שבה אפשר לנשנש קצת יותר (מכירים את "אני אוכלת בשביל שניים" נכון?), להתמסר בקלות לחשקים ולתשוקות ("בא לי מוס שוקולד ובמבה, ועכשיו") וסתם לאמץ חברים חדשים כמו בן וג'רי (נסו את צ'אבי האבי, הכי הולם את המצב). אולם לפני שאתן מגזימות עם הקינוחים, קבלו מחקר חדש ומשבית שמחות: מדענים בריטים מצאו קשר בין תזונה עתירת סוכר ושומן בהריון לבין ADHD.

 

עוד באון לייף:

 

במילים פשוטות ולא מעודדות, מה שאתן אוכלות בהריון עלול להשפיע על מהלך כל חיי הילדים שלכן. המומחים בדקו ומצאו כי תזונה עשירה בשומן וסוכר במהלך ההיריון עלולה לשנות ה-DNA העוברי באופן שעלול לגרום לבעיות התנהגותיות והפרעות קשב וריכוז אצל הילדים. לגמרי אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה. עם זאת, יש עוד נסיבות ולא הכל תלוי בתזונת האם.

 

הקשר בין תזונה במהלך ההיריון להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

 

המחקר, בראשות מדענים מקינגס קולג' (KCL) בלונדון ומאוניברסיטת בריסטול, הוא כנראה המחקר הראשון המעלה את הטענה כי תזונה עלולה לשנות ה-DNAהעוברי באופן שעשוי להביא לשינויים במוח. בעיות קשב וריכוז ובעיות התנהגות הן הסיבות הנפוצות ביותר עבור לפנייה לשירותי בריאות נפשית של הורים לילדיהם בבריטניה, וככל הנראה זה המצב ברוב מדינות העולם המערבי. לפי הנתונים בבריטניה, ליותר מ-40% מהילדים בעלי אבחנה של בעיות התנהגותיות יש גם אבחנה של ADHD.

 

 

 

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ונוער: הסימפטומים, תהליך האבחון ומצבים דומים אחרים

 

לכתבה המלאה>>

 

 

 

המחקר, שפורסם לפני כחודש בכתב העת  the Journal of Child Psychology and Psychiatry, התבסס על קבוצה של 83 ילדים מהעיר בריסטול עם בעיות התנהגות מתמשכות, שהשוו אותם לקבוצה של 81 ילדים בעלי רמות נמוכות של בעיות התנהגות. הם בחנו את תזונת האמהות בהריון והעריכו איך שינתה תזונת האמהות את הגן IGF2- הגן המעורב התפתחות העובר, ואת ההשפעה על התפתחות של המוח הקטן ושל ההיפוקמפוס, ועל אזורים במוח המעורבים ב-ADHD.

 

התוצאות הראו כי תזונה בעלת אחוזי שומן וסוכר גבוהים, מזון מעובד וממתקים נקשרו לשינוי גדול של גן IGF2 אצל הילדים. הסימפטומים הופיעו בעיקר בגילאי 13-7 ובקרב ילדים שגילו התפרצות מוקדמת של בעיות התנהגות, כמו שקרים או אלימות.

 

אולם לפני שאתן מאשימות את עצמכן, אמהות יקרות, דעו כי אחד ממחברי המחקר ד"ר אדוארד בארקר, מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת KCL, הדגיש כי הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז לא צריכים להאשים את עצמם כי התזונה בהריון היא רק ??גורם אחד מיני רבים להתפתחות בעיות התנהגות ובעיות קשב וריכוז.עם זאת מציין ד"ר בארקר כי "תזונה נבונה יכולה לשפר את התסמינים. זה לא סיכון סיבתי יחיד".

 

הקשר בין תזונה במהלך ההיריון להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

 

ד"ר בארקר מציע לבדוק את המחקר על קבוצות גדולות יותר כדי לבחון את המגמה, אולם הוא מציין כי "תזונה יכולה להשפיע על מגוון של בעיות פסיכיאטריות. יש ראיות טובות כי תזונה יכולה להשפיע לטובה על דיכאון".

 

יש גם מומחה שמסייג את תוצאות המחקר. ד"ר מקס דייבי, מהמכון לבריאות הנפש ברויאל קולג' לרופאי הילדים ובריאות הילד, אומר כי "יתכן כי האמהות עם תזונה גרועה הן מראש אימפולסיביות יותר מטבען, ונטייה תורשתית זו, לפחות בחלקה, אחראית על הופעת תסמיני ADHD בילדים שלהן".