כמה שעות אתם עובדים בכל שבוע? אם אתם משתייכים לאומת ה-09:00-17:00 ועובדים כשמונה שעות ביום זה יוצא כ-40 שעות שבועיות, או לפי נתונים משנים קודמות כ-36 שעות עבודה שבועיות לישראלי בממוצע – לפני שעות נוספות כמובן. אולם בפעם הבאה בה יבקשו מכם להישאר לעוד שעה או שעתיים במשרד, קחו בחשבון שהשעות הבודדות האלו עלולות כבר להציב אתכם ממש בסיכון – כי מסתבר שיש גבול לכמות שעות העבודה שהשפיות שלנו מסוגלת לספוג.

מחקר שנערך במחלקות לכלכלה ולבריאות ההמונים באוניברסיטה הלאומית באוסטרליה, בדק את השפעותיהן של שעות ממושכות בעבודה משרדית על בריאות העובדים, והצביע על גבול מאוד ברור: אחרי 39 שעות עבודה שבועיות, הבריאות המנטאלית מתחילה לראות הידרדרות ברורה. את המסקנה הזו הסיקו החוקרים לאחר שניתחו את תוצאותיו של סקר שבדק את דינמיקות העבודה, ההכנסות ומשק הבית של 8,000 עובדים.

כמה שעות צריך לעבוד כדי לשמור על השפיות

הסקר כלל סדרה של שאלות שאבחנו סימפטומים של לחץ ודיכאון אל מול מדדים של אושר וסיפוק. מאפיינים נוספים כמו עדה, הכנסה, מצב משפחתי ומצב בריאותי (ממחלות שונות ועד לעישון) נבדקו גם הם בקרב הנשאלים.

 

מכבי שירותי בריאות מציעה מגוון שירותים הקשורים בבריאות הנפש-

מהם השירותים?

מה נכלל בסל?

לפרטים המלאים הקליקו>>

 

 

התוצאות שנתקבלו יצרו גרף מאוד ברור בצורת U: אנשים שעובדים יותר מדי שעות הראו סימנים של בריאות נפשית פחותה שהלכו והידרדרו ככל שכמות השעות עלתה – אך גם אנשים שעבדו מעט מדי שעות הראו סימנים דומים, כאשר נקודת המפנה עמדה באזור 39 שעות בשבוע.

"שעות עבודה ארוכות שוחקות את הבריאות המנטאלית והפיזית של אדם", טוענת ד"ר הואונג דין שהובילה את המחקר. "הן משאירות לנו פחות זמן לאכול בריא ולדאוג לעצמנו כמו שצריך".

ההשפעות האלו פוגעות משמעותית יותר בנשים, שכן בשביל רובן העבודה לא מסתכמת במשרד וממשיכה לרוב גם בבית, בטיפול בילדים, ניקיונות ובישולים וכלל התפעול השוטף שלא ממש משאיר להן זמן לעצמן, כך הצביעו החוקרים (לא שזה מחדש למישהי משהו). לנחקרות ונחקרים שעסקו יותר בעבודות בית אחרי השעות במשרד, הסימנים להידרדרות בבריאות הנפשית החלו כבר לאחר 34.5 שעות עבודה שבועיות.

עובדה זו הובילה את החוקרים למסקנה שצריך להיות הבדל בין כמות שעות העבודה המומלצת לגברים ולנשים, לפחות עד שגברים שמתחלקים שווה בשווה בעבודות הבית יהפכו לדבר נפוץ יותר. לפי המחקר, לגברים מומלץ להקפיד על 43.5 שעות עבודה שבועיות בעוד שלנשים עדיף לשמור על ממוצע שבועי של 38 שעות במשרד.

שעות נוספות

המלצה נוספת וכללית יותר שהביעו החוקרים היא שיש להגביל את כמות שעות העבודה השבועיות, ושהמגבלה הקיימת במדינות שונות באירופה למשל על 48 שעות צריכה להיבחן מחדש – הן במובן הכמות והן במובן ההבחנה בין גברים לנשים. המסקנות הללו מצטרפות למסקנות מחקרים שמצביעים על כך שככל שאנו עובדים יותר שעות, אנו נהיים פרודוקטיביים ויעילים פחות. ועם זה כבר באמת קשה להתווכח.