ידוע שבמהלך החורף אנו נוטים לערום על עצמנו קילוגרמים עודפים. הגוף חוסך באנרגיות באופן טבעי בזמנים קרים יותר, הרעב מוגבר כדי לאגור כמה שיותר מהן, מזג האוויר פחות נוח לפעילות גופנית ואפילו דיכאון החורף מוצא פיתרון קל וזמין בפחמימות ריקות ומנחמות. אולם החורף לא אשם בכל אותם קילוגרמים שאגרנו בשבועות האחרונים, ולמעשה באותה המידה הם יכלו להצטבר גם בקיץ באשמת כמה וכמה הרגלים לא ממש בריאים, אשר אולי לא היינו חושבים עליהם ככאלה, אך למעשה עלולים להיות משמינים.

סיוון פלג, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, חשפה עבורנו 5 הרגלים לא צפויים שמעודדים עלייה במשקל, וסיפקה את הפתרונות המתבקשים שיעזרו לנו להיגמל מהם.

1: אוכלים יותר מדי אוכל בריא

לאכול בריא זה בהחלט חשוב, למשקל ובכלל, אך לעיתים אנו שוכחים שגם מזונות הנחשבים לבריאים יכולים להיות עתירי קלוריות. "התקדמות העולם לחינוך לתזונה בריאה, משפיעה על כך שחלק נכבד מהאנשים נוטה לקטלג מזונות ל'רעים' ו'טובים' או ל'בריאים' ו-'לא בריאים'", אומרת פלג. "הדבר עלול לגרום לצריכה מרובה מדי של מזונות בריאים אך דחוסים קלורית כגון טחינה, אבוקדו, שקדים ואגוזים לא קלויים, מיצי פרי טבעיים וכדומה. חשוב לזכור שאמנם מדובר במזונות בריאים המכילים רכיבים חשובים לתפקוד גופני תקין, אך אין להתעלם מהיותם עתירי קלוריות, ויש לתת את הדעת על אכילה של כמות נאותה שלהם".

הפתרון: "התייעצות עם דיאטנית לגבי כמויות המזון המומלצות והרכבת תפריט מגוון".

לאכול יותר מדי אוכל בריא מעודד השמנה

2: שוהים במצב של סטרס

המונח 'סטרס' נמצא בשנים האחרונות אשם בכל כך הרבה בעיות ומחלות שאפשר כבר לתלות בו את כל תחלואות העולם. ואמנם, במקרה של השמנה, הקשר הוא די ברור וישיר, כזה שרובנו חווינו על בשרנו – אכילה רגשית, כפי שנקרא. "מצבי מתח עלולים לגרום לתופעות גופניות שונות הקשורות לאכילה", מפרטת הדיאטנית. "ישנם אנשים אשר במצבי סטרס דווקא יימנעו מאכילה עקב תיאבון ירוד, ולחילופין ישנם אנשים אשר יגיבו למצבים אלו באכילה מרובה. יש לזכור שמצבי סטרס קשורים גם בפעילות הורמונאלית ענפה אשר קשורה אף היא לנושא האכילה, ועשויה לגרום לירידה בתאבון בתור התחלה, אך גם להגברה של האכילה בהמשך".

הפתרון: "מציאת דרכים אישיות להירגעות, בין אם מדובר בהתייעצות עם איש מקצוע או שמא בפעולות אינדיבידואליות המסייעות לכך (כמו הליכה לצד הים, צפייה בסרט אהוב וכדומה)".

סטרס מעודד השמנה

3: לא ישנים מספיק
שינה של פחות מ-7 שעות בלילה, או שינה שאינה איכותית ומרובת יקיצות, מעודדת עלייה במשקל. "הסיבות לכך קשורות בהורמונים המופרשים בשעות הלילה, אשר משחקים תפקיד משמעותי באיתותי רעב ושובע", מסבירה פלג. "בלילה, הגוף צריך לישון על מנת שההורמונים האמורים להשתחרר בגוף בעת השינה יופרשו באין מפריע, ואיתותי הרעב והשובע שלנו לא ישתבשו. כשאנו לא ישנים מספיק תחושת הרעב משתבשת ומופיעה גם בשעות לא רגילות, מה שעלול לגרום לנו לפנות לאכילה יתרה ולא סדירה".

הפתרון: "ליצור את כל התנאים לשינה איכותית, לישון בחדר חשוך ולהקפיד על 7 שעות שינה לפחות".

חוסר בשינה מעודד השמנה

4: יושבים מול המסך במשך שעות

נכון, זו לא ממש הפתעה – כבר ידוע כי ישיבה ממושכת במשרד היא בעלת תופעות לוואי רבות על בריאותנו, ביניהן גם ירידה בתוחלת החיים, וכן גוררת אחריה גם עלייה במשקל. "ברור לכולנו שכאשר אנו זזים פחות ההוצאה הקלורית שלנו יורדת וזו אחת הסיבות לעליה במשקל. יחד עם זאת, הצפייה הממושכת בטלוויזיה מעוררת בנו צורך מוגבר לאכול, אם בשל פרסומות האוכל, תוכניות הבישול או פשוט השיעמום", מסבירה פלג. "אבל מסתבר שלא רק צפייה בטלוויזיה מזרזת השמנה – באותה המידה זה יכול להיות מסך המחשב, וזה לא משנה אם אתם צופים בו או עובדים מולו. גם אנשים השוהים רוב היום בבית, אנשים שעובדים מן הבית או אנשים שעובדים בישיבה מול מסך רוב היום עלולים להשמין יותר".

הפתרון: "הגבלת הצפייה בשידורים השונים לשעה עד שעתיים ביום, והקדשה של שעה ביום לפעילות גופנית אירובית מתונה (הליכה למשל). מומלץ גם למצוא רגעים במהלך היום בהם ניתן להיות פעילים בכל זאת – עליה במדרגות ולא במעלית, ירידה שתי תחנות לפני היעד מהאוטובוס או לחנות במרחק כמה דקות הליכה מהבית וכדומה".

ישיבה מול מסך מעודד השמנה

5: עושים דיאטות כסאח או הגבלה קלורית מוגזמת

למצוא את הדיאטה הנכונה והמתאימה לך זה כידוע דבר לא פשוט בכלל. לכן לעיתים אנשים מחפשים פתרון מהיר שיניב תוצאות מהירות, ואלו לרוב קשות מאוד ליישום. לעיתים קרובות אנו תופסים את הדיאטה כעונש ונלחמים בעצמנו כדי לדבוק בה – דבר שלא יכול להחזיק לאורך זמן. כך שניסיון להשיג תוצאות מהירות במחיר כבד עלול לרוב לעלות לנו בקילוגרמים רבים עוד יותר. "דיאטות קשות במהלך החיים גורמות לתנודות חדות בחילוף החומרים, לאכילת יתר כפיצוי וכתוצאה מכך לעלייה מחודשת במשקל. במקרים מסוימים עלולות להיווצר הפרעות אכילה ותחושות נפשיות קשות", מסבירה פלג. אז מה היא מציעה?

הפיתרון: "התייעצות עם דיאטנית למציאת האיזון התזונתי האישי שלכם לפיו לא תמנעו מעצמיכם מזונות אהובים ותצליחו לשמור על תהליך השינוי לאורך זמן".

דיאטות קיצוניות מעודדות השמנה

סיון פלג היא דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות. לעמוד העסקי