מדי יום אנו נחשפים לרעשים חזקים בעוצמות מסוכנות. לא רק מי שעובד בסביבה רועשת כמו מפעל מסכן עצמו בנזק – גם במסיבות או בברים שיש בהם עוצמת סאונד חזקה, בכביש רועש או אפילו בהאזנה למוזיקה באוזניות, אנו מעמידים את השמיעה שלנו בסכנת נזק תמידי. המפתח לשמירה על השמיעה הוא לדעת עד כמה אתם נחשפים לרעש – במידה ומצליחים לצמצם את כמות הרעש שמסכן אותנו, ושומרים על "דיאטת רעשים", בהחלט יעזור לכם להימנע מבעיות שמיעה בעתיד.

"רעש הוא הגורם המשמעותי ביותר מבין הגורמים הבריאותיים השונים לירידה בשמיעה", מספר ד"ר אילן יהושע, רופא משפחה מטעם מכבי שירותי בריאות. "קשה לכמת ולבדוק כמה מבין נזקי הרעש הם על בסיס סיבות אחרות הקשורות לגיל או תרופות, וכמה מביניהם הם על בסיס חשיפה לרעש, אך ברור שהאחרון הוא בעל המשמעות הרבה ביותר כיום".

"נזק רעש בלתי הפיך יכול להיגרם בשתי דרכים - חשיפה קצרה לרעש קיצוני, כגון פיצוץ או יריית רובה, או חשיפה מתמשכת לרעשים מעל רמת רעש של 85-90 דציבל, ובייחוד בקולות גבוהים", מפרט ד"ר יהושע. "לצערנו, רעש של 85-90 דציבל נפוץ בחיי היום יום שלנו. החל מרעש של מכוניות או משאיות בכביש סואן, רעש במפעלים, מטוסים, ועד לנפוצים ביותר – רעש חזק במסיבות והופעות (במקומות פתוחים וסגורים כאחד) והאזנה למוזיקה בעוצמות חזקות בבית, באוזניות או במכונית".

קשה להבחין בהשפעת הנזקים המצטברים הללו לשמיעה, אך יש תחושות עדינות שיכולות להזהיר אותנו מפני עוצמות גבוהות מדי. "התחושה הראשונית היא של מלאות, עמימות, או תחושה של 'מים באוזניים', שיכולה גם לחלוף אם לא ממשיכים להיחשף לרעש המזיק", מסביר יהושע. "בתחילה לא מרגישים בפגיעה ממשית, היות והיא פוגעת בתדרים שמעל 4000הרץ שהם תדרי הדיבור שלנו, ורק אחר כך פוגעת גם בהם".

אז מה עושים כדי להימנע מנזק בלתי הפיך? איך שומרים על השמיעה מפני הרעשים שסובבים אותנו מדי יום? הנה כמה דברים פשוטים שאתם יכולים להקפיד עליהם כבר מהיום ולהתחיל לשמור על השמיעה שלכם לעוד שנים רבות.

 

 

1. זהו מתי אתם בסכנה

את הנזק לשמיעה אפשר לסמן במספרים. כאמור, הסכנה מתחילה ברגע שרמת הרעש חוצה את גבול ה-85-90 דציבל. לצורך השוואה, שיחה נורמטיבית תתנהל ב-60/65 דציבל, בעוד שצפירת מכונית תגיע ל-110 דציבל. מקדחה מגיעה לרוב לרעש של 98 דציבל, אגזוז של אופנוע יגיע ל-100 דציבל ואפילו בקולנוע לעיתים הרמקולים יחצו את גבול ה-100 דציבל.

הסכנה המשמעותית ביותר היא במועדונים ובמסיבות, שם הרעש מגיע בקלות ל-110 דציבל, ובהופעות רועשות אשר אף מגיעות ל-120 דציבל. נגני המוזיקה (או לצורך העניין כששומעים דרך הסמארטפון) עלולים להגיע גם הם ל-112 דציבל באוזניות כשמאזינים בפול ווליום – כך שאם אתם מקבלים התראה מהפלאפון שחציתם את הרמה המומלצת, כדאי לקחת זאת בחשבון.

אפליקציות שונות (למשל Soundmeter) יכולות לקבוע בדיוק מהי עוצמת הסאונד שאתם שומעים, אם תרצו לדעת בדיוק מהי העוצמה אליה אתם נחשפים. והכי פשוט, אם אתם מוצאים את עצמכם במסיבה או מועדון צועקים חזק כדי לנסות ולדבר עם מישהו, ולא שומעים את עצמכם, סימן שהרעש חזק מדי וכדאי שתתרחקו מהרמקולים, או אפילו צאו להפסקה של כמה דקות לשקט.

כמו כן, שימו לב שבמקומות סגורים הסכנה לשמיעה שלנו גדלה. כמובן שזה מורגש במועדוני מסיבות ובברים, אבל גם במכוניות למשל, כך שגם שם יש להקפיד על המינון והעוצמות.

שימו לב לכמה רועש סביבכם

זהו מתי אתם מסכנים את השמיעה - יש אפילו אפליקציה. צילום: Shutterstock

2. היערכו מראש עם אטמי אוזניים

לרוב אנו יודעים מראש על מצבים בהם אנו עלולים לסכן את השמיעה – הופעות, מסיבות, אוזניות, עבודה עם כלים כבדים כמו מסור חשמלי או מקדחה, רעשי ירי וכו'. בסביבות עבודה שמחייבות חשיפה לרעשים כאלו, החוק מחייב את המעסיקים להגן על העובדים במכשור הנדרש, אך ברוב המקרים נצטרך להגן על עצמנו.

"בכל מצב בו אנו יודעים שאנו עומדים להיחשף לרעש קיצוני, יש להגן על האוזניים על ידי אטמים או אוזניות אטימה", לדברי יהושע. אטמי ספוג פשוטים ניתן למצוא בכל חנות כלבו פשוטה, אך למי שמרבה ללכת להופעות ומסיבות מומלץ לרכוש אטמי אוזניים מותאמים אישית שיכסו באופן מיטבי את אוזניכם – הם יכולים להוריד את רמות הרעש ב-15 עד 35 דציבל, וזה מקל על האוזניים משמעותית.

אטמי אוזניים

אטמי אוזניים יכולים להוריד בין 15-35 דציבל מרמת הרעש. צילום: shutterstock

3. הימנעו מלשמוע בפול ווליום

יש שירים שפשוט דורשים שנשמע אותם בפול ווליום, או רגעים כאלה שכל מה שצריך בהם זה להפעיל את הרמקולים במלוא העוצמה כדי להשתולל ולהתפרק לגמרי. עבור חלקנו זה פשוט מרגיש מוזר לא לנצל את מלוא הווליום האפשרי – כי אם נותנים לנו אז למה לא בעצם?

אז זהו, שהווליום המקסימאלי במכשירים שלנו (בין אם הם מפעילים מוזיקה ברמקולים או באוזניות), לא ממש מתחשב בהשלכות העתידיות על השמיעה שלנו. אם אתם משתמשים בווליום חזק כדי להשתיק רעשי רקע זה אולי עוזר להתרכז, אבל דעו שזה לא עושה שום חסד עם האוזניים.

כשזה מגיע לאוזניות, ישנו כלל אצבע שמומחים מסוימים ממליצים עליו המכונה "כלל ה-60:60" – כדי להגן על השמיעה, כדאי להאזין למוזיקה באוזניות ב-60% מתוך הווליום המקסימלי, במשך לא יותר מ-60 דקות ביום. אם זה לא פרקטי בשבילכם, גם להנמיך את הווליום בלי להגביל את משך ההאזנה יעזור משמעותית.

אוזניות - לא חייבים לשמוע בפול ווליום

לא חייבים לשמוע תמיד בפול ווליום. צילום: Shutterstock

4. בדקו את השמיעה שלכם

אם אתם נחשפים לעיתים קרובות לסכנות לשמיעה, למשל הולכים להרבה מסיבות או הופעות, מומלץ לבדוק את השמיעה שלכם ולהבין עד כמה משמעותי הנזק. "אם יש חשש לירידה בשמיעה, מומלץ לבצע בדיקת שמיעה מסודרת", לדברי ד"ר יהושע, והדבר כמובן רלוונטי וחשוב עוד יותר אם אתם חשים בעמימות או בתחושה של 'כמו להיות מתחת למים'. "בבדיקה כזו ניתן יהיה לגלות נזקי רעש עוד בטרם משמעותן תחמיר ותהפוך לקשה מדי לחיי היום יום".

בדקו את השמיעה

מרגישים שאתם שומעים כאילו שאתם מתחת למים? צריך לבדוק את זה. צילום: Shutterstock

5. תנו לאיש מקצוע לנקות את האוזניים שלכם

באופן מפתיע, לא רק סאונד עלול להזיק לשמיעה שלנו, אלא גם דברים פיזיים – למשל, שעוות האוזניים. "שעווה הנה גורם נפוץ לירידה בשמיעה, ושימוש תדיר באוזניות פנימיות מעלה את שכיחות הימצאות שעווה דחוסה באוזן - האוזניות עצמן דוחסות את השעווה, ולכן הן פחות מומלצות", מסביר ד"ר יהושע. "לכן, כדאי לבקש מרופא המשפחה שיבדוק מדי פעם שהתעלה נקייה דיה, אך לא מבריקה (החומר הצהוב עתיר בנוגדנים שמגנים עליה מזיהומים), ואם לא שימליץ על אופציות פינוי שעווה".

מעדיפים לוותר על התהליך ולהתפשר על קיסמי האוזניים הנפוצים בכל סופר? עדיף שלא. "ניקוי עצמי אינו מומלץ באופן גורף, היות ולרוב נגרם יותר נזק מתועלת בתהליך", מסביר הרופא. "סיבי הקיסמים נותרים באוזן, ועליהם נאגרת ומתגבשת שעווה רבה". אז תנו למקצוענים לטפל באוזניים שלכם.

אוזניים נקיות

גם שעוות אוזניים עלולה לגרום לנזק בשמיעה. צילום: Shutterstock

6. תיהנו מהשקט

אם כבר נחשפתם לרעש מעל לרמות המומלצות, תדאגו לקחת הפסקה משמעותית של שקט לאחריה כדי לאפשר לאוזניים להתאושש. מומחים ממליצים לפחות 16 שעות מנוחה לאוזניים אם ביליתם שעתיים ברעש של 100 דציבל, למשל כמו במועדון או מסיבה. זה לא אומר שמנוחה תבטל כל נזק של שהות ברעש, אך לפי מחקרים אם לא נותנים לאוזניים מספיק זמן להחלמה והתאוששות, מגדילים את הסיכון להתחרשות בלתי הפיכה. פחד אימים.

אז תניחו את האוזניות רגע בצד, תנמיכו את הווליום, מצאו לכם פינה בלי הרבה תנועה ותיהנו מהשקט. זה בריא, ולא רק לאוזניים.

תיהנו מהשקט

למידע נוסף והצטרפות למכבי הקליקו כאן>>