כתבה אחת שהתפרסמה באתר ה-Independent הבריטי צדה את תשומת ליבנו. מסופר בה על בחורה צעירה בשם ג'סטין, שהשילה ממשקלה בעזרת העלאת תמונת סלפי שלה מדי יום ברשתות החברתיות. 100 אלף העוקבים שלה באינסטגרם הופתעו לגלות שתוך חמישה חודשים הפחיתה ג'סטין בת ה-31 כ-50 ק"ג (!) ממשקלה.

בכתבה נזקף ההישג המרשים לתיעוד היום-יומי החושפני שערכה ברשתות החברתיות. הכתבה אף נתמכה במחקר של אוניברסיטת אליקנטה, שהוכיח שאם מתעדים את ההתקדמות ברשתות החברתיות, הסיכויים להתקדם הרבה יותר גדולים. במילים אחרות - הם ממליצים לצלם סלפי ביום ולפרסם אותו ברשת כחלק מהניסיונות להפחית במשקל, כחלק מהעלאת המוטיבציה.

לרדת במשקל עם סלפי ביום

ג'סטין מק'קאב - לפני ואחרי. מתוך האינסטגרם של מק'קאב

אולם לא הכל שטחי כפי שזה נראה, וכמו בכל סיפור יש פה כמה וכמה רבדים. במילים אחרות: החיים זה לא סלפי באינסטוש. אנחנו אמנם חיים בעולם שטחי, ויזאולי ומהיר, אולם מדובר בתהליך מורכב בהרבה, כפי שמסבירה שיר הלפרט ישראלי, דיאטנית קלינית המטפלת בהפרעות אכילה לפי גישת נון-דיאט, מכבי שירותי בריאות. "רואים שהצעירה בכתבה בנתה לעצמה מערך פעולה משמעותי אמיתי בחיים, ושיש במקרה שלה הרבה מעבר לצילום סלפי יומי. הסלפי הוא רק כלי אחד".

"היא קידמה אורח חיים בריא ופנתה לטיפול רגשי אחרי ששקעה בדיכאון שנוצר עקב טרגדיות משפחתיות אישיות שחוותה", אומרת הלפרט ישראלי. "בזכות הכוחות שקבלה מהטיפול הרגשי שעברה כדי להתמודד עם הדיכאון, היא החלה לעסוק בכושר, אכלה תזונה מאוזנת, טיפלה בעצמה וכן הלאה. הסלפי הוא חלק ממערך גדול יותר ולא עומד בפני עצמו. הרשת יכולה לעזור בהעלאת המוטיבציה אבל חייבים להיעשות צעדים משלימים בחיים 'האמיתיים', וזה כולל גם לחלוק ולקבל תמיכה ועידוד מאנשים שפוגשים במציאות".

באותה מידה הרשת יכולה גם להזיק?

"רובנו מתעסקים עם הניידים כל היום ומחוברים לרשתות החברתיות באופן אינטנסיבי. אנחנו גם יותר מחוברים לעצמנו דרך אותן רשתות חברתיות, וזה נכון בעיקר לנשים המשקיעות זמן ומאמץ רב יותר מאשר בעבר בבחירת הלבוש, בסטיילינג. הן מתעסקות יותר במשקל ובמראה החיצוני בשל הפומביות הרבה שיש כיום בחיינו", מסבירה הלפרט ישראלי. "אבל וזה אבל גדול – לא רואים בתמונות הסלפי את מה שקורה בנפשן ובליבן של הנשים בתמונות, מה קורה עם הדימוי העצמי ועם הביטחון שלהן? האם האשה בתמונה אוהבת את עצמה, את הגוף שלה? יש לנו רצון עז ללייקים ולתגובות, ואנחנו מתעסקים בכמה הגיבו, איך הגיבו, כמה מהר הגיבו, אבל יש לזכור שכל זה עלול להשפיע גם לטובה וגם לרעה".

 

לדברי הלפרט-ישראלי, בדוגמה של ג'סטין, התגובות והחשיפה עשו לה שירות טוב והעלו את המוטיבציה שלה לטפל בעצמה, ולא רק בהיבט של ירידה במשקל. "צילום סלפי יום-יומי וחשיפתו בפומבי עשוי להוביל את עצמכם להתגייס לטובת מטרה בריאותית, בדומה לקבוצות התמיכה המסורתיות של פעם. ההבדל הוא שאז נהגו להיפגש אחת לשבוע לשעה-שעתיים, וכיום הרשתות החברתיות, קבוצות הוואטסאפ וכדומה הולכות איתנו לכל מקום וכל הזמן", היא מסבירה.

"חשוב לזכור שנשים רבות סובלות מבעיית דימוי גוף ומהפרעות אכילה, וחלקן פונות לרשת לקבלת עזרה. לחלקן זה מועיל משום שיש ברשת אפשרות לקבל תמיכה והרבה ממנה, אך חשוב לי להדגיש שרובן יצטרכו להיעזר בטיפול תזונתי ורגשי מקצועיים. זה דורש אומץ להיחשף ולקבל תגובות מכל מיני סוגים וסגנונות, הכל שאלה של מינון וניהול נכון של החשיפה", אומרת הלפרט ישראלי. "חשוב לזכור שדיאטות באופן כללי לא עובדות כי מדובר בתיק כבד של גזירות ואיסורים, של התעסקות יתר בפנטזיות על היום שאחרי ועל מה אוכל היום ומה לא אוכל היום, וזה מוביל מהר מאוד למשברים ולאכילת פיצוי".

סלפי ביום מוריד במשקל

הסלפי עלול גם להזיק לתהליך הירידה במשקל. צילום: Shutterstock

"אני מטפלת בשיטת הנון-דיאט ומלמדת את המטופלים להתייחס לצרכי הגוף שלהם ולאכול באופן שיכבד וישביע אותם ויהיה מאוזן תזונתית וכמובן רותמת את הטכנולוגיה לעזרה", היא מעידה. "כך למשל הדיאטניות היום זמינות יותר מבעבר בצ'אטים וקבוצות למיניהן, יש אפשרות לנהל יומן אכילה מצולם – לצלם כל ארוחה – מה שמוביל לסדר יום מאורגן יותר של אכילה ולארוחות אסתטיות ומאוזנות יותר. בכלל, כיום רבים ורבות סובלים מאכילה רגשית, אך מנסים לטפל בה רק באמצעות דיאטה. זה לא יצליח לאורך זמן אם לא יהיה טיפול מעמיק יותר ברמה התזונתית והרגשית. שלא נתפתה לחשוב שהכל יסתדר בחיים אם רק נרזה כמה קילוגרמים. חשוב לשקם את הקבלה שלנו את עצמנו ושיהיה לנו הרבה יותר שקט ממחשבות טורדניות על אוכל, איכות חיים טובה יותר ורוגע שלא נובעים רק מההיבט של המראה החיצוני".