לכולנו פה ושם כואב משהו. יש חילופי עונות, תנועה לא נכונה שעשינו, תנוחה לא טובה בה ישבנו או ישנו או איזו חולשה שלפתע תוקפת אותנו. חלק מהכאבים לא מרגשים אותנו, אבל יש בכל זאת כמה איתותים שכדאי לשים אליהם לב כי הם עלולים להעיד שמשהו לא לגמרי כשורה. לפעמים כאב במקום מסוים מעיד בכלל על בעיה במקום אחר לגמרי, לא חבל סתם לסבול?

עוד באון לייף:

חשוב לציין שהכתבה לא מחליפה מידע וייעוץ רפואיים, אלא בדיוק להיפך: במקום להתעלם ולבטל את הכאב ב"יהיה בסדר" כדאי להקשיב לגוף, לשים לב לנורות אדומות ולפנות לבדיקה או לייעוץ בעת הצורך.

כאבים בלב

 

איתור מידע אודות מחלה או מצב רפואי

 

אנציקלופדיית הבריאות של מכבי שירותי בריאות מכילה מידע מקיף על מצבים רפואיים כולל גורמים ותסמינים

לפרטים המלאים>>

 

 

הכוונה לא מטאפורית, אלא פיזית. כל כאב באזור הלב והחזה עלול להעיד על משהו שלילי. ואם נלווה לכך כאב מפלח במורד זרוע שמאל או בחלק העליון והאמצעי של הגב – ממש לא להתעלם ולפנות מיד לאבחון רפואי. כל כאב הקשור בלב עשוי להצביע על פוטנציאל לבעיות מסכנות חיים הדורשים טיפול רפואי באופן מידי, חשוב שתדעו.

כאב בריאות

בעיות עם הריאות או הסרעפת יכולות להיות גורם לכאב המוקרן בצד אחד של הצוואר או באזור הכתפיים. בטח לא ידעתם את זה. כאב באחד האזורים האלו – צד הצוואר או הכתפיים – עלול בכלל להעיד על בעיות נשימה, בעיות בעצבי הסרעפת המובילים לעמוד השדרה, ועוד. בכלל, יש קשר הדוק בין הצוואר לבין הנשימה, ורוב האנשים כלל לא מודעים לכך וסוחבים במשך שנים כאבי צוואר, ועל הדרך פשוט לא נושמים נכון.

כבד ו/או בכיס המרה

בעיות עם הכבד או כיס המרה יכולות גם לגרום לכאב בצוואר או באזור הכתפיים, בדומה לבעיות נשימה וריאות. לעתים נחוש כאב בצד הימני של הגוף, מתחת לאזור החזה. יש דמיון בין הסימפטומים של בעיות נשימה וסרעפת לבין בעיות כבד וכיס מרה וזה לא במקרה – הם נמצאים באזורים סמוכים ומקרינים כאב לאזורים אחרים בגוף.

כאבים בקיבה ובלבלב

כאב המוקרן על החלק הקדמי והאחורי של הגוף, דהיינו על הבטן ועל הגב, עשוי להצביע על בעיה עם הקיבה או הלבלב. לפי נתונים של Physio-pedia.com עולה כי כ-50% מהחולים עם דלקת לבלב חריפה סבלו קודם לכן מכאבים בגב. לדבריהם, לפעמים יש גם כאב בבטן, בחלק העליון שלה.

כאב במעי דק

סובלים מכאב סביב הטבור? יכול להיות שזה מעיד על בעיות במעי הדק. רוב כאבי הבטן לא מתרכזים במרכז, סביב הטבור, אלא בחלקים אחרים. כך שאם כבר יש כאב באזור מרכז הבטן – זה עלול להיות האיתות שמדובר שמשהו הקשור למעי הדק, למשל דלקת, התכווצות מעיים או הפרעות פעילות סדירה אחרות. וטיפ קטן אך חשוב: כשאתם מתלוננים בפני הרופא על כאב בטן, תשתדלו להיות ספציפיים ולציין איפה בדיוק בבטן. לעתים הבדל של כמה סנטימטרים פה או לשם יכול להאיר את כל הכאב באור שונה לגמרי.

תוספתן

כאב חד שמה שמכונה בשפה המקצועית "השקע האיליקאלי מימין" מעיד לא פעם על דלקת התוספתן ובעיות עם המעי הגס. לא תמיד הכאב אכן יופיע היכן שמצופה ממנו, ולא פעם יתעקש להפציע באזור אחר של הבטן (בייחוד כשמדובר בילדים, שלהם יש בטן קטנה יותר והיכולת שלם להבחין בין אזורי הכאב השונים לא תמיד מדויקת). לפי כתב העת הרפואי PatientPlus כאב בשקע האיליקאלי מעלה חשד של דלקת התוספתן ומציע לקוראיו (ולנו) לפנות מיד לטיפול רפואי.

9 כאבים שמעידים שמשהו לא בסדר

כאבים בכליות

בעיות בכליות עלולות לבוא לידי ביטוי בשטחים כאב נרחבים למדי: הגב התחתון ממש מתחת לצלעות, בטן, אגן ואפילו החלק העליון של הרגליים.אולי זו הסיבה שלא קל לאבחן בעיות בכליות, ולכן כל כאב מדאיג בטווח המדובר עלול להעיד על משהו שמקורו בכליות שלכם.

כאבים בשלפוחית השתן

בעיות עם שלפוחית ??השתן שלכם באות לידי ביטוי לעתים קרובות בכאב של האגן התחתון, בצד הקדמי או אחורי.השלפוחית ממוקמת קרוב יותר לגב התחתון ודלקת בה או סביבה מקרינה בדרך כלל לאזור המותני האחורי. לעתים הכאב ילווה בסימפטומים נוספים כמו כאב או אי נוחות בעת מתן שתן.

כאבים בשחלות

ציסטות בשחלות עלולות לגרום לכאב חד כמו דקיקות בצד אחד של הבטן (יותר שכיח) או בשני הצדדים במקביל (פחות שכיח אבל קורה).השחלות עלולות להיות קשורות לשורה של מחלות רציניות, בהן גם סרטן השחלות, כך שחשוב להיות מחוברות למה שמתרחש בגוף שלנו.